Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Jag tror att Jesus kan ha varit en verklig historisk person, kanske en ovanlig och karismatisk man, men jag är tveksam till de övernaturliga delarna i berättelserna om honom.
För mig känns kristendomen som en vidareutveckling av judendomen, och islam som ytterligare en religion som tagit inspiration från båda. Därför har jag svårt att se någon religion som den absoluta sanningen.
Samtidigt tror jag inte att det betyder att allt är meningslöst. Om Gud finns tänker jag snarare att Gud är själva existensen eller universum som helhet, snarare än en mänsklig figur med regler och straff.
Jag tror också att medvetandet eller själen kanske fortsätter på något sätt efter döden, även om vi ännu inte kan förstå eller observera det vetenskapligt.
När det gäller himmel och helvete tänker jag att sådana idéer kanske skapades för att ge människor hopp, tröst och motivation att följa samhällets moralregler.
Vad tror ni själva? är religioner gudomliga sanningar, mänskliga tolkningar eller något däremellan?
Religioner är för det mesta mänskliga översättningar av obegripliga verkligheter. Jesus var definitivt övernaturlig, det är jag absolut övertygad om.
(FB) Kristna Guden är ond, varför har han följare?
Där har du lite att läsa om du är intresserad.
Jag har spenderat en otroligt lång tid, månader, på att ta reda på en sak: Är kristendom sant?
Min slutsats har blivit: Ja, utan tvekan.
Efterlivet är verkligt, det är till 99% vetenskapligt bevisat. Du kan hitta en del av vetenskapen bakom det i länkarna jag inkluderade.