2026-05-26, 19:04
Avstängd
https://www.tv4.se/artikel/5MvXiwK6nbirTdVhDl7M9K/sjukskrivne-mattias-tog-hand-om-sjuke-sonen-kraevs-pa-377-000
Citat:
Mattias Westergren var sjukskriven för utbrändhet.
När hans son blev allvarligt sjuk ryckte Mattias själv in, när det inte gick att få assistanshjälp.
Nu kräver Försäkringskassan honom på 377 000 kronor då han anses ha "uppvisat arbetsförmåga".
– Ska jag inte ta hand om mitt sjuka barn? undrar Mattias.
Jag tycker han verkar ha arbetsförmåga. Vad säger ni?
Citera
2026-05-26, 19:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.tv4.se/artikel/5MvXiwK6nbirTdVhDl7M9K/sjukskrivne-mattias-tog-hand-om-sjuke-sonen-kraevs-pa-377-000

Jag tycker han verkar ha arbetsförmåga. Vad säger ni?
Jag tycker att hans resonemang är helt korrekt, trots att jag är sjukt allergisk mot allt som har med barn att göra.

1: Framgår det hur han tog hand om ungen?
2: Vilka andra lösningar tycker du att det fanns eftersom han inte fick assistanshjälp? Skulle ungen ta hand om sig själv, eller?

Detta är ett klockrent exempel på de enorma systemfel som fittorna på förnedningskassan orsakar dagligen för folk, systemfel som ingen tar ansvar för, som regeringen och myndigheter skiter fullständigt i. Där man som den enskilde, fast mitt i skiten, bara har att välja på pest eller kolera. Att hur man än gör, så skapar det bara problem, det finns ingen lösning att välja mellan. Och de ansvariga myndigheterna tar inget ansvar utan kräver bara att man ska plocka en lösning ur röven, oavsett hur orimlig den är är, eller till och med omöjlig i vissa fall.
Citera
2026-05-26, 19:11
Medlem
En förälder skulle nog kunna dö för sitt barn, så hade han fått samma efterblivna kommentar och utlåtande om han dog i processen? Visat arbetsförmåga, men till vilket pris? Lär knappast vara hållbart om han redan är utbränd.
Citera
2026-05-26, 19:12
Moderator
Chantres avatar
Både ersättning för sjukkassan samtidigt som han har jobbat och fått ut lön för sitt jobb som personlig assisten. Tycker det verkar glasklart vad som gäller.
Citera
2026-05-26, 19:19
Medlem
Man kan ju inte både jobba med lön och vara sjukskriven. Hur f-n tänkte han?
Citera
2026-05-26, 19:35
Medlem
Edit. Läste nu att han tagit lön och haft sjukpenning. Helt annan sak. Givetvis kan man inte både lönearbeta och vara sjuk samtidigt.

Kan dock tycka att återkrav för lång tid bakåt är ganska sjukt. Som vuxen klarar man av det man måste när det gäller familjeliv eftersom vi människor funkar så även om det är den absolut sista energi vi har med oss att göra av med.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-05-26 kl. 19:44.
Citera
2026-05-26, 20:01
Medlem
Varför anställer de assistenter som inte vill göra sitt jobb och ta hand om sonen?
Citera
2026-05-26, 23:31
Medlem
Rätt eller fel gjort...

Kan tycka att han borde gjort det med lite mera finess.

Han visste ju att han var sjukskriven, varför i hela friden begärde han då ersättning för detta.
Hur tänkte han.

Dessutom betalas väl ersättningen för assistans ut av just FK?

När FK reagerade 2023? Då borde han fixat läkarintyg att han då kraschat igen, totalt, efter sin "arbetsinsats" med sonen.

Men att ställa upp för sitt eget barn när det behövs, det måste man ju bara göra, vad annars, skulle han överge sin son?
Citera
2026-05-27, 03:41
Medlem
Snyft snyft. Det finns många bättre sätt han kunnat lösa det hela på. Om inte annat sätta undan sjuk pengarna på ett annat konto eftersom han medvetet gjorde fel. Försöker man blåsa FK så är ett återkrav inom 2år som ett brev på posten.

Varför inte kräva att kommunen sätter in assistenter eller rekrytera någon själv. Han var ju uppenbarligen inte apatisk och sängliggande eftersom han skötte jobbet.
Citera
2026-05-27, 05:44
Medlem
Detta är praktexempel på hur en förälder vill göra allt för sitt barn även om det blir fel i slutändan.

Enligt artikeln tog han ut sjukpenning samtidigt som han begärde och fick ut lön. Det är inte tillåtet och räknas som uppenbart fusk.

Då vill de dra tebax sjukpenningen, eftersom han jobbat och fått lön samtidigt.

Till sist försöker han gömma det bakom moral med "vadå ska jag inte ta hand om mitt barn?" JO det ska du. Men inte begära lön för jobbet och ta ut sjukpenning samtidigt.

Dyr läxa men helt rätt gjort av försäkringskassan.
Citera
2026-05-27, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag tycker att hans resonemang är helt korrekt, trots att jag är sjukt allergisk mot allt som har med barn att göra.

1: Framgår det hur han tog hand om ungen?
2: Vilka andra lösningar tycker du att det fanns eftersom han inte fick assistanshjälp? Skulle ungen ta hand om sig själv, eller?

Detta är ett klockrent exempel på de enorma systemfel som fittorna på förnedningskassan orsakar dagligen för folk, systemfel som ingen tar ansvar för, som regeringen och myndigheter skiter fullständigt i. Där man som den enskilde, fast mitt i skiten, bara har att välja på pest eller kolera. Att hur man än gör, så skapar det bara problem, det finns ingen lösning att välja mellan. Och de ansvariga myndigheterna tar inget ansvar utan kräver bara att man ska plocka en lösning ur röven, oavsett hur orimlig den är är, eller till och med omöjlig i vissa fall.

Problemet är inte att han tog hand om ungen. Problemet är att han begärde ut lön för det jobbet och tog ut sjukpenning samtidigt, det är uppenbart om man läser artikeln.

Han försökte gömma det hela bakom moralskrik som förälder och du föll pladask för det hela och missade vad han gjorde för fel.

Detta är varför man måste gräva och inta bara anta. Annars får man inte hela sanningen.
Senast redigerad av KlinkersAerBra 2026-05-27 kl. 05:48.
Citera
2026-05-27, 08:51
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Bra! Man kan inte både ha hittepå ”sjukdomen” utbränd aka gått in i väggen😂 och samtidigt fiffla till sig en lön för att vara förälder åt sitt eget barn.

Återbetalningskrav och utvisning!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in