2026-05-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Någon här som redan nu fått besked att de blivit uttagna för kontroll (typ resor till arbetet)
Får man besked om man är uttagen för kontroll? Får man inte bara avslag eller information om att man måste återkomma med kompletterande uppgifter?
Citera
2026-05-25, 19:02
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Någon här som redan nu fått besked att de blivit uttagna för kontroll (typ resor till arbetet)

Jag har gjort avdrag för resor till arbetet, jag har dock inte blivit kontaktad av en handläggare ännu för att skicka in underlag för min uträkning. Jag utgår från att jag blir kontrollerad tills att jag får ett slutgiltigt skattebesked.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Får man besked om man är uttagen för kontroll? Får man inte bara avslag eller information om att man måste återkomma med kompletterande uppgifter?

Om din deklaration faller ut för en kontroll så kommer du att bli kontaktad av en handläggare för vidare information, antingen via brev eller telefon.
Citera
2026-05-25, 22:21
Medlem
En kollega fick besked hon skulle skicka in kompletterande uppgifter förra året.
Då fick hon brev i Kivra den 28 maj.
Citera
2026-05-26, 08:04
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
En kollega fick besked hon skulle skicka in kompletterande uppgifter förra året.
Då fick hon brev i Kivra den 28 maj.

Skatteverket kan granska och kontrollera en deklaration till november månad. Skulle du inte få ett slutbesked och din skatteåterbäring utbetald 9-12 juni så har din deklaration fastnat i en kontroll/manuell handläggning.
Citera
2026-05-26, 09:49
Medlem
Om man har restskatt på ca 30 000 kr kan man vänta med att betala in det tills förfallodatumet som brukar vara någon gång i höst efter man fått sitt slutskattebesked? Och betalar man bara den låga kostnadsränta på 2.5% eller vad är fram tills det? Någon som vet?
Citera
2026-05-26, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
Om man har restskatt på ca 30 000 kr kan man vänta med att betala in det tills förfallodatumet som brukar vara någon gång i höst efter man fått sitt slutskattebesked? Och betalar man bara den låga kostnadsränta på 2.5% eller vad är fram tills det? Någon som vet?

Ja, det framgår ju tydligt i Skatteverkets info.
Citera
2026-05-27, 15:56
Medlem
Fattar inte, och har nog ställt frågan i kanske andra trådar.

När jag klickar hos Skattemyndigheten och väljer att se offentliga uppgifter så kan man där se "överskott av kapital".

Alltså kan andra se dessa uppgifter, eller?

Bonusfråga, om de kan se, när kan de se?

Bonusfråga 2. Inkomst av kapital gör att jag får statlig skatt. Påverkar den min pension?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-27 kl. 16:06.
Citera
2026-05-27, 17:24
Medlem
Citat:
Bonusfråga 2. Inkomst av kapital gör att jag får statlig skatt. Påverkar den min pension?

Med statlig skatt brukar man ju mena den extra skatt man betalar på inkomst av tjänst över en viss nivå.

Kapitalskatten på 30% går förvisso till staten men brukar inte vara vad man menar med statlig skatt. Det påverkar din pension lika mycket som.den statliga skatt du betalar i affären eller när du tankar bilen.
Citera
2026-05-27, 18:14
Medlem
scraftys avatar
Ni som gjort ändringar för resor till jobbet eller liknande, har ni fått besked än? Jag har ej fått.
Citera
2026-05-27, 20:15
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Ni som gjort ändringar för resor till jobbet eller liknande, har ni fått besked än? Jag har ej fått.

Om din deklaration inte har fallit ut för granskning eller blivit utvald för manuell hantering så får du ditt slutbesked 6 - 10 juni.
Citera
2026-05-27, 22:03
Medlem
Om någon begär ut uppgifter från din deklaration så finns den uppgiften med (samt din förvärvsinkomst)

Bonusfrågan: Inkomst av kapital är inte pensionsgrundande inkomst (dvs att den skulle ge högre inkomstpension i framtiden). Alternativt, om du menar huruvida inkomst av kapital påverkar en aktiv pensionsutbetalning. Nej, dock kan det påverka bostadstillägg då det baseras på total inkomst.

Citat:
Fattar inte, och har nog ställt frågan i kanske andra trådar.

När jag klickar hos Skattemyndigheten och väljer att se offentliga uppgifter så kan man där se "överskott av kapital".

Bonusfråga, om de kan se, när kan de se?

Citera
2026-05-28, 07:08
Medlem
Citat:
.

Ja man ser både hur mkt någon har tjänat och överskott av kapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in