Citat:
Ursprungligen postat av
trewq
Berätta gärna!
Ok, jag kommer säga det utan omsvep, jag tror det blir bäst så. Jag säger inte att jag har rätt, bara det att jag måste säga det som att jag har det.
För det första så är det precis som du säger inte alkoholmissbruket som är roten till din olycklighet, men det är inte depressionen, den låga självkänslan eller avsaknaden av självförtroende som är det heller. Alla dom sakerna är symtom.
Och att din mamma anger alkoholmissbruket, som är en handling av dig, som roten - det avlastar henne mentalt från skuldkänslor.
Och detsamma gör du med vad du anser är roten.
Ditt problem är inte att du behöver uppåt i Maslows behovstrappa - du behöver nedåt.
Citat:
Stora delar av mitt vuxna liv har präglats av alkoholmissbruk, och t ex min mamma ser (felaktigt) det som roten till all misär, när det istället är obehandlad depression, låg självkänsla och avsaknad av självförtroende som lett mig in i drickandet.
Slutade supa för några år sedan och har i sommar varit nykter tre år. Mycket har blivit bättre. T ex har jag fått massor av nya vänner genom arbete, skola och idrott. Tidigare isolerade jag mig framför Flashback med ölen i näven, som sagt drönartillvaro.
Grejen är ju, som jag nämnde för min psykolog för någon vecka sedan, att jag känner mig knappt lyckligare nu än när jag söp som värst. När man nått en nivå av Maslows behovstrappa strävar man efter följande. Och såklart inser jag att mitt liv objektivt, kvalitativt är bättre än tidigare, men för tillfället är det avsaknaden av flickvän och tillsvidareanställning som plågar mig. Människan strävar ju hela tiden efter något bättre. Undras hur det skulle kännas att på det stora hela vara tillfreds med livet och tänka "fan vad bra det går nu, livet leker!". Det har jag aldrig upplevt, någonsin. Utan det har hela tiden varit något skit som legat och gnagat i bakgrunden.