2026-05-27, 16:17
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Man kan ha F-skatt som enskild firma, och det är ju en privatperson.

Mycket tyckande och gissningar här, trots att det är juridikforumet.

Men ja, du borde kunna utnyttja din retrntionsrätt, men om fordran är tvistig (dvs gäldenären erkänner inte din fordran) vet jag inte riktigt vad lagen säger. Jag skulle kolla med en jurist.
Ja.

Jag har ingen jurist att kolla med, därav tråden. jag tolkar de tsom att jag har retentionsrätt iallafall. Allt annat vore ju sjukt. Jag är också ganska säker på att detta går som privatperson vs privatperson, för det var den information som gällde fram tills dess att överlämnandet blev aktuellt för då plötsligt skulle det inte swishas som förr utan nu skulle det plötsligt faktureras istället, trots att en del av summan betaldes via swish, privat.
Citera
2026-05-27, 16:17
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Din text är väldigt obegriplig.

Jag har blivit ombedd att utföra it-support privat. Jag har också blivit lovad en anställning där jag fick telefon och dator som skulle onboardas och installeras, vilket jag gjorde, innan anställningen. Det blev sedan aldrig någon anställning för att det krånglades med allt möjligt (uppstartsföretag). Jag reparerade också datorn (bytte ut trasig hårdvara) för den var inte helt fungerande när jag fick den. Allt detta gjorde jag "gratis" med den lovade anställningen. Men sen när det inte blev någon anställning så vill jag ju såklart ha betalt för jobbet jag lagt ner på enheterna, vilket totalt rör sig om lite mindre än ett dygn då grejorna önskades tillbaka och i samband med detta önskades ominstallation av datorn för annat ändamål i företaget som ska startas men anställning är inte aktuellt längre. Datorn ominstallerades och sedan skickades en specifikation på vad som gjorts med båda enheter totalt, inklusive åtgången tid och kostnad samt timpeng. Detta skickades till ägaren som okejade det. Sedan började denna krångla (noll datorkunskap) med att denna fick för sig att jobbet inte var korrekt utfört (det är det) och vägrar betala fakturan jag då skickat.

Jag hittade "retentionsrätt" och tänkte dubbelkolla om jag har rätt att hålla på grejorna tills att det betalas. Som jag tolkar det så får jag.

I vanliga fall har man rätt att behålla egendom på så sätt som du beskriver om man har en laglig fordran.

Men vissa saker behöver klargöras.
1) Anställningen. Fanns något påskrivet avtal?
2) Utrustningen. Blev du ombedd/finns det avtal på att du skulle laga datorn?
3) Blev du ombedd att installera om datorn och mobilen innan du lämnade tillbaks dem? Finns i så fall något avtal om betalning/lön/timpeng?


Du får så klart bara retentionsrätt om det finns en laglig skuld.
Finns inget avtal mellan dig och bolaget att utföra något jobb har du heller ingen rätt att ta betalt för jobb du gjort på eget bevåg.
Citera
2026-05-27, 16:24
  #15
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
I vanliga fall har man rätt att behålla egendom på så sätt som du beskriver om man har en laglig fordran.

Men vissa saker behöver klargöras.
1) Anställningen. Fanns något påskrivet avtal?
2) Utrustningen. Blev du ombedd/finns det avtal på att du skulle laga datorn?
3) Blev du ombedd att installera om datorn och mobilen innan du lämnade tillbaks dem? Finns i så fall något avtal om betalning/lön/timpeng?


Du får så klart bara retentionsrätt om det finns en laglig skuld.
Finns inget avtal mellan dig och bolaget att utföra något jobb har du heller ingen rätt att ta betalt för jobb du gjort på eget bevåg.
Läste du ens vad han skrev innan?
Citera
2026-05-27, 16:25
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hur skickar du en faktura om du är privatperson?


Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Tror man måste ha F-skattesedel men är inte säker. Har man en fodran till nån och denne ej vill betala kanske man kan ta hjälp av nåt inkassoföretag/kronofogden?

För en faktiskt faktura måste man ha F-skattsedel eller så kan man anlita företag som skickar fakturor åt en.
Då betalas fakturan till det företaget som sedan betalar ut lön till dig.

Det beror på vad man har för en fordran. Handlar det om lån, något man sålt eller skadestånd kan man privat skicka en vanlig betalningsuppmaning privat.
Då behövs inte faktura och F-skattsedel.

Handlar det om en skuld relaterat till att man utfört jobb/tjänst åt någon.
Då finns två alternativ, antingen har man varit anställd. Då är det en tvist om ej utbetalad lön.
Har man inte varit anställd så måste man ha f-skattsedel eftersom det då finns skyldighet att betala skatt och arbetsgivaravgift.
Citera
2026-05-27, 16:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Läste du ens vad han skrev innan?

Ja men han skriver otydligt och med väldigt få detaljer.
Juridik är väldigt exakt och minsta skillnad i detalj kan vara helt avgörande.
Citera
2026-05-27, 16:32
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
I vanliga fall har man rätt att behålla egendom på så sätt som du beskriver om man har en laglig fordran.

Men vissa saker behöver klargöras.
1) Anställningen. Fanns något påskrivet avtal?
2) Utrustningen. Blev du ombedd/finns det avtal på att du skulle laga datorn?
3) Blev du ombedd att installera om datorn och mobilen innan du lämnade tillbaks dem? Finns i så fall något avtal om betalning/lön/timpeng?


Du får så klart bara retentionsrätt om det finns en laglig skuld.
Finns inget avtal mellan dig och bolaget att utföra något jobb har du heller ingen rätt att ta betalt för jobb du gjort på eget bevåg.
1. Nej. Jag kallades till intervju. På intervjun framgick det att det rörde sig om ett uppstartsföretag. Det enda som saknades innan anställningen skulle dra igång, var att investerare och övriga inblandade parter skulle skriva under samtliga kontrakt för att släppa pengarna och dra igång allt. Under tiden så fick jag vara privat it-support för småsaker, typ mailproblem, där jag fick betalt per timme med swish.

Under den tiden så ordnades det fram en jobbtelefon där jag då skulle konfigurera google play-konto, whatsapp, teams och annat, med andra ord onboarding. Det ordnades också fram en dator som jag skulle ha sen när anställningen skulle starta. Denna behövde lagas hårdvarumässigt samt installeras om och konfigureras för tjänsten i fråga. Detta fick jag med mig hem, fortfarande oanställd. utförde alla åtgärde och inväntade sedan att kontrakten skulle skrivas på. Inget hände.

Det drog ut på tiden. Enheterna laddades bara och uppdaterades, inget mer. Efter 1.5 år så hör personen av sig och förklarar att det varit en massa krångel med de olika parterna men att detta nu var löst med nya parter. I samband med detta så önskades först datorn tillbaka, varpå jag undrade om den skulle lämnas i befintligt skick eller ominstalleras samt hur vi då skulle göra med jobbet jag gjort året innan på onboarding. Svaret var att jag skulle installera om den och sedan räkna ihop allting, sammanställa tid och kostnad och skicka. Kort därpå skulle plötsligt telefonen också tillbaka. Jag ominstallerade datorn, räknade ihop allt och skickade en specifikation i ett meddelande. jag fick ett "ok" tillbaka.

Dagen därpå så började det krånglas med att vissa punkter ville man då inte betala för, pga total okunskap om datorer, så det kom ju en massa falska anklagelser i samband med det. jag hade dessutom ingen vetskap om att det skulle betalas med faktura förrän vid överlämningen, som också var felaktig info då överlämningen slutade med att jag skulle ha allting med hem igen. Så jag hade rest hela vägen fram och tillbaka helt i onödan. Sedan så i ett samtal så framgick det än en gång, trots alla mina försök att förklara at tallt är korrekt gjort och uträknat samt svarade på alla falska anklagelser och förklarade varför dessa var fel. Fortfarande ingen vilja att betala och någon anställning kommer det inte att bli heller.

2: Jag blev ombedd muntligt. Kan finnas något litet om det i något meddelande med, eventuellt.

3: Ja, muntligt. jag skulle göra allt jobb, räkna ihop allt jag gjort sedan jag fick grejorna, skicka specifikation på meddelande om det och sedan överlämna det. Vid överlämning så ändrades hela situationen igen och grejorna följde med hem igen varpå krångel senar euppstod om vägran att betala för vad som gjorts trots att personen svarat "OK" på specifikationen och sedan inte sagt något varesig innan överlämning eller vid överlämning utan först dagen efter komm gnället.
Citera
2026-05-27, 16:58
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
1. Nej. Jag kallades till intervju. På intervjun framgick det att det rörde sig om ett uppstartsföretag. Det enda som saknades innan anställningen skulle dra igång, var att investerare och övriga inblandade parter skulle skriva under samtliga kontrakt för att släppa pengarna och dra igång allt. Under tiden så fick jag vara privat it-support för småsaker, typ mailproblem, där jag fick betalt per timme med swish.

Vad menar du med att du fick vara privat IT-support?
Kom ni överens att du skulle vara anställd eller att du skulle utföra enskilda uppdrag och fakturera dessa enskilt?
Finns avtal om betalning?

Det låter väldigt mycket som svartjobb det här.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Under den tiden så ordnades det fram en jobbtelefon där jag då skulle konfigurera google play-konto, whatsapp, teams och annat, med andra ord onboarding. Det ordnades också fram en dator som jag skulle ha sen när anställningen skulle starta. Denna behövde lagas hårdvarumässigt samt installeras om och konfigureras för tjänsten i fråga. Detta fick jag med mig hem, fortfarande oanställd. utförde alla åtgärde och inväntade sedan att kontrakten skulle skrivas på. Inget hände.

Okej. Men du ombads alltså fixa datorn/mobilen.
Fanns det då något avtal om betalning för utförda tjänster?

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det drog ut på tiden. Enheterna laddades bara och uppdaterades, inget mer. Efter 1.5 år så hör personen av sig och förklarar att det varit en massa krångel med de olika parterna men att detta nu var löst med nya parter. I samband med detta så önskades först datorn tillbaka, varpå jag undrade om den skulle lämnas i befintligt skick eller ominstalleras samt hur vi då skulle göra med jobbet jag gjort året innan på onboarding. Svaret var att jag skulle installera om den och sedan räkna ihop allting, sammanställa tid och kostnad och skicka. Kort därpå skulle plötsligt telefonen också tillbaka. Jag ominstallerade datorn, räknade ihop allt och skickade en specifikation i ett meddelande. jag fick ett "ok" tillbaka.


Kanon. Här har du du alltså motsvarigheten till avtal och godkännande från VDn.
Detta underlag styrker helt klart att du har en legitim fordran.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Dagen därpå så började det krånglas med att vissa punkter ville man då inte betala för, pga total okunskap om datorer, så det kom ju en massa falska anklagelser i samband med det. jag hade dessutom ingen vetskap om att det skulle betalas med faktura förrän vid överlämningen, som också var felaktig info då överlämningen slutade med att jag skulle ha allting med hem igen. Så jag hade rest hela vägen fram och tillbaka helt i onödan. Sedan så i ett samtal så framgick det än en gång, trots alla mina försök att förklara at tallt är korrekt gjort och uträknat samt svarade på alla falska anklagelser och förklarade varför dessa var fel. Fortfarande ingen vilja att betala och någon anställning kommer det inte att bli heller.

2: Jag blev ombedd muntligt. Kan finnas något litet om det i något meddelande med, eventuellt.


Det här är problematiskt för din sida.
Finns det inget skriftligt som styrker att ni kommit överens om att utföra de tjänsterna du utfört och om betalning blir det svårt för dig att styrka att det fanns ett avtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
3: Ja, muntligt. jag skulle göra allt jobb, räkna ihop allt jag gjort sedan jag fick grejorna, skicka specifikation på meddelande om det och sedan överlämna det. Vid överlämning så ändrades hela situationen igen och grejorna följde med hem igen varpå krångel senar euppstod om vägran att betala för vad som gjorts trots att personen svarat "OK" på specifikationen och sedan inte sagt något varesig innan överlämning eller vid överlämning utan först dagen efter komm gnället.

Finns ingen skriftlig dokumentation kring er överenskommelse är det svårt att få rätt i en eventuell tvist.

Rent faktuellt och moraliskt så har du helt klart rätt till ersättning, jag förutsätter då att det du skrivit här stämmer.
Men i en eventuell tvist är det inte säkert att du får rätt i domstol.
Avsaknad av skriftlig dokumentation gör att det är väldigt svårt att bevisa.
Det är också oklart kring arbetsförhållandet, har du varit anställd eller anlitad.
Har du F-skattsedel?

Jag misstänker att det uppstått krångel för att de vill att du fakturerar som företag.
De vill antagligen inte betala dig i lön av skatteskäl.
VDn var säker okunnig om skattejuridiken, skillnaden mellan att betala en anställd eller att betala för en tjänst från ett företag.
De vill sannolikt heller inte betala ut lön då detta skulle visa att det fanns ett anställningsförhållande mellan dig och företaget.
Citera
2026-05-27, 17:25
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Man kan ha F-skatt som enskild firma, och det är ju en privatperson.

Mycket tyckande och gissningar här, trots att det är juridikforumet.

Men ja, du borde kunna utnyttja din retrntionsrätt, men om fordran är tvistig (dvs gäldenären erkänner inte din fordran) vet jag inte riktigt vad lagen säger. Jag skulle kolla med en jurist.
Med f-skatt ingår du avtal som företagare.
Speciellt när han skickar fakturor.
Citera
2026-05-27, 17:33
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vad menar du med att du fick vara privat IT-support?
Kom ni överens att du skulle vara anställd eller att du skulle utföra enskilda uppdrag och fakturera dessa enskilt?
Finns avtal om betalning?

Jag var på intervju för en heltidstjänst. Det framgick inte när jag sökte den att det var ett uppstartsföretag ochatt det skulle dröja innan anställning kunde starta. Under tiden jag väntade så hörde han av sig ett par gånger med olika datorproblem som han kallade privat (muntligt på plats vid överlämning), men som rörde företagsmail och annat. Jag fick betalt några hundringar per tillfälle i swish. Vid ett av de sista tillfällena av den typen så fick jag jobbtelefon och dator som skulle förberedas för jobbet. Fortfarande ingen anställning då det krånglade med kontrakt och investerare. Jag skulle ha grejorna hemma och redo. Jag fixade iordning enheterna och sedan blev de liggande. Vi hade kontakt då och då för att stämma av hur det gick. Samma snack var gång, kontrakt skulle snart skrivas och då skulle anställningen igång. Inget hände på lång tid så jag väntade tills han skulle höra av sig då jag inte orkade med samma sak varenda gång.

Så 1.5 år senare så kom snacket om nya partners och att datorn skulle tillbaka och sedan telefonen med. inför tillbakalämnandet skulle den installeras om för att ha ett annat ändamål i företaget. Jag blev ombedd om detta muntligt över telefon där jag också blev tillsagd att lägga till allt om enheternas onboardning och hårdvaru-jobbet. När allt var klart så skickade jag specifikationen och skriver i meddelandet att här det som du ville. han svarar med "OK", vilket jag kan se på andra sidor gällande avtal, att det räknas som at tman accepterat vad som står. Det nämns inget mer om saken utan jag skriver senare att jag kan komma och lämna grejorna. Han skriver ok och jag drar dit senare.

På plats framkommer det då att det ska inte längre swishas utan ska skickas faktura/invoice på det istället då det nu plötsligt ska gå på företaget och inte swish. Han skulle helt plötsligt inte heller ha grejorna tillbaka. Han hade synpunkter på telefonjobbet så jag drog bort det från specifikartionen för att undvika mer krångel. jag fick sedan en del av summan betalt med swish innan jag då vände hemåt igen med båda enheterna med mig hem. Dagen efter så började det komma gnäll om att inte betala för att han inte ville erkänna vissa moment i arbets som utförts.




Det låter väldigt mycket som svartjobb det här.
Möjligt. Det var småsummor det första, några hundringar här och där. kanske totalt 7-900kr för alla tillfällena.


Okej. Men du ombads alltså fixa datorn/mobilen. Ja. Telefonen behövde onboardas eftersom att jag fick en massa konton som den skulle konfigureras med, inför anställning. Datorn behövde hårdvarureperation och sedan ominstallation och konfigurering för anställningen. Så jag fick inga "färdiga" enheter utan jag fick utföra en massa jobb på båda, inför en anställning som det sedan aldrig blev något med.

Fanns det då något avtal om betalning för utförda tjänster?
Vilka tjänster syftar du på? De i början eller de nu när allt skulle lämnas tillbaka?


Kanon. Här har du du alltså motsvarigheten till avtal och godkännande från VDn.
Detta underlag styrker helt klart att du har en legitim fordran.
han fick specifikationen med all info, inklusive texten "som du ville". Hans svar är "OK". Inget mer om saken förrän dagen efter att jag varit hos honom för en överlämning som egentligen inte var en överlämning (falsk info där med, likaså med faktura istället för swish).


Det här är problematiskt för din sida.
Finns det inget skriftligt som styrker att ni kommit överens om att utföra de tjänsterna du utfört och om betalning blir det svårt för dig att styrka att det fanns ett avtal.

Vi har dragit det muntligen, det förekommer i meddelanden i början opå förra året att hårdvarujobbet gjorts. Inget mer om det där då, men sen 2026 finns det att han vill ha tillbaka grejorna. Jobbet på grejorna togs muntligen för han ringde om det. Jag skickade specifikation på vad som gjorts och vad det kostar. Han skriver OK. Han har alltså då läst och accepterat det. Sedan börjar allt krångel med info som inte framgår samt gnäll i efterhand.

Finns ingen skriftlig dokumentation kring er överenskommelse är det svårt att få rätt i en eventuell tvist.

Rent faktuellt och moraliskt så har du helt klart rätt till ersättning, jag förutsätter då att det du skrivit här stämmer.
Men i en eventuell tvist är det inte säkert att du får rätt i domstol.
Avsaknad av skriftlig dokumentation gör att det är väldigt svårt att bevisa.
Det är också oklart kring arbetsförhållandet, har du varit anställd eller anlitad.
Har du F-skattsedel?
Nej. Det finns även med på fakturan att f-skatt inte finns.

Jag misstänker att det uppstått krångel för att de vill att du fakturerar som företag.
Nej. Det har uppstått krångel för att han ändrar sig hela tiden om saker, kommer med falsk information, försöker sedan göra efterhandskonstruktioner för att slippa betala för utfört arbete. Det framkom senare också att han ville inte betala för han tyckte det var för dyrt. Då upplyste jag om att jag tagit kompispris per timme. Skulle en anställd konsult ha gjort jobbet så skulle det ha kostat tre gånger mer per timme.


De vill antagligen inte betala dig i lön av skatteskäl.
VDn var säker okunnig om skattejuridiken, skillnaden mellan att betala en anställd eller att betala för en tjänst från ett företag.
De vill sannolikt heller inte betala ut lön då detta skulle visa att det fanns ett anställningsförhållande mellan dig och företaget.

Han vill inte betala för att han tycker det är för dyrt och har noll koll på vad den typen av arbete faktiskt kostar på riktigt. Han vet inte ens vad det är jag gjort trots att jag på olika vis försökt klarlägga exakt vad som gjorts, hur, varför, vilket som funkade respektive inte funkade osv. Men eftersom att han inte kan ett skit om det så försöker han påstå att jag inte gjort ett korrekt jobb.

.
Citera
2026-05-27, 17:53
  #22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Med f-skatt ingår du avtal som företagare.
Speciellt när han skickar fakturor.
Med enskild firma är du fortfarande privatperson.
Företagare är ingen juridisk term, en enskild firma är en privatperson, ett AB är en juridisk person, ett eget rättssubjekt.
Citera
2026-05-27, 18:22
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
.

I och med att du har skriftligt på vad du gjort och priset och du har skriftligt "ok" från hans sida att han godkänner detta så anser jag att du juridiskt har goda förutsättningar att vinna en eventuell tvist i domstol.

Du har en genuin fordran och därmed retentionsrätt om personen vägrar betala.
Som privatperson får du dock inte sälja egendomen utan enbart kvarhålla den mot betalning.
Du får heller inte använda egendomen.

Om de bestrider din fordran vilket verkar vara det som sker så är ditt nästa steg att gå till tingsrätten och stämma dem.
Citera
2026-05-27, 18:27
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
I och med att du har skriftligt på vad du gjort och priset och du har skriftligt "ok" från hans sida att han godkänner detta så anser jag att du juridiskt har goda förutsättningar att vinna en eventuell tvist i domstol.

Du har en genuin fordran och därmed retentionsrätt om personen vägrar betala.
Som privatperson får du dock inte sälja egendomen utan enbart kvarhålla den mot betalning.
Du får heller inte använda egendomen.

Om de bestrider din fordran vilket verkar vara det som sker så är ditt nästa steg att gå till tingsrätten och stämma dem.
Ja, det är så jag med tolkar det. Japp. Jag känner till att jag inte får sälja den. Användning kände jag inte till men det hade jag inte tänkt göra det heller så inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in