Citat:
Det var just det senare av det du skrev som jag tänkte som en av många olika scenarion. Hon kanske stod kvar, arg på MGM och inte så uppmärksam, skulle kolla något på mobilen, och så sker en olycka. Det är ett sådant förlopp åklagaren hade behövt visa som otänkbart bortom tvivel och samtidigt bevisa mord. Jag menar att det har åklagaren inte lyckats med och att ett sådant scenario och andra snarlika är mer troliga än mord så som det har beskrivits här. Det nämns i FUP hur ovanligt det är med självmord i isvak, men detsamma skulle kunna sägas om förlagt mord i en nära relation på detta sättet.
Det går inte att utesluta.
Hon k a n ha stått kvar och kollat mobilen och ramlat i.
Det kan varit bättre belysning på bryggan än t.ex. där bilen stod.
Med tanke på att det inte fanns tecken på stridigheter, att hon låg upprätt under isen och flöt,
(inte var i stor rörelse då hon föll i, i annat fall hade hon sjunkit).
Men huvan då .. Polisens tekniker gjorde ett test som visade att huvan hade klarat att törna emot bryggans kanter och utbyggnad och förmodligen isen - hur kom den av jackan? Knapparna satt kvar. Det borde varit någon som dragit i huvan.
Repet som liknade ett handfängsel, som låg på botten. Kan det vara en slump att ett sådant rep låg på botten just någon meter från T?
...
I övrigt ä r det så att T skrev om självmord som utväg ur allt, med Jossan, dagarna innan den 23. Inte en utan några gånger, förekom ordet "självmord" syftande på sig själv. Jossan svarade att T skulle följa sin vilja till den nya mannen och lyssna på sin känsla, att hon är med henne.
T skrev även att nya mannen ju var barnlös och litet fåordig, svårt lämna livet med barnen, men att de kunde ju flytta de också. Sammantaget hyste hon inte direkt tvivel, men uttryckte att det fanns nya problem.
Jag tror inte på självmord, men hon var inte bara lycklig inför det nya liv som väntade.
Inget tyder på att U var farlig för andra, inget hot mot T.
Att han mådde dåligt är naturligt.
Det går inte att styrka mordteorin som självklar.
Det är huvan och repet som gör detta fall i vattnet knepigt och att man sett en man ligga ner på platsen (frågan är också var exakt han låg) innan händelsen.