2026-05-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FbMicke76
Det var just det senare av det du skrev som jag tänkte som en av många olika scenarion. Hon kanske stod kvar, arg på MGM och inte så uppmärksam, skulle kolla något på mobilen, och så sker en olycka. Det är ett sådant förlopp åklagaren hade behövt visa som otänkbart bortom tvivel och samtidigt bevisa mord. Jag menar att det har åklagaren inte lyckats med och att ett sådant scenario och andra snarlika är mer troliga än mord så som det har beskrivits här. Det nämns i FUP hur ovanligt det är med självmord i isvak, men detsamma skulle kunna sägas om förlagt mord i en nära relation på detta sättet.

Det går inte att utesluta.
Hon k a n ha stått kvar och kollat mobilen och ramlat i.
Det kan varit bättre belysning på bryggan än t.ex. där bilen stod.
Med tanke på att det inte fanns tecken på stridigheter, att hon låg upprätt under isen och flöt,
(inte var i stor rörelse då hon föll i, i annat fall hade hon sjunkit).

Men huvan då .. Polisens tekniker gjorde ett test som visade att huvan hade klarat att törna emot bryggans kanter och utbyggnad och förmodligen isen - hur kom den av jackan? Knapparna satt kvar. Det borde varit någon som dragit i huvan.
Repet som liknade ett handfängsel, som låg på botten. Kan det vara en slump att ett sådant rep låg på botten just någon meter från T?
...
I övrigt ä r det så att T skrev om självmord som utväg ur allt, med Jossan, dagarna innan den 23. Inte en utan några gånger, förekom ordet "självmord" syftande på sig själv. Jossan svarade att T skulle följa sin vilja till den nya mannen och lyssna på sin känsla, att hon är med henne.
T skrev även att nya mannen ju var barnlös och litet fåordig, svårt lämna livet med barnen, men att de kunde ju flytta de också. Sammantaget hyste hon inte direkt tvivel, men uttryckte att det fanns nya problem.
Jag tror inte på självmord, men hon var inte bara lycklig inför det nya liv som väntade.
Inget tyder på att U var farlig för andra, inget hot mot T.
Att han mådde dåligt är naturligt.
Det går inte att styrka mordteorin som självklar.
Det är huvan och repet som gör detta fall i vattnet knepigt och att man sett en man ligga ner på platsen (frågan är också var exakt han låg) innan händelsen.
Citera
2026-05-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Med tanke på att det inte fanns tecken på stridigheter, att hon låg upprätt under isen och flöt,

Men huvan då .. Polisens tekniker gjorde ett test som visade att huvan hade klarat att törna emot bryggans kanter och utbyggnad och förmodligen isen - hur kom den av jackan? Knapparna satt kvar. Det borde varit någon som dragit i huvan.
Repet som liknade ett handfängsel, som låg på botten. Kan det vara en slump att ett sådant rep låg på botten just någon meter från T?
...
I övrigt ä r det så att T skrev om självmord som utväg ur allt, med Jossan, dagarna innan den 23. Inte en utan några gånger, förekom ordet "självmord" syftande på sig själv. Jossan svarade att T skulle följa sin vilja till den nya mannen och lyssna på sin känsla, att hon är med henne.
T skrev även att nya mannen ju var barnlös och litet fåordig, svårt lämna livet med barnen, men att de kunde ju flytta de också. Sammantaget hyste hon inte direkt tvivel, men uttryckte att det fanns nya problem.
Jag tror inte på självmord, men hon var inte bara lycklig inför det nya liv som väntade.
Det är huvan och repet som gör detta fall i vattnet knepigt och att man sett en man ligga ner på platsen (frågan är också var exakt han låg) innan händelsen.

Angående självmordsteorin, vet inte hur pass impulsiv T kunde vara?
För mig framstår hon som hela tiden samlad i grunden, trots en del "desperata" uttryck p.g.a. stress.

Att U ljög om hur de samtalade på bryggan verkar ju klart.
Jag kan inte tro på att hon bad honom ta henne tillbaka, att han sa nej, att han sedan gick därifrån.
Citera
2026-05-26, 20:13
Medlem
Krokryggens avatar
Citat:
Angående självmordsteorin, vet inte hur pass impulsiv T kunde vara?
För mig framstår hon som hela tiden samlad i grunden, trots en del "desperata" uttryck p.g.a. stress.
Ytterligare en möjlighet är ett utspel i affekt som går åt helvete. En person hoppar i vaken utan att inse riskerna. Antingen när denne är ensam eller framför ögonen på den andre som av någon anledning inte agerar. Inom någon minut är det kört. Den eventuellt kvarvarande andra personen inser att det här inte kommer se bra ut och sjappar, kanske efter ett försök att dra upp personen i luvan. Det är inte ett särskilt troligt scenario men skulle förklara vissa omständigheter.

Jag tror dock mest på att personen själv tagit sig ner i vaken under hot.
Citera
2026-05-27, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokryggen
I förhören med de som hittade och bärgade kroppen omnämns armarnas position som ovanlig eller märklig. Framåt och uppåt. Jag tror att någon av de förhörda från polis eller räddningstjänst uttryckte funderingar kring om det kunde tyda på att hon haft armarna på iskanten när hon dog eller förlorade medvetandet. Den tanken tillsammans med fyndet av mobilskalet i handen, jackans bevarade flytförmåga och avsaknaden av skador/märken på kroppen öppnar upp för ett förlopp utan fysiskt våld. Den sargade jackhuvan, som är det enda som tyder på användning av kraft, skulle i så fall platsa om den orsakats av ett (lönlöst) försök att dra kroppen ur vaken eller varit greppyta när kroppen manövrerats ner under iskanten (vilket kräver viss kraft pga jackans flytkraft) när personen är död eller medvetslös. Låter det rimligt?

Ja det k a n vara rimligt att hon påträffades i omnämnda kroppsposition på grund av att hon försökt hålla sig kvar med armarna på isen, men borde hon inte släppt mobilskalet för att kunna använda både händer och armar? Det gäller sekunder och livet.
Någon k a n ha försökt dra upp henne men fått ge upp och vill inte nämna det till polisen, i tanken att inte bli trodd.
"Hon ramlade i vaken, jag försökte dra upp henne. Hon var för tung, jag lämnade platsen" låter inte särskilt trovärdigt mot bakgrunden av alla indicier. Men den avrivna huvan hade kunnat stödja den teorin.
Någon k a n ha dragit henne in under isen med hjälp av huvan, men det låter tekniskt svårt.
Personen måste ju då vara mycket nära vaken, ligga ner och riskera att också plumsa i, så det tror jag minst på.

Huvan är ett mysterium.
Citera
2026-05-27, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokryggen
Ytterligare en möjlighet är ett utspel i affekt som går åt helvete. En person hoppar i vaken utan att inse riskerna. Antingen när denne är ensam eller framför ögonen på den andre som av någon anledning inte agerar. Inom någon minut är det kört. Den eventuellt kvarvarande andra personen inser att det här inte kommer se bra ut och sjappar, kanske efter ett försök att dra upp personen i luvan. Det är inte ett särskilt troligt scenario men skulle förklara vissa omständigheter.

Jag tror dock mest på att personen själv tagit sig ner i vaken under hot.

Har svårt tro att T skulle hoppa i affekt. U har dykarkunskaper och de har säkert pratat om risker under olika omständigheter och T var inte naiv.
MGM kan förstås knäppt av huvan medvetet, för att det ska framstå som försök till livräddning.

Hur skulle MGM ha tvingat henne ner i vaken, menar du ..
Tänker mig då en pistol som hot. Kan inte säga emot dock.
Där kunde mobilskalet i hennes hand ha en förklaring, som "Jag ringer på larm. Lämna mig" eller "Hjälp mig upp".

Han kan ha blivit hotfull, hon tar mobilen och visar att nu ringer hon på larm.
Han får panik, sparkar undan en av hennes fötter eller i knävecket och hon flyger ftån bryggan i vaken, eller tappar fotfästet nära vaken.
Citera
2026-05-27, 04:16
Medlem
Citat:

...

Bilen hade väl varit den naturliga platsen att ringa från, men om det var bråttom, kan det varit bryggan och belysningen där.
Vet att jag läst någonstans att T ringde någon på kvällen den 23 jan och sa att hon kände sig trängd.
Därefter hördes inget mer.
Om MGM / GM stod intill henne då, avbröt han henne på sätt som orsakade händelsen.

Har undrat hur hon vågade befinna sig nära isvaken, men djupet är bara litet drygt T:s längd, intrycket av vaken kan varit att det var grunt vstten där och inte livshotande om man skulle råka ramla i.
MGM kan ha känt till hur djupt det var och sågat upp isen där, på lagom avstånd från stranden för att inte väcka misstänksamhet.
Tillfrågade har aldrig förut sett någon vak där.
Citera
2026-05-27, 20:23
Medlem
OM hon nu skulle ha ramlat ner i vaken och dött, hur skulle hon då ha hamnat UNDER isen en bit därifrån? Klart att hon blev nertryckt där.
Citera
2026-05-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menskonst
OM hon nu skulle ha ramlat ner i vaken och dött, hur skulle hon då ha hamnat UNDER isen en bit därifrån? Klart att hon blev nertryckt där.

Ja det låter troligast att hon blev nedtryckt.
Eftersom hon flöt, inte rört på sig mycket, har hon inte själv förflyttat sig under isen en bit från vaken ( i försök att komma upp, i förvirring åt fel håll).

Troligast scen hittills:
Han blev hotfull på bryggan, möjligen isen.
Hon tog fram mobilen och försökte ringa.
MGM knuffade, drog eller sparkade på fot/ben, så att hon kom i vaken.
MGM tryckte ner henne och in under isen.
Avståndet från bryggan till isen var inte långt.

Om nu den negativa utpekande MGM- teorin stämmer, att han mördat henne på liknande sätt, är det både så otäckt och bisarrt att man knappt fattar det.
Vad man kan lära sig av det här, är att inte falla för att följa med till undanskymda platser "för att prata", för att den man försöker lämna "har cancer", måste prata på särskild plats, osv

U hade ju slagit sönder deras grind också. Om MGM är U, så fanns tendens till utåtriktat våld redan innan, men han har ju tydligen inte direkt hotat T eller någon annan före händelsen.
Senast redigerad av Marielo 2026-05-27 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in