2026-05-26, 20:53
Medlem
Men se det positiva man kan ju köpa 12 sorters dadlar och dadel-produkter mitt i Kista galleria!
Citera
2026-05-26, 20:54
Medlem
BallaBellas avatar
Jag var mycket i Kista för 30 år sedan när Gallerian var ombyggd till vad den är idag med matställena och när bion kom dit.
Då var vi ofta där på bio och det var dit man åkte för att shoppa.
Det här var runt milleniumskiftet. Då var det bra där.
Då var det inte alls som det är idag och mycket nordbor precis som någon innan skrev. Då fanns det otroligt mycket företag där inte bara Ericsson.

Jag har inte varit där på flera år men det är en sorglig utveckling.
Senast redigerad av BallaBella 2026-05-26 kl. 20:57.
Citera
2026-05-26, 21:31
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nja, det finns väl tex kontor i Jordbro industriområde. Har folk i Vallentuna nära dit? Med ditt resonemang skulle alla kontor ligga vid Centralen.
Alla och alla, är väl kanske fine om Bengans Rör ligger i Jordbro, men om man är ett bolag likt Ericson är det ändå märkligt att säga "vi nöjer oss med att attrahera kompetens som bor norr om Solna". Nu har dom ju tillsist uppenbarligen fattat bättre och flyttat mer centralt.

Också, ingen har en arbetsgivare i ett miljonprogram som sitt förstahandsval.
Senast redigerad av brukstjack 2026-05-26 kl. 21:35.
Citera
2026-05-26, 22:41
Medlem
Gör om Kista arbetsområde till Nordens första riktiga basar istället för ännu ett dött kontorsområde. Bygg något med puls, typ Istanbul möter Marrakech med smala gränder, kvällsöppna marknader, vattenpipor, minareter med böneutrop, kryddor, tehus, kaftaner, grillrök, musik och folk överallt långt efter kontorstid.

Kista och Norra Järva har redan världens alla kulturer på plats, sluta gömma det bakom grå höghusfasader och gör området till något som alla vi människor faktiskt vill uppleva. Där vi alla kan mötas och bygga respekt och tolerans.
Citera
2026-05-26, 22:46
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Blir suveränt och perfekt med en subventionerad serverhall där...
Citera
2026-05-26, 22:56
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Jag fattar inte den här nya konstiga berättelsen om Kista. Jag jobbade i området för typ 20 år sedan och det var ett utanförskapsområde redan då (och har väl så varit sedan åtminstone 90-talet), precis som sina granförorter i Järva (Akalla, Husby och Rinkeby).

Man kan väl inte komma och köra en surprised Pikachu nu helt plötsligt?

För egen del tyckte jag området varken kändes mer eller mindre otryggt än nån annan motsvarande förort från miljonprogrammet. Fattar dock för allt i världen inte varför Ericson och Tele2 envisas (envisades) med att ha kontor där, jag (och jag kan omöjligt vara den enda) har aktivt avstått från att söka tjänster på bolag i Kista för att jag inte pallar att åka till en fucking slutstation (typ) på blå varenda dag. Man lägger väl förfan ett kontor centralt så att alla anställda har en rimlig resväg oavsett var i stan dom bor?
Det skulle ju bli Sveriges Silicon Valley!

IBM:s och Ericssons flytt till i Kista under 1976-1977 var de första stegen och det har ju sedan 80-talet varit känt som Sveriges största IT-centrum.

Förutom Ericsson fanns IBM, Samsung är väl kvar och även Nokia, Tele2 plus en massa mindre IT-företag. Vi har även det fräna Kista Science Tower och Victoria Tower.
Citera
2026-05-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Var det inte snack om att svt skulle flytta dit då?

Svt vill väl gärna vara på Södermalm om de fick bestämma.
Citera
2026-05-26, 23:10
Medlem
Bourbons avatar
Sveriges Detroit
Citera
2026-05-26, 23:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De verkar redan för många år sedan vara så ödsligt på kvällen övertidsarbetare var oroliga, så studentbostäder är mitt förslag och ingen småföretagsby.

Tio år gammal tråd.
(FB) Anställda på Ericsson i Kista varnas i internt PM för rånargäng i området
Bra. Ja, bygg om till bostäder.
Citera
2026-05-26, 23:37
Medlem
LA8PVs avatar
Rinkeby 2.0
Citera
2026-05-27, 00:19
Medlem
Och....den fullständigt idiotiska multimiljadsatsningen på en spårvagnslinje framstår som ännu dummare än när den bestämdes. Det är mycket billigare och effektivare att bygga elbusslinjer med trådar, de kan enkelt både byggas ut efter behov, och monteras ner. Gammal rälsnostalgi från ffa de gröna kmererna, Miljömupppartiet, har återigen lagt sin giftiga och meningslösa säd över samhällsutvecklingen, när ska de stoppas?
Citera
2026-05-27, 01:24
Medlem
SVT och alla andra nyhetsredaktioner borde flytta ut till Kista och umgås med invandrarna de vurmar så för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in