2026-05-26, 21:16
Medlem
~35 årig man
Längd: 182 cm
Startvikt (18 maj): 114 kg
Vikt idag: 110 kg (lägsta 109.5 kg innan jag åt förra helgen)
Målvikt: ~80 kg
Måldatum: innan Oktober tror jag kan nå 80 kg, men tänkt åtminstone innan årets slut.

Brukade träna på gym (för det var kul, hålla mig i form men framförallt även mentala hälsan), mest aktiv var jag innan covid samt runt 2021 då jag senast var kring 80 kg. Sedan dessa gick jag upp i vikt och legat över 100 kg. Senaste åren varit stressig period helt enkelt, skapat familj bland annat. Hade gymkort hela förra året men inte förnyat än. Kanske gör det när jobbet fixat sitt nya friskvård-system och när jag kommit mer i form.

Varit lite on och off senaste tiden, tänkte skapa en tråd här för mig själv och hålla det uppdaterat pubikt kanske får mig påminna mig själv.

Målet är störst del hälsa, komma i bra form.
Spara pengar är även ett plus då jag kommer köra en del fasta. Kör på seltin+falksalt i vatten, samt kaffe på jobbet.
Förra veckan när jag började på nytt, blev det en fasta på 5 dagar och cirka 18 timmar, utöver det blir det annars oftast OMAD på dagar jag inte fastar.

Denna vecka förväntas bli ungefär som förra veckan gällande fasta. Lyssnar på ljudboken "The complete guide to fasting" av Dr Jason Fung och Jimmy Moore nu de senaste dagarna.

Kommer uppdatera hur det går i tråden minst en gång i veckan.
Citera
2026-05-26, 21:22
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastolution

Så du har gått upp 5,5 kg. på lite mer än en vecka?
Hur lyckades du med det?
Citera
2026-05-26, 21:27
Medlem
.Mlyric.s avatar
Hälsa säger du. Mår kroppen bra av att fasta sådär aggressivt? Ät nyttigt och håll kaloriintaget så lågt du kan samtidigt som du äter nyttigt och får i dig nödvändiga näringsämnen och även protein.
Citera
2026-05-26, 21:50
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hur lyckades du med det?

Nä, ett halvt kilo sedan förra helgen!

Från 109,5 till 110,0 kg

LL
Citera
2026-05-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hur lyckades du med det?

18 maj (måndag): 114 kg
19 maj (tisdag): 112.2 kg
20 maj (onsdag): 111.2 kg
21 maj (torsdag): 110.2 kg
22 maj (fredag): 109.5 kg
23 maj (lördag): 109.8 kg
24 maj (söndag): 110.7 kg
25 maj (måndag): 111.3 kg
26 maj (tisdag): 110 kg

tillägger att söndagarna såg likadana ut gällande vad jag åt, så måndag är morgon efter jag ätit dvs 2.7 kg ner under samma omständigheter första veckan.
fastan var mellan kväll söndag 17 maj till lördag eftermiddag 23 maj

Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Hälsa säger du. Mår kroppen bra av att fasta sådär aggressivt? Ät nyttigt och håll kaloriintaget så lågt du kan samtidigt som du äter nyttigt och får i dig nödvändiga näringsämnen och även protein.
Fasta har sina pros och cons likt mycket annat. Men jag anser kroppen mår bra när jag kommit in i det. Ser det som lite utmanande dessutom (åtminstone dag 2-3 som brukar vara svårast). Fast jag kommer inte debattera folk här i tråden. Finns gott om info på nätet, både för- och emot. Dr Jason Fung har bra böcker. Du får uppdatering av mig senare om hälsan raseras av min fasta.
Citera
2026-05-26, 22:35
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Kolla om du kan få professionell, kanske medicinsk hjälp.

Det är svårt men det kan gå att gå ner i vikt.

Det är nästan omöjligt att sen hålla sin nya låga vikt.

När kilona försvinner så kommer hungern som ett brev på posten.

Men ska du göra något på egen hand så krångla inte till det, satsa på en allsidig kost i lagom stora portioner. Och kombinera gärna med styrketräning för att minimera mängden muskelförlust. Det finns inga mirakellösningar
Citera
2026-05-26, 22:50
Medlem
Citat:

För det första så bör du lära dig inse att det där bara är brus.

Sen att gå ner 30kg på 20 veckor låter rätt ambitiöst, kanske inte omöjligt men... Varför denna målsättning egentligen?
Citera
2026-05-26, 22:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Börja med att skapa ett konto hos viktväktarna, kör deras poängsystem och samtidigt rör dig lite mera med promenader, träning eller vad som passar dig.
Abonnemanget kan du betala med friskvårdspengen om du har sån.

Skippa att väga dig varje dag utan väg dig istället en gång i veckan, samma dag och samma tid varje vecka. Du väljer själv vad som passar dig.

Räkna med att gå ner ca 1kg i veckan. I början bör det gå fortare.

Försök håll dig borta från bröd, pålägg, alkohol och godis.

Jag körde VV för ett antal år sen och gick från 97 -> 73. Jag fortsatte använda grädde, smör osv när jag lagade mat och skippade allt vad lightprodukter är.
Vid varje jämna 10 kilo så fick jag äta kebabtallrik.

Kom inte ihåg exakt hur lång tid det tog men tror det var runt 6mån innan jag nådde mitt mål.

Ska tilläggas att jag gått upp en del efter detta och är väl nu runt 85kg men försöker ta mig neråt igen för man mår så mycket bättre. Målet just nu är i första hand 80 kilo. Sen får jag se.
Det svåra är sen att behålla din nya vikt.

Jag är 173 cm lång.

Lycka till TS.
Citera
2026-05-26, 23:27
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:

Mest vatten bundet i glykogen i muskler och lever.

Räkna med en förbrukning om 2200 kcal / dag. Ett kilo fett motsvarar 7700 kcal. Det krävs alltså 3.5 dagar för att tappa ett kilo fett, om man inte äter någonting alls. Ett kilo fett motsvarar ungefär 1.7 kg kroppsvikt, och du skulle därför behöva förlora 18 kg fett, vilket då tar 63 dagar eller tre månader. Om man inte äter något alls.

Eftersom du vill gå ned denna mängd vikt på 20 veckor (= 4.65 månader), kan du unna dig som mest 200 kcal per dag. Det är ungefär en banan.
Citera
2026-05-26, 23:47
Medlem
Citat:
~35 årig man
Längd: 182 cm
Startvikt (18 maj): 114 kg
Målvikt: ~80 kg
Måldatum: innan Oktober tror jag kan nå 80 kg, men tänkt åtminstone innan årets slut.

Brukade träna på gym (för det var kul, hålla mig i form men framförallt även mentala hälsan), mest aktiv var jag innan covid samt runt 2021 då jag senast var kring 80 kg. Sedan dessa gick jag upp i vikt och legat över 100 kg. Senaste åren varit stressig period helt enkelt, skapat familj bland annat. Hade gymkort hela förra året men inte förnyat än. Kanske gör det när jobbet fixat sitt nya friskvård-system och när jag kommit mer i form.

Varit lite on och off senaste tiden, tänkte skapa en tråd här för mig själv och hålla det uppdaterat pubikt kanske får mig påminna mig själv.

Målet är störst del hälsa, komma i bra form.
Spara pengar är även ett plus då jag kommer köra en del fasta. Kör på seltin+falksalt i vatten, samt kaffe på jobbet.
Förra veckan när jag började på nytt, blev det en fasta på 5 dagar och cirka 18 timmar, utöver det blir det annars oftast OMAD på dagar jag inte fastar.

Denna vecka förväntas bli ungefär som förra veckan gällande fasta. Lyssnar på ljudboken "The complete guide to fasting" av Dr Jason Fung och Jimmy Moore nu de senaste dagarna.

Kommer uppdatera hur det går i tråden minst en gång i veckan.
Retatrutide, men du måste träna hårt minst 3ggr i veckan.
Jag gick ned 95 till 68kg på 4månader. 1-4mg / vecka, OMAD
Tränade stenhårt i stort sett varje dag. Har aldrig mått bättre, slutat med alla mediciner.
Tappade inga muskler (vilket är en risk om du inte tränar o äter bra)
Citera
2026-05-27, 02:46
Medlem
Kul projekt!

Här är en genuin, hälsosam lösning:

Huel Black (fullständig måltidsersättning, 22kr per måltid.) 6 gånger per dag.
Sänk sedan antalet till 4-5 gånger per dag och kör t.o.m Oktober.

Kombinera detta med C, D, B12, Omega3, ZMA och promenera minst 1h per dag.
Lägg till styrketräning om du har energin.

Där har du din lösning.
3,4kg ner på 7 dagar av Huel
Only drinking Huel for 30 days
Senast redigerad av kickzork 2026-05-27 kl. 02:51.
Citera
2026-05-27, 08:02
Medlem
johnny-knatchs avatar
Heja dig! -den som kan, han vill!

För några år sedan gick jag från 95 till 72 på c:a 4mån.

OMAD, 8-12km löpning varje dag, fredag+lördag tillät jag mig att äta bröd, alkhol osv men endast en måltid då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in