2026-05-21, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Jo handlar om några 100k i förbättringsutgifter. Staten plockar ändå in bra bit över miljonen av min vinst. En sak som är surt med värdeökning är att man skiter i inflationen, staten skall alltså ha 22% av inflationen 😡

Sitter i samma sits som du. Man lyckas aldrig spara alla kvitton och vissa saker kanske det inte ens finns kvitton på
Citera
2026-05-21, 08:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Sitter i samma sits som du. Man lyckas aldrig spara alla kvitton och vissa saker kanske det inte ens finns kvitton på
Tips för framtiden. Spara allt i en mapp, allt från kontrakt till fakturor och kvitton. En mapp per bostad. Jag har 6 st tjocka mappar för alla de bostäder jag ägt eller i BRF. Det har gjort att jag till och med enkelt kunnat revidera gamla deklarationer när skatteregler ändrats. Det blir även enkelt att räkna ut vinst eller förlust från en försäljning.

Spara även mäklarens prospekt och energideklarationer i samma mapp.
Citera
2026-05-21, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Tips för framtiden. Spara allt i en mapp, allt från kontrakt till fakturor och kvitton. En mapp per bostad. Jag har 6 st tjocka mappar för alla de bostäder jag ägt eller i BRF. Det har gjort att jag till och med enkelt kunnat revidera gamla deklarationer när skatteregler ändrats. Det blir även enkelt att räkna ut vinst eller förlust från en försäljning.

Absolut, så man ska göra. Hade alla kvitton jag har i en mapp.
Men har hört att det också i många fall räcker med före och efterbilder? Om man som du säger visar prospektet och så har man totalrenoverat allt så ser de iaf att man har lagt ner mkt pengar
Citera
2026-05-22, 08:52
Medlem
2v kvar innan skattepengarna trillar in. 42k in på kontot och det ska bli härligt att lösa blancolånet. Aldrig mer lån!
Citera
2026-05-22, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
2v kvar innan skattepengarna trillar in. 42k in på kontot och det ska bli härligt att lösa blancolånet. Aldrig mer lån!
Hoppas du menar, aldrig mera blancolån.
Citera
2026-05-22, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hoppas du menar, aldrig mera blancolån.
Nej, lån av alla sorter. Jag tycker det tär för mycket, mentalt.
Citera
2026-05-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink

Brukar de ändras retroaktivt?
Citera
2026-05-22, 09:48
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Brukar de ändras retroaktivt?
Nej men senast när räntan på uppskov togs bort kunde man revidera deklarationer upp till 5 år bakåt i de fall man bestämt sig för att betala vinstskatten i stället för att skjuta upp den och betala ränta på det. Dvs om man sålt bostad med vinst inom de åren.
Citera
2026-05-23, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy

Hur får man så mycket? Extremt mycket i lån eller kört långa sträckor till och från jobb och gjort stora avdrag på det?
Citera
2026-05-23, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hur får man så mycket? Extremt mycket i lån eller kört långa sträckor till och från jobb och gjort stora avdrag på det?
Avdrag för dubbelt boende.
Citera
2026-05-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Absolut, så man ska göra. Hade alla kvitton jag har i en mapp.
Men har hört att det också i många fall räcker med före och efterbilder? Om man som du säger visar prospektet och så har man totalrenoverat allt så ser de iaf att man har lagt ner mkt pengar

Känns väl lättare att ha det i en mapp än att ta ordentligt med bilder före och efter. Bilderna måste man ju komma ihåg att ta innan man sätter igång.

Ska man ha med en dagstidning på före-bilderna så man ser att förbättringarna inte är för gamla?
Citera
2026-05-25, 14:45
Medlem
Någon här som redan nu fått besked att de blivit uttagna för kontroll (typ resor till arbetet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in