Citat:
Ursprungligen postat av
Jumpjet
1. Nej. Jag kallades till intervju. På intervjun framgick det att det rörde sig om ett uppstartsföretag. Det enda som saknades innan anställningen skulle dra igång, var att investerare och övriga inblandade parter skulle skriva under samtliga kontrakt för att släppa pengarna och dra igång allt. Under tiden så fick jag vara privat it-support för småsaker, typ mailproblem, där jag fick betalt per timme med swish.
Vad menar du med att du fick vara privat IT-support?
Kom ni överens att du skulle vara anställd eller att du skulle utföra enskilda uppdrag och fakturera dessa enskilt?
Finns avtal om betalning?
Det låter väldigt mycket som svartjobb det här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumpjet
Under den tiden så ordnades det fram en jobbtelefon där jag då skulle konfigurera google play-konto, whatsapp, teams och annat, med andra ord onboarding. Det ordnades också fram en dator som jag skulle ha sen när anställningen skulle starta. Denna behövde lagas hårdvarumässigt samt installeras om och konfigureras för tjänsten i fråga. Detta fick jag med mig hem, fortfarande oanställd. utförde alla åtgärde och inväntade sedan att kontrakten skulle skrivas på. Inget hände.
Okej. Men du ombads alltså fixa datorn/mobilen.
Fanns det då något avtal om betalning för utförda tjänster?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumpjet
Det drog ut på tiden. Enheterna laddades bara och uppdaterades, inget mer. Efter 1.5 år så hör personen av sig och förklarar att det varit en massa krångel med de olika parterna men att detta nu var löst med nya parter. I samband med detta så önskades först datorn tillbaka, varpå jag undrade om den skulle lämnas i befintligt skick eller ominstalleras samt hur vi då skulle göra med jobbet jag gjort året innan på onboarding. Svaret var att jag skulle installera om den och sedan räkna ihop allting, sammanställa tid och kostnad och skicka. Kort därpå skulle plötsligt telefonen också tillbaka. Jag ominstallerade datorn, räknade ihop allt och skickade en specifikation i ett meddelande. jag fick ett "ok" tillbaka.
Kanon. Här har du du alltså motsvarigheten till avtal och godkännande från VDn.
Detta underlag styrker helt klart att du har en legitim fordran.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumpjet
Dagen därpå så började det krånglas med att vissa punkter ville man då inte betala för, pga total okunskap om datorer, så det kom ju en massa falska anklagelser i samband med det. jag hade dessutom ingen vetskap om att det skulle betalas med faktura förrän vid överlämningen, som också var felaktig info då överlämningen slutade med att jag skulle ha allting med hem igen. Så jag hade rest hela vägen fram och tillbaka helt i onödan. Sedan så i ett samtal så framgick det än en gång, trots alla mina försök att förklara at tallt är korrekt gjort och uträknat samt svarade på alla falska anklagelser och förklarade varför dessa var fel. Fortfarande ingen vilja att betala och någon anställning kommer det inte att bli heller.
2: Jag blev ombedd muntligt. Kan finnas något litet om det i något meddelande med, eventuellt.
Det här är problematiskt för din sida.
Finns det inget skriftligt som styrker att ni kommit överens om att utföra de tjänsterna du utfört och om betalning blir det svårt för dig att styrka att det fanns ett avtal.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumpjet
3: Ja, muntligt. jag skulle göra allt jobb, räkna ihop allt jag gjort sedan jag fick grejorna, skicka specifikation på meddelande om det och sedan överlämna det. Vid överlämning så ändrades hela situationen igen och grejorna följde med hem igen varpå krångel senar euppstod om vägran att betala för vad som gjorts trots att personen svarat "OK" på specifikationen och sedan inte sagt något varesig innan överlämning eller vid överlämning utan först dagen efter komm gnället.
Finns ingen skriftlig dokumentation kring er överenskommelse är det svårt att få rätt i en eventuell tvist.
Rent faktuellt och moraliskt så har du helt klart rätt till ersättning, jag förutsätter då att det du skrivit här stämmer.
Men i en eventuell tvist är det inte säkert att du får rätt i domstol.
Avsaknad av skriftlig dokumentation gör att det är väldigt svårt att bevisa.
Det är också oklart kring arbetsförhållandet, har du varit anställd eller anlitad.
Har du F-skattsedel?
Jag misstänker att det uppstått krångel för att de vill att du fakturerar som företag.
De vill antagligen inte betala dig i lön av skatteskäl.
VDn var säker okunnig om skattejuridiken, skillnaden mellan att betala en anställd eller att betala för en tjänst från ett företag.
De vill sannolikt heller inte betala ut lön då detta skulle visa att det fanns ett anställningsförhållande mellan dig och företaget.