2026-05-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Han fick inte assistans och jag gissar på att farsan inte hade råd att anställa någon själv. Tycker faktiskt inte pappan gjort något fel av det lilla jag läst.
Sonen fick assistans men assistanterna vägrade att arbeta så Mattias fick rycka in istället.

Citat:
Och många assistenter ville inte jobba med honom eftersom hans tillstånd var så dåligt, berättar Mattias Westergren

Citat:
Flera gånger under 2023 tvingades Mattias rycka in som vårdare när assistenter inte ville jobba med sonen, eftersom han var så illa däran.
Så det fanns assistanstimmar men ingen assistent att fylla dem med.

Mattias med fru borde öppnat eget assistansbolag och anställt sig själva.
Citera
2026-05-27, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Problemet är inte att han tog hand om ungen. Problemet är att han begärde ut lön för det jobbet och tog ut sjukpenning samtidigt, det är uppenbart om man läser artikeln.

Han försökte gömma det hela bakom moralskrik som förälder och du föll pladask för det hela och missade vad han gjorde för fel.

Detta är varför man måste gräva och inta bara anta. Annars får man inte hela sanningen.
Jag utgick från informationen som TS uppgav. Att denne inte klarar av att citera från artikeln är inte mitt problem. Jag ska inte behöva klicka på en länk för att fatta vad det handlar om.
Citera
2026-05-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Väldigt ofta är den enda lösningen, om man inte redan är helt utblottad, att konstatera att ”trygghetssystemen” inte var ämnade för en själv och bli kriminell som födkrok. Dock inte i detta fall.
Ja, jag vet. Är själv i en situation där det tycks snart vara enda alternativet att komma ur skiten eller att inte förvärra den. Det borde vara grovt olagligt för sådana system att existera och användas utan att någon jävel tar ansvar.
Citera
2026-05-27, 15:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Samkör register. Så minskar vi fusket.
Citera
2026-05-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Varför anställer de assistenter som inte vill göra sitt jobb och ta hand om sonen?

Kolla på reportaget så förstår du varför:

"Våren 2023, förvärrades pojkens tillstånd allvarligt. De personliga assistenterna som familjen har rätt till, klarade inte längre av att hantera honom. Mattias såg sig tvungen att själv rycka in."
Citera
2026-05-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pensionarsraddarna
Kolla på reportaget så förstår du varför:

"Våren 2023, förvärrades pojkens tillstånd allvarligt. De personliga assistenterna som familjen har rätt till, klarade inte längre av att hantera honom. Mattias såg sig tvungen att själv rycka in."

Där och då, våren 2023, borde han ju fått mer hjälp. Pojken borde då fått eget rum på något barnsjukhus eller liknande.
Citera
2026-05-27, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.tv4.se/artikel/5MvXiwK6nbirTdVhDl7M9K/sjukskrivne-mattias-tog-hand-om-sjuke-sonen-kraevs-pa-377-000

Jag tycker han verkar ha arbetsförmåga. Vad säger ni?

Ja då kan han ju ta arbete som sonens assistent.
Citera
2026-05-27, 17:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man kan ju inte både jobba med lön och vara sjukskriven. Hur f-n tänkte han?

Men han fick väl inte assistent ersättning?
Citera
2026-05-27, 17:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Edit. Läste nu att han tagit lön och haft sjukpenning. Helt annan sak. Givetvis kan man inte både lönearbeta och vara sjuk samtidigt.

Kan dock tycka att återkrav för lång tid bakåt är ganska sjukt. Som vuxen klarar man av det man måste när det gäller familjeliv eftersom vi människor funkar så även om det är den absolut sista energi vi har med oss att göra av med.

Klart han ska betala tillbaka om han har fuskat!
Citera
2026-05-27, 17:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Varför anställer de assistenter som inte vill göra sitt jobb och ta hand om sonen?

Ja det är ju assistent bolagets skyldighet
Citera
2026-05-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Men han fick väl inte assistent ersättning?
Det var ju det han fick. Han tog anställning i företaget som ansvarade för vården av hans barn.
Citera
2026-05-27, 17:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det var ju det han fick. Han tog anställning i företaget som ansvarade för vården av hans barn.

Aha ja då är det väl klart han ska betala tillbaka. Det borde han väl förstått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in