2026-05-27, 14:15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Fast en ateist tror ju inte att gudar finns. Så dina frågeställningar om guds natur blir då meningslösa för en ateist.

Ateister kan ju ha olika åsikter om Jesus. Kanske var han en predikant bland många på den tiden, kanske var han en romersk psyops (för att pacificera judarna som gjorde uppror hela tiden med olika krigiska Messias-pretendenter som upprorsledare. Med en fredlig messias så skulle de inte kriga). Om nya testamentet kommer från Jesus så var han definitivt inte en obildad snickare från en småstad som var analfabet och inte kunde grekiska. För nya testamentet har väldigt mycket den hellenistiska kulturen och Platon. De som skrev det var skolade i den hellenistiska kulturen och litterära arvet.
Nu är det iofs ingen, vad jag vet iaf, som påstår att Jesus själv ska ha skrivit någon del i NT. De första årtiondena fanns det bara en muntlig tradition, men när det väl skrevs ned så kan det ju ha varit precis som du säger.

I det religiösa narrativet, med "Sonen" som en del i treenigheten, visste Jesus möjligen allt som var värt att veta ändå, trots det enkla ursprunget. Eller kanske inte? En stor poäng med "reinkarnationen" var ju just att han föddes och levde som en vanlig människa. Och vanliga människor kunde ju varken läsa eller skriva och visste nog väldigt lite om hellenistisk kultur och om Platon flera hundra år tidigare. Bildade romare gjorde det förstås, så kunskapen fanns ju någonstans, men antagligen inte hos en vanlig (?) snickare och hans familj.

Hur som är ditt inlägg intressant, så tack för det!
Citera
2026-05-27, 14:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag är helt ointresserad av dina fantasier. Har du något konkret eller inte?
  • 5 Mos 28:64
    "Herren skall skingra dig bland alla folk, från jordens ena ände till den andra..."

• Hes 22:15
    "Jag skall skingra er bland hednafolken och strö ut er i länderna..."

• Jer 16:13
    "Jag skall kasta bort dem till ett land som varken de eller deras fäder har känt..."

_________

• Hes 36:24
    "Jag skall hämta er från folken och samla er från alla länder och föra er till ert land."

• Hes 37:21
    "Se, jag skall ta Israels barn från de folk dit de har kommit ... och föra dem till deras eget land."

• Jer 23:3
    "Jag skall samla kvarlevan av mina får ur alla de länder dit jag har drivit bort dem..."

• Amos 9:14–15
    "Jag skall plantera dem i deras land, och de skall aldrig mer ryckas upp..."

Den då? Bibelprofesior om hur judarna skulle spridas över hela världen, och sen återsamlas i ett land igen.

Det blev så! Judarna spreds över hela världen, och sen återförenades de 1948 till ett land igen. Hur kunde bibeln veta framtiden?
Citera
2026-05-27, 14:51
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
  • 5 Mos 28:64
    "Herren skall skingra dig bland alla folk, från jordens ena ände till den andra..."

• Hes 22:15

• Jer 16:13
    "Jag skall kasta bort dem till ett land som varken de eller deras fäder har känt..."

_________

• Hes 36:24
    "Jag skall hämta er från folken och samla er från alla länder och föra er till ert land."

• Hes 37:21
    "Se, jag skall ta Israels barn från de folk dit de har kommit ... och föra dem till deras eget land."

• Jer 23:3
    "Jag skall samla kvarlevan av mina får ur alla de länder dit jag har drivit bort dem..."

• Amos 9:14–15
    "Jag skall plantera dem i deras land, och de skall aldrig mer ryckas upp..."

Den då? Bibelprofesior om hur judarna skulle spridas över hela världen, och sen återsamlas i ett land igen.

Det blev så! Judarna spreds över hela världen, och sen återförenades de 1948 till ett land igen. Hur kunde bibeln veta framtiden?
De kanske spred sig över världen för att deras religion påbjöd det. Alla stora religioner har ju haft element av eller perioder av missionerande och försök till frälsning/konvertering/spridning (Ofta men inte alltid genom grov repression, tvång, och folkmord, som de där ondskefulla och fuskande prästerna från 1300-talet som du hyllar).
Citera
2026-05-27, 14:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
De kanske spred sig över världen för att deras religion påbjöd det. Alla stora religioner har ju haft element av eller perioder av missionerande och försök till frälsning/konvertering/spridning (Ofta men inte alltid genom grov repression, tvång, och folkmord, som de där ondskefulla och fuskande prästerna från 1300-talet som du hyllar).
De förutspådde alltså innan jesus tid att judarna skulle återsamlas 1948, mer än 2000 år senare. Hur?
Citera
2026-05-27, 15:06
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
De förutspådde alltså innan jesus tid att judarna skulle återsamlas 1948, mer än 2000 år senare. Hur?

Det verkar inte alls konstigt att någon skriver att de vill att ens folk ska återsamlas. Varför skulle det bevisa något? Det var ju vanligt förekommande på den tiden att folk förvisades när starkare arméer vill ta över deras bördiga land eller vattendrag och att de splittrades och eventuellt senare kunde bygga upp sitt samhället igen på en annan plats. Varför skulle det vara något övernaturligt med sådana sagor eller berättelser? Det var "business as usual" att sådant hände olika folkgrupper speciellt när romarriket härjade runt medelhavet.
Citera
2026-05-27, 15:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nu är det iofs ingen, vad jag vet iaf, som påstår att Jesus själv ska ha skrivit någon del i NT. De första årtiondena fanns det bara en muntlig tradition, men när det väl skrevs ned så kan det ju ha varit precis som du säger.

I det religiösa narrativet, med "Sonen" som en del i treenigheten, visste Jesus möjligen allt som var värt att veta ändå, trots det enkla ursprunget. Eller kanske inte? En stor poäng med "reinkarnationen" var ju just att han föddes och levde som en vanlig människa. Och vanliga människor kunde ju varken läsa eller skriva och visste nog väldigt lite om hellenistisk kultur och om Platon flera hundra år tidigare. Bildade romare gjorde det förstås, så kunskapen fanns ju någonstans, men antagligen inte hos en vanlig (?) snickare och hans familj.

Hur som är ditt inlägg intressant, så tack för det!

Ja helleniserade judar, greker och romare skapade kristendomen bara delvis baserat på Jesus faktiska ord. Logos, själen etc. är grekiska filosofiska begrepp.

Fetat: jo men ur en ateists perspektiv är ju det meningslöst för hen tror inte på att någon är guds son, någon är gud, någon är reinkarnerad etc. En ateist kan bara förhålla sig till Jesus som människa. Man kommer bara tala förbi varandra. Man har ingen gemensam utgångspunkt att diskutera utifrån. Det ser jag ofta ute i vardagen även i andra frågor än religion. Har man helt olika utgångspunkt kan man inte mötas, folk står och talar förbi varandra utan att uppnå något.

Agnostiker, kristna, muslimer kan diskutera med en gemensam utgångspunkt att gudar kan finnas. För ateister blir det meningslöst.
Citera
2026-05-27, 15:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det verkar inte alls konstigt att någon skriver att de vill att ens folk ska återsamlas. Varför skulle det bevisa något? Det var ju vanligt förekommande på den tiden att folk förvisades när starkare arméer vill ta över deras bördiga land eller vattendrag och att de splittrades och eventuellt senare kunde bygga upp sitt samhället igen på en annan plats. Varför skulle det vara något övernaturligt med sådana sagor eller berättelser? Det var "business as usual" att sådant hände olika folkgrupper speciellt när romarriket härjade runt medelhavet.
5 Mos 28:64

Hes 22:15

Jer 16:13

Kanske inte till hela världen.
Citera
2026-05-27, 15:18
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
5 Mos 28:64

Hes 22:15

Jer 16:13

Kanske inte till hela världen.

Som sagt, mycket vanligt förekommande i forntiden att folkgrupper förvisades eller skingrades.
Det faller sig naturligt att sådana händelser återfinns i dåtidens berättande av sagor och myter.
Det finns inget övernaturligt i detta.
Citera
2026-05-27, 15:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Som sagt, mycket vanligt förekommande i forntiden att folkgrupper förvisades eller skingrades.
Det faller sig naturligt att sådana händelser återfinns i dåtidens berättande av sagor och myter.
Det finns inget övernaturligt i detta.
Halmgubbe.
Citera
2026-05-27, 15:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja helleniserade judar, greker och romare skapade kristendomen bara delvis baserat på Jesus faktiska ord. Logos, själen etc. är grekiska filosofiska begrepp.

Fetat: jo men ur en ateists perspektiv är ju det meningslöst för hen tror inte på att någon är guds son, någon är gud, någon är reinkarnerad etc. En ateist kan bara förhålla sig till Jesus som människa. Man kommer bara tala förbi varandra. Man har ingen gemensam utgångspunkt att diskutera utifrån. Det ser jag ofta ute i vardagen även i andra frågor än religion. Har man helt olika utgångspunkt kan man inte mötas, folk står och talar förbi varandra utan att uppnå något.

Agnostiker, kristna, muslimer kan diskutera med en gemensam utgångspunkt att gudar kan finnas. För ateister blir det meningslöst.
Nu håller jag inte med. Bildade människor, vana vid akademisk distans, bör verkligen kunna diskutera även utifrån premisser och scenarier som de själva inte tror på, för tillfället iaf. Många vetenskapliga framsteg går ju till på det viset. "Tänk om X (inte för att jag faktiskt tror så) ... Vad blir konsekvenserna av det? Hur skulle det fungera?" Inom teoretisk fysik har vi t ex Einsteins gedanken experiment med honom själv som gör experiment och iakttagelser inuti en fritt fallande hiss, och s k toy models där man t ex utgår från att universum är 2D (+ tiden), som man i bästa fall ändå lär sig något klokt av.

Fast det är ju faktiskt mer allmängiltigt än så. Varje film eller bok om fantasy eller om science fiction utgår ju från mer eller mindre rimliga premisser, som man ändå kan engagera sig i. Om Frodo och Gandalf, eller om Luke Skywalker och Han Solo osv. Eller "Winter is coming!" från en känd tv-serie. Eller är egentligen inte all litteratur av det slaget? Anna Karenina är ju inte en verklig historisk person. Fast det är ju iofs Jesus enligt historikerna, utom bland den minoritet som tror på Jesusmytteorin.

Så vi kan nog VISST resonera om Jesus även med andra premisser än just dina, t ex utifrån en religiös kontext.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-05-27 kl. 15:36.
Citera
2026-05-27, 15:26
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Halmgubbe.
Och där tog argumenten slut igen.
Citera
2026-05-27, 15:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar