2026-05-23, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FbMicke76
Undrar hur det skulle bli i podformat jämfört med flashbacktråden? Har mest kollat här ibland för att se status, men har reagerat på att stämningen här inne har varit tvärsäker om skulden och en tydlig bild av att MGM var en usel människa och återgav en mer sympatisk bild av BO. Har bara träffat de ett fåtal gånger, men jag hade en annan bild av hur sympatiska MGM och BO var. Podd kanske gräver lite djupare.

Om domen nu blir friande känns det också som rimligt. Det är ingen förutom MGM som verkligen vet vad som hände. Allt beror på hur man ser på det. Om man enbart utgår ifrån att en person har påträffats i vattnet så kan mord inte uteslutas, men är kanske det minst troliga, självmord är inte heller en av de mest troliga förklaringar, men en olycka är oftast det mest troliga. I alla fall mer trolig att man skulle försöka lura någon till ett vak med en konstig rephandboja. Om man däremot utgår ifrån att det är ett mord så är make i en skilsmässa det mest troliga. Att bråk och en del konstigheter inträffar under en skilsmässa är inte så ovanligt. Blir det en fällande dom så borde alla par mitt i en skilsmässa nog vara oroliga för den andras säkerhet.

Om det är en olycka, borde inte MGM slagit larm då?
Jo han gick därifrån, hon stod kvar, har han uppgett- men dagen efter när vänner sökte efter henne i deras hem, sa MGM att "Jag vet var hon är" ...
Om det är sant så .. hur kunde han veta var hon var om han lämnat bryggan före henne?
Varför skulle en vän ljuga så rakt av, kanske fler hörde det.
Citera
2026-05-23, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Angående prover så fanns inget drogliknande i hennes kropp.
Jo man har läst mer i mobiltelefoner nu än 2015.
Ändå tillför det inget nytt.

Det var en anhörig som ville ha en ny utredning.

Tack för info 🙏
Citera
2026-05-24, 00:21
Medlem
Citat:
Om det är en olycka, borde inte MGM slagit larm då?
Jo han gick därifrån, hon stod kvar, har han uppgett- men dagen efter när vänner sökte efter henne i deras hem, sa MGM att "Jag vet var hon är" ...
Om det är sant så .. hur kunde han veta var hon var om han lämnat bryggan före henne?
Varför skulle en vän ljuga så rakt av, kanske fler hörde det.

Med olycka menade jag förstås när MGM redan hade lämnat. Men, som sagt, så är det nog bara MGM som vet om han lämnade henne vid liv. Var det mord, självmord eller olycka efter en tappad mobiltelefon? Bara en person vet med säkerhet om han är skyldig och bivisen för mord verkar svagt här. Sedan var det en del skumma detaljer. Cancerfrågan. Ett sista desperat försök från en lämnad man eller en historia för omgivningen från någon som kanske hade ångrat sig. Polisen ska utgå från mord, och här var det så många indicier som gjorde att de inte kunde utesluta det. Dock tveksamt om det var rätt beslut av åklagaren att väcka åtal. Domstolen ska dock bedöma bortom rimlig tvivel. Mycket tyder på en friande dom.
Citera
2026-05-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FbMicke76
Med olycka menade jag förstås när MGM redan hade lämnat. Men, som sagt, så är det nog bara MGM som vet om han lämnade henne vid liv. Var det mord, självmord eller olycka efter en tappad mobiltelefon? Bara en person vet med säkerhet om han är skyldig och bivisen för mord verkar svagt här. Sedan var det en del skumma detaljer. Cancerfrågan. Ett sista desperat försök från en lämnad man eller en historia för omgivningen från någon som kanske hade ångrat sig. Polisen ska utgå från mord, och här var det så många indicier som gjorde att de inte kunde utesluta det. Dock tveksamt om det var rätt beslut av åklagaren att väcka åtal. Domstolen ska dock bedöma bortom rimlig tvivel. Mycket tyder på en friande dom.

Ja, hm .. Terese hade uttryckt innan den 23 januari att det var obehagligt att vara vid bryggan och nämnde också att hon sett vaken.
Om olycka skett när MGM lämnat, är frågan om hon vågade gå nära isvaken ensam i mörkret, eller borde hon inte avlägsnat sig från där de stått?
Ditt förslag är inte helt orimligt.

Om han lämnade henne stående kvar och hon t ex ringde till någon och tappade mobilen - stod kvar med mobilskalet i handen (det hade hon i handen när de hittade henne, själva mobilen låg på sjöbotten), böjde sig för att se om mobilen var i vattnet - och ramlade i ..
Men varför skulle hon stått kvar på denna obehagliga plats och ringa någon, när det var kallt och hennes bil stod några meter bort?
Senast redigerad av Marielo 2026-05-24 kl. 11:56.
Citera
2026-05-24, 16:40
Medlem
Krokryggens avatar
I förhören med de som hittade och bärgade kroppen omnämns armarnas position som ovanlig eller märklig. Framåt och uppåt. Jag tror att någon av de förhörda från polis eller räddningstjänst uttryckte funderingar kring om det kunde tyda på att hon haft armarna på iskanten när hon dog eller förlorade medvetandet. Den tanken tillsammans med fyndet av mobilskalet i handen, jackans bevarade flytförmåga och avsaknaden av skador/märken på kroppen öppnar upp för ett förlopp utan fysiskt våld. Den sargade jackhuvan, som är det enda som tyder på användning av kraft, skulle i så fall platsa om den orsakats av ett (lönlöst) försök att dra kroppen ur vaken eller varit greppyta när kroppen manövrerats ner under iskanten (vilket kräver viss kraft pga jackans flytkraft) när personen är död eller medvetslös. Låter det rimligt?
Citera
2026-05-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokryggen
I förhören med de som hittade och bärgade kroppen omnämns armarnas position som ovanlig eller märklig. Framåt och uppåt. Jag tror att någon av de förhörda från polis eller räddningstjänst uttryckte funderingar kring om det kunde tyda på att hon haft armarna på iskanten när hon dog eller förlorade medvetandet. Den tanken tillsammans med fyndet av mobilskalet i handen, jackans bevarade flytförmåga och avsaknaden av skador/märken på kroppen öppnar upp för ett förlopp utan fysiskt våld. Den sargade jackhuvan, som är det enda som tyder på användning av kraft, skulle i så fall platsa om den orsakats av ett (lönlöst) försök att dra kroppen ur vaken eller varit greppyta när kroppen manövrerats ner under iskanten (vilket kräver viss kraft pga jackans flytkraft) när personen är död eller medvetslös. Låter det rimligt?

Det verkar som om hon kom i vattnet i samma position som hade innan hon kom i.
Som om hon inte rört sig från brygga/ is ner i vattnet. Märkligt ja.
Inget tyder på att hon stretat emot, på kamp.
Utom huvan. Det borde vara svårt att dra ner någon bakifrån i huvan, den lossnade ju. Mer tänkbart dra upp någon.
Om MGM stod på isen och T på bryggan för att ringa med ryggen vänd mot honom k a n MGM ha tagit tag i huvan så att hon föll baklänges ner i vaken.
Men hur kom hon sedan i upprätt ställning (kanske om MGM positionerat henne) med armarna uppåt och mobiler k v a r i handen och vante kvar i den andra?

Det stämmer inte.
Blir man dragen bakåt nedåt släpper man väl mobilen för att frigöra händerna.
Senast redigerad av Marielo 2026-05-24 kl. 18:33.
Citera
2026-05-24, 23:04
Medlem
Rättelse av logiskt tänkande

Citat:
Det verkar som om hon kom i vattnet i samma position som hade innan hon kom i.
Som om hon inte rört sig från brygga/ is ner i vattnet. Märkligt ja.
Inget tyder på att hon stretat emot, på kamp.
Utom huvan. Det borde vara svårt att dra ner någon bakifrån i huvan, den lossnade ju. Mer tänkbart dra upp någon.
Om MGM stod på isen och T på bryggan för att ringa med ryggen vänd mot honom k a n MGM ha tagit tag i huvan så att hon föll baklänges ner i vaken.
Men hur kom hon sedan i upprätt ställning (kanske om MGM positionerat henne) med armarna uppåt och mobiler k v a r i handen och vante kvar i den andra?

Det stämmer inte.
Blir man dragen bakåt nedåt släpper man väl mobilen för att frigöra händerna.

Jag ser nu efteråt att det blev för svårt för mig att ens tänka fram exempel på en scen.
1. Huvan hittades ju på bryygan. Den hade ju lossnat. Hon kan ändå ha hunnit dras ner i vaken.
Den lossnade naturligtvis vare sig man dragit bakifrån ned i vaken, eller i försök att dra upp T ur vaken.
2. Man släpper förstås reflexmässigt mobiltelefon och vante i händerna, oavsett hur man dras ner. Eller ...

Hennes position är mystisk!
Senast redigerad av Marielo 2026-05-24 kl. 23:10. Anledning: Svårigheter med logiken i första nlägget
Citera
2026-05-24, 23:45
Medlem
Krokryggens avatar
Citat:
Jag ser nu efteråt att det blev för svårt för mig att ens tänka fram exempel på en scen.
1. Huvan hittades ju på bryygan. Den hade ju lossnat. Hon kan ändå ha hunnit dras ner i vaken.
Den lossnade naturligtvis vare sig man dragit bakifrån ned i vaken, eller i försök att dra upp T ur vaken.
Jag är ganska säker på att luvan låg i vaken. Det nämns att den tunna isen på ytan (i vaken) var borta där luvan legat fastfrusen när polisen okulärbesiktigade platsen. Den togs upp av någon av personerna i gruppen som åkt till platsen för att leta.
Citera
2026-05-25, 10:41
Medlem
Citat:
Jag är ganska säker på att luvan låg i vaken. Det nämns att den tunna isen på ytan (i vaken) var borta där luvan legat fastfrusen när polisen okulärbesiktigade platsen. Den togs upp av någon av personerna i gruppen som åkt till platsen för att leta.

Ja luvan kan ha kastats upp på bryggan senare. Har också något minne av att någon tog upp luvan, men vet inte om det var från isen eller där den låg på bryggan. Har sett en bild på luvan just på bryggan intill en boj, antagligen finns inget foto av den på isen.
Citera
2026-05-25, 17:13
Medlem
Citat:

Hon hade ett flertal skador/märken i ansiktet bl.a.
Citera
2026-05-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Hon hade ett flertal skador/märken i ansiktet bl.a.
.
Ja det stämmer att hon hade (mindre, har jag för mig) märken i ansiktet och någon skada på glasögonen, men inte som tyder på kamp.
Hon måste i vilket fall ha kommit i vattnet otroligt fort och i upprätt kroppsställning (?), utan att ha hunnit röra sig mycket.
Senast redigerad av Marielo 2026-05-25 kl. 17:25.
Citera
2026-05-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ja, hm .. Terese hade uttryckt innan den 23 januari att det var obehagligt att vara vid bryggan och nämnde också att hon sett vaken.
Om olycka skett när MGM lämnat, är frågan om hon vågade gå nära isvaken ensam i mörkret, eller borde hon inte avlägsnat sig från där de stått?
Ditt förslag är inte helt orimligt.

Om han lämnade henne stående kvar och hon t ex ringde till någon och tappade mobilen - stod kvar med mobilskalet i handen (det hade hon i handen när de hittade henne, själva mobilen låg på sjöbotten), böjde sig för att se om mobilen var i vattnet - och ramlade i ..
Men varför skulle hon stått kvar på denna obehagliga plats och ringa någon, när det var kallt och hennes bil stod några meter bort?

Det var just det senare av det du skrev som jag tänkte som en av många olika scenarion. Hon kanske stod kvar, arg på MGM och inte så uppmärksam, skulle kolla något på mobilen, och så sker en olycka. Det är ett sådant förlopp åklagaren hade behövt visa som otänkbart bortom tvivel och samtidigt bevisa mord. Jag menar att det har åklagaren inte lyckats med och att ett sådant scenario och andra snarlika är mer troliga än mord så som det har beskrivits här. Det nämns i FUP hur ovanligt det är med självmord i isvak, men detsamma skulle kunna sägas om förlagt mord i en nära relation på detta sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in