2026-05-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ja, det är pensionsgrundande (p.g.a reformer från vänster) men det blir ju lägre pension, vilket var vad saken handlade om.
Det gäller HÖGINKOMSTTAGARE!
För låginkomsttagare fungerar det nästan motsatt. Inte så att pensionspoängen är högre för låginkomsttagare men därför att de får så kallade "Barnår".

Pensionsrätt för barnår innebär att den förälder som tjänar minst får extra inbetalningar till sin allmänna pension under barnets fyra första år. Detta sker automatiskt och syftar till att kompensera för inkomstbortfall, föräldraledighet eller deltidsarbete under småbarnsåren.

Så för låginkomsttagare kan det istället innebära HÖGRE PENSION.
Citera
2026-05-27, 16:39
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det gäller HÖGINKOMSTTAGARE!
För låginkomsttagare fungerar det nästan motsatt. Inte så att pensionspoängen är högre för låginkomsttagare men därför att de får så kallade "Barnår".

Pensionsrätt för barnår innebär att den förälder som tjänar minst får extra inbetalningar till sin allmänna pension under barnets fyra första år. Detta sker automatiskt och syftar till att kompensera för inkomstbortfall, föräldraledighet eller deltidsarbete under småbarnsåren.

Så för låginkomsttagare kan det istället innebära HÖGRE PENSION.
Ja, det är ju bra att det finns en viss omfördelning inbyggt i systemet. Men det räcker uppenbarligen inte.
Citera
2026-05-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag "glömde" förstås att berätta i TS att tidigare fanns det något som kallades "änkepension" och som löste just detta problem.

Änkepensionen avskaffades 1988 av Ingvar Carlssons vänster-regering, delvis eftesom männen började envisas med att leva längre och längre, och att det därför inte längre var ett privilegium som gynnade kvinnor.
Detta är väl den enda jämställdhetsreforn som skett i Sverige om mqn ska vara ärlig.

Tar väl 25 år till innan den når full effekt
Citera
2026-05-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Gäller att hålla sig så frisk att man kan ställa till nåt riktigt jäkligt.
Får passa på att försöka ta jägarexamen och skaffa licens, nu när jag orkar.
Då kan man passa på att avrätta nån politiker när man passerat 75 så har man framtiden säkrad.

Nej, det känns inte bra 😱 jag har mina gränser 😊

Jag måste komma på något snällare
🐇✨️......har lite tid på mig innan ättestupan!
Citera
2026-05-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Varför ska man ha pengar efter 75 utöver mat och bostadskostnader? Mina äldre släktingar som passerat 75 orkar inget annat än att sitta i soffan och titta på TV iallafall.
fast det stämmer ju inte. de orkar mer än du tror
Citera
2026-05-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
fast det stämmer ju inte. de orkar mer än du tror
Inte mina släktingar iallafall.
Citera
2026-05-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Är man dum nog att inte pensionsspara själv och förlita sig på systemet så kan man gott svälta som konsekvens till sina otroligt korkade beslut
Vilket priviligierat tänk att tro alla har ekonomiska förutsättningar att spara.
Citera
2026-05-27, 22:11
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippfitt
Vilket priviligierat tänk att tro alla har ekonomiska förutsättningar att spara.

Det har man alltid om man håller nere sina kostnader under sina intäkter.
Citera
2026-05-27, 22:12
Medlem
Citat:
Det har man alltid om man håller nere sina kostnader under sina intäkter.
Absolut, hur lätt som helst i dagens ekonomi.
Citera
2026-05-27, 22:12
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Absolut, hur lätt som helst i dagens ekonomi.

Ha ha ha då konsumerar du mer än vad du har råd med. Ditt eget fel.
Citera
2026-05-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ha ha ha då konsumerar du mer än vad du har råd med. Ditt eget fel.
Oförmåga att sätta sig in i att andra har olika förutsättningar än dig själv? Och då pratar jag inte om mig själv, jag klagar mig fint. Men har förståelse för att många yrken är lågavlönade och att livet kan hända alla.
Citera
2026-05-27, 22:16
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Oförmåga att sätta sig in i att andra har olika förutsättningar än dig själv? Och då pratar jag inte om mig själv, jag klagar mig fint. Men har förståelse för att många yrken är lågavlönade och att livet kan hända alla.

Du klagar dig fint? Skaffa inte barn om du inte har råd. Bo inte dyrt om du inte har råd. Handla inte mycket mat om du inte har råd.

Man kan ha matkostnader på 200kr i veckan. Jag är ett levande exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in