2026-05-27, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastolution
~35 årig man
Längd: 182 cm
Startvikt (18 maj): 114 kg
Vikt idag: 110 kg (lägsta 109.5 kg innan jag åt förra helgen)
Målvikt: ~80 kg
Måldatum: innan Oktober tror jag kan nå 80 kg, men tänkt åtminstone innan årets slut.

Brukade träna på gym (för det var kul, hålla mig i form men framförallt även mentala hälsan), mest aktiv var jag innan covid samt runt 2021 då jag senast var kring 80 kg. Sedan dessa gick jag upp i vikt och legat över 100 kg. Senaste åren varit stressig period helt enkelt, skapat familj bland annat. Hade gymkort hela förra året men inte förnyat än. Kanske gör det när jobbet fixat sitt nya friskvård-system och när jag kommit mer i form.

Varit lite on och off senaste tiden, tänkte skapa en tråd här för mig själv och hålla det uppdaterat pubikt kanske får mig påminna mig själv.

Målet är störst del hälsa, komma i bra form.
Spara pengar är även ett plus då jag kommer köra en del fasta. Kör på seltin+falksalt i vatten, samt kaffe på jobbet.
Förra veckan när jag började på nytt, blev det en fasta på 5 dagar och cirka 18 timmar, utöver det blir det annars oftast OMAD på dagar jag inte fastar.

Denna vecka förväntas bli ungefär som förra veckan gällande fasta. Lyssnar på ljudboken "The complete guide to fasting" av Dr Jason Fung och Jimmy Moore nu de senaste dagarna.

Kommer uppdatera hur det går i tråden minst en gång i veckan.

snyggt jobbat att du tagit tag i vikten igen och att du hittat motivationen. Det är aldrig lätt att vända en negativ spiral, speciellt inte när livet förändras med stress, jobb och familj (i know) . Bara att du är igång igen är ett stort steg i rätt riktning.

Men jag tycker att det är ganska viktigt att säga att så pass aggressiv viktnedgång och långa fastor inte är någon optimal eller långsiktig lösning. Kroppen och organen mår generellt inte bra av att rasa i vikt för snabbt under längre perioder. Det blir en ganska hård belastning på systemet, och många som kör extrema upplägg hamnar ofta i jojo vikt senare. Lätt att halka tillbaka till de gamla matvanorna.

Det finns oftast en anledning till att man gått upp från början. Stress, rutiner, sömn, matvanor, tidsbrist osv. Det försvinner inte bara för att man fastar hårt i några månader. Därför är det viktigaste egentligen att bygga vanor man kan leva med resten av livet.

Träning är enligt mig kung av många anledningar:

Vill man må bättre psykiskt, träning är grymt.
Vill man få mer energi och ork, träning är grymt.
Vill man få snyggare kropp och bättre självförtroende, träning är grymt.

Men när det gäller själva viktnedgången så är kosten den ABSOLUT största faktorn. Matten är egentligen ganska enkel:
Kalorier in vs kalorier ut.

Äter du mindre kalorier än du förbrukar över tid så går du ner i vikt. Det behöver inte vara mer avancerat än så.

Det som fungerat bäst för mig och för många andra är att hålla koll på kaloriintaget istället för att köra extrema dieter. Jag kan verkligen rekommendera appen Lifesum (dock inte premiumversionen). Den är sjukt enkel att använda.

Du skapar ett konto. lägg in ålder och nuvarande vikt och målvikt. sen räknar appen ut resten och du får ett dagligt kaloriintag att jobba efter.
du skriver bara in vad du äter, eller scannar streckkoden.
appen räknar kalorierna åt dig,

När man väl börjar logga maten får man en ganska brutala reality check kring hur mycket kalorier vissa saker faktiskt innehåller.

Sen brukar rekommendationen generellt ligga runt ungefär 0,5 kg viktnedgång per vecka för att kroppen ska hinna med på ett bra sätt och för att det ska vara hållbart långsiktigt. Det kanske känns långsammare, men folk underskattar hur extrem skillnad det blir över 6–12 månader om man faktiskt håller planen hela vägen.

Oavsett vilket: starkt att du tagit tag i det igen och jag hoppas det går bra för dig. Det viktigaste är att hitta något du kan leva med även när motivationen dippar lite.

all lycka till dig
Citera
2026-05-27, 12:38
Avstängd
kyrkstockens avatar
Det snabbaste sättet ätt gå ner i vikt borde vara en cykelsemester. Cyklister är de enda idrottsmän som inte kan äta kalorierna de förbrukar.
De får ta igen det i viloperioderna.

Jag har lekt med tanken att cykla 10 mil om dagen en vecka bara för att se vad som händer med vikten.
Citera
2026-05-28, 09:00
Medlem
Bröt min fasta igår kväll in på ~70 timmar, en liten refeed, kött å ris.
Vikt denna morgon: 109.1 kg

Tack för alla svaren.
Till frågan varför just fasta så, av det jag läst och tidigare erfarenhet av det så - tycker jag det är kul, utmanande (men samtidigt, är det även enklare, sparar in pengar/ekonomin. Har snart lyssnat klart på ljudbok av Dr Jason Fung om fasta, förstår vissa forskare påpekar det ej stämmer allt i denna bok - men jag går efter erfarenhet och bevisligen kan fasta flera dagar i rad.
Jag ser fasta mer som ett verktyg än en diet.
Det passar nuvarande livsstil där jag upptagen från morgon till kväll med minimal fritid.

Och ja det är självklart, jag måste börja äta mer hälsosamt och mindre snacks med mera som varit största boven varför jag uppenbarligen gick upp i vikt senaste åren.
Men kommer att uppdatera här minst varje vecka hur det går tills jag nått målet sedan minst varje månad för se hur bra det håller efteråt är tanken med min journal här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in