Citat:
Ursprungligen postat av
Duke-Of-Wellington
Ändå har folket till 80-95 procent röstat på invandringsvänliga partier. Varför? Jo för att när valet närmar sig så har media dolt frågan, gjort det hela till en Reinfeldt vs Sahlin - kamp, gjort det till en skattesänkningar för de rikaste vs rädda välfärden-fråga. Till slut duperas folk och man röstar återigen på nåt av de etablerade blocken eftersom man annars är rädda för att "blå/röd sida vinner" om min röst inte kommer till användning i det som alltid kallas för ett ödesval. Invandringsfrågan blir därmed underordnat när valet väl närmar sig. Särskilt innan 2018 så var det så. Inte förrän 2018 började invandringen bli en hetare valfråga i samband med valdebatter. Men då var "skadan" redan gjord.
SD har fått fler och fler röster i takt med att SD anpassat sig och börjat suga J-kuk. Media belönar genom att uppmärksamma och bekräfta SD. Ställ dig frågan varför SD inte var lika uppmärksammat 1998 eller 2002 jämfört med 2010 eller 2014? SD har länge för globalisterna varit deras säkerhetsventil för att rikta frustrerade röster till en kontrollerad opposition
Nej, det här är inte rätt det heller. För det första så hade alla partier utom MP, V och C en invandringsrestriktiv inriktning i valet 2018 vilket betyder att S (och L) sade att man skulle bibehålla en strikt invandringspolitik, sen kan man tycka vad man vill om hur det funkade 2018-2022. Som exempel på valkvällen 2018 presenterades undersökning som visade att SD fick en tredjedel av de invandringskritiska röstern och det räckte till 17,53%.
Sen är det heller inte så att alla väljare prioriterade den frågan när de röstade. SD ökade rejält från 2010 till 2014 så många väljare prioriterade det. Andra gjorde det inte. Det är den bistra verkligheten.
Att "suga J-kuk" är enligt dig framgångsrikt. Så enligt ditt sätt att se på saken är det bara att rekommendera att göra det. Nu håller jag inte med om att "J-kuk" är skälet till att SD ökat till 21%.
Skälet är att SD var mycket, mycket större 2010 och 2014 jämfört med 1998 och 2002. Knappt 20 000 röster i valet 1998. 1% i valet 2022. Du kanske inte minns valet 2010 men media var knappast vänligt inställda till SD då kan jag upplysa dig om.
Det här med "kontrollerad opposition" är en teori som aldrig håller oavsett sammanhang. Låt säga att SD inte varit "kontrollerat" - vad hade hänt då? Fortfarande varit utanför riksdagen? Det skulle vara en för del för vem på vilket sätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Duke-Of-Wellington
Akademisk utbildning eller erfarenhet spelar ingen som helst roll om du samtidigt begår politiskt självmord genom att gå emot makten. Redan glömt att det för inte så länge sedan kunde vara förenat med livsfara att vara öppen sverigedemokrat?
Och vad tusan har det med något av det andra du skriver att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Duke-Of-Wellington
Åkesson har valt väg sedan länge. Hans mål var att modernisera partiet, putsa väggarna och komma in i finrummet. För det fick han sälja sin själ, om han ens hade en. Han kommer därmed inte göra något för att få Sverige ut ur EU eller införa folkomröstning om NATO som hans parti hade på partiprogrammet. Hädanefter tror jag innerst inne att Åkesson struntar fullständigt i om detta leder till att SD som parti imploderar. Han har gjort sitt och är i praktiken livstidsförsörjd.
Ja, att samarbeta med en regering och eventuellt hamna i en regering efter valet i höst är ett vägval. Eller "finrummet" som du kallar det. Det är det valet Åkesson gjort. Det finns andra som gjort andra val. Dessa val har inte varit framgångsrika. Vi kan minnas partier som Nationaldemokraterna, Svenskarnas parti och för all del AFS. Du kan argumentera för att dessa val varit mer framgångsrika men då har du rejäl uppförsbacke och det finns många som inte håller med dig. Åkesson är en av alla dessa.
Som jag förklarade för dig vad gäller EU och Nato: opinion för dessa frågor måste drivas för att de ska bli relevanta. Pappa Jimmie kan inte gör allt åt dig. Du måste själv engagera dig - om du verkligen tror på de saker du skriver, vilket för mig är tveksamt.
Om vi tar valet 2022 var det två partier som bytte linje om Nato: S och SD. Båda partierna ökade i det valet jämfört med det förra. Det betyder att anti-Nato-opinionen inte är stark. Möjligen kan den väckas till liv och då måste det göras av bland andra dig. Pappa Jimmie ska inte behöva byta din blöja.