2026-05-26, 19:52
Medlem
Fred Friendlys avatar
Världen är upp och ner när högern driver V och MP:s politik. Nej just ja, populism. Vid förlust kan man säga att maten blir dyrare (momssänkningen försvinner väl?) och kollektivtrafiken likaså. Precis som att det var Magda-priser på el när Ryssland invaderade Ukraina men inte jimmie-priser sedan.
Citera
2026-05-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Aftonbladet skriver att priset på kollektivtrafik troligen kommer halveras genom statliga stöd/subventioner i sommar/höst. Tanken är att fler ska välja buss och tåg istället för bilen när bränsle och levnadskostnader ökar.
Vad tror ni?

Är billigare kollektivtrafik rätt väg att gå, eller blir det bara ännu en dyr reform som skattebetalarna får stå för?

Skulle ni själva börja åka mer kollektivt om priserna halverades? Själv blir det utan tvekan månadskort hela hösten om detta blir av, även om trängsen kanske ökar lite.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8PPl6/aftonbladet-erfar-priset-pa-kollektivtrafik-halveras

Definitivt, det är för dyrt att åka kollektivt för att det ska kännas värt det. Jag går eller cyklar hellre.
Citera
2026-05-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Vad är det med ett totalitärt övervakningssamhälle som tilltalar dig mest?
Där är vi inte ännu, men snart, längtar.
Citera
2026-05-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Tidö vinner landsbygden, men förlorar städerna och generation Z och yngre millennials och därmed hela valet.
Är du trög eller? Tidö vinner, sluta argumentera med oss vuxna.
Citera
2026-05-26, 20:09
Medlem
Citat:
Problemet är inte vad de levererat, för mycket av det är bra. Problemet är vad de inte levererat och framför allt att de svikit städerna som de trott skulle vara lojala, samtidigt som de flörtat hejdlöst med landsbygden och nu handlar i panik utan att ideologiskt förankra sin politik när deras tänkta idé inte går hem.

Utan att vinna städerna kan de nämligen inte vinna valet oavsett hur blå kartan blir.
Jag antar fortfarande att du aldrig tidigare röstat i ditt liv eller att du är ett köpt troll från Sveavägen 68

Minns du inte alls de 8 år av katastrof som vi upplevde då sossarna styrde. Jag vet att det var corona men sossarna var ändå helt handlingsförlamade. Och det blir inte bättre i höst då de verkar behöva stödja sig på både extremvänstern och C som jag kallar mer extremhöger än SD.
Citera
2026-05-26, 20:18
Medlem
Detta kommer Miljöpartiet kräva ska permanentas efter valet. En jäkla dyr reform man nu rullat igång.
Citera
2026-05-26, 20:23
Medlem
Om konsekvensen blir mer trängsel är det inte så mycket värt ärligt talat.
Citera
2026-05-26, 20:25
Medlem
Där jag bodde tidigare gi k bussarna rätt ok för att ta mig till jobbet.

Det tog 40 min att gå, enkel väg så det gjorde jag när det inte var halt. Att cykla tog 9 minuter, dock var jag tvungen att släpa cykeln nerför en trapp och genom en lång gång för att komma till det trånga barnvagnsförrådet för att cykelförrådet, som också är skyddsrum, var låst av fastighetsägaren.

Bussen tog 40 min för den gick långa slingor innan man kom till resecentrum där man fick byta buss. Väntetiden var 15 min.

Bil tog 7 min.

Så jag valde oftast bilen.

Här där jag bor nu måste jag ta sista bussen idag för att hinna till jobbet i morgon. Att cykla tar 45-50 min men hade det funnits en cykelbana (den som skulle börja byggas 2018...) hade jag gärna valt cykeln istället för bil.

Så nej, sänkt pris påverkar inte mig, men hade jag kunnat så hade jag valt buss om det blir billigare.
Citera
2026-05-26, 20:25
Medlem
Anktalares avatar
Kollektivtrafiken borde vara avgiftsfri då det är vi skattebetalare som betalar för infrastrukturen. När jag menar avgiftsfri så ska det vara som i Tallinn att är bosatt i kommunen/staden aå betalar du inget utan bara turister och besökare.
Citera
2026-05-26, 20:28
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Är du trög eller? Tidö vinner, sluta argumentera med oss vuxna.

Tidö kommer inte vinna, de har på walk over gett bort segern till oppositionen. Som block ligger de mellan 10 och 13 % enheter efter i maj mättningen. Städerna är missnöjda, och L kommer inte klara 4%-gränsen samtidigt som M behöver varje väljare de kan få för att inte bli försvinnande små jämfört med SD.

Skulle gissa att Tidö når runt 42% men att L slutar på runt 3% så att vänsterpaktet får 58 mot 39 och ett rekordlågt valdeltagande på runt 68-70%.

Så visst, i din bubbla är allt lika solklart som vid hovet i Versailles, men bortom din bubbla är Tidö fett körda, tyvärr.
Citera
2026-05-26, 20:31
Medlem
Citat:
Tidö kommer inte vinna, de har på walk over gett bort segern till oppositionen. Som block ligger de mellan 10 och 13 % enheter efter i maj mättningen. Städerna är missnöjda, och L kommer inte klara 4%-gränsen samtidigt som M behöver varje väljare de kan få för att inte bli försvinnande små jämfört med SD.

Skulle gissa att Tidö når runt 42% men att L slutar på runt 3% så att vänsterpaktet får 58 mot 39 och ett rekordlågt valdeltagande på runt 68-70%.

Så visst, i din bubbla är allt lika solklart som vid hovet i Versailles, men bortom din bubbla är Tidö fett körda, tyvärr.
Gissa? Jag vet att Tidö vinner så gå du gissa tillsammans med barnen
Citera
2026-05-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Kollektivtrafiken borde vara avgiftsfri då det är vi skattebetalare som betalar för infrastrukturen. När jag menar avgiftsfri så ska det vara som i Tallinn att är bosatt i kommunen/staden aå betalar du inget utan bara turister och besökare.
hur funkar den logiken? jag betalar också för infrastrukturen, ska jag få åka gratis taxi då? får jag köra din bil gratis också? du betalar bränsle, och jag kör din bil? Eller bättre om du du blir min privata chaufför, utan betalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in