2026-05-25, 21:55
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Folk dör visst i vårdköer.

I vilka andra länder, särskilt med vårt skattetryck, måste du vänta upp till ett år på operation eller läkartid för allvarligare saker? I vilket annat land med vårt skattetryck måste du vänta på akuten i 12h med akuta saker som njurstensanfall och annat?
Du kan ju inte ens läsa. Jag skrev ju att det händer att människor dör i vårdköer.

Njurstensanfall dör man inte av. Det gör ont men du dör inte av det. Det finns inte hur många läkare som helst på en akutmottagning. Inte hur många undersökningsrum somhelst heller. Du är för dum för att begripa det som de flesta begriper.

På akuten fungerar det på det viset att svårast skadad eller allvarligast sjuk går först i kön. Smärta är påfrestande men det går inte före allvarliga tillstånd. Sen kan du gnälla hur mycket du vill. Det förändrar ingenting. Du behöver inte besvara mitt inlägg för jag är inte intresserad av att läsa fler av dina korkade inlägg.
Citera
2026-05-25, 21:59
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Är inte väntetiden relaterad till kapacitet inom vården? Det kan ju bli tal om att du får opereras 40-50 mil hemifrån om du vill komma in tidigare, folk kanske tackar nej till sånt.
Exakt så. Inget sjukhus har oändlig kapacitet. Det är därför det är ständiga köer på akutmottagningarna. För många söker samtidigt och kapaciteten är för liten. Undersöknkngsrummen är för få, läkarna är för få, blodprover ska analyseras på labb och där finns också begränsningar liksom tod för röntgen mm. Alla begriper (med vissa uppenbara undantag) att det inte går att hjälpa alla samtidigt.
Senast redigerad av Cineasten 2026-05-25 kl. 22:38.
Citera
2026-05-26, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Du kan ju inte ens läsa. Jag skrev ju att det händer att människor dör i vårdköer.

Njurstensanfall dör man inte av. Det gör ont men du dör inte av det. Det finns inte hur många läkare som helst på en akutmottagning. Inte hur många undersökningsrum somhelst heller. Du är för dum för att begripa det som de flesta begriper.

På akuten fungerar det på det viset att svårast skadad eller allvarligast sjuk går först i kön. Smärta är påfrestande men det går inte före allvarliga tillstånd. Sen kan du gnälla hur mycket du vill. Det förändrar ingenting. Du behöver inte besvara mitt inlägg för jag är inte intresserad av att läsa fler av dina korkade inlägg.
Det är du som är korkad. jag sa inte att folk dör av njurstensanfall. Jag har inte heller sagt att det finns hur många läkare eller undersökningsrum heller. Du verkar inte få in i skallen vad jag säger.
Citera
2026-05-26, 01:38
Medlem
Inte mycket som funkar med den feministiska staten Sverige idag.. Måste erkänna att det är bra jobbat av feministerna, att totalt lyckas rasera landet på bara 10år..
Citera
2026-05-26, 07:35
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Exakt VARFÖR, ska jag, i det här landet med bland världens högsta skattetryck, behöva åka 40-50 jävla mil för en operation?

Om du tycker att vårdköerna är för långa och du påtalar detta för din läkare så kan denne kanske fixa en remiss för en operation men inte på det sjukhuset i närheten där du bor. Sjukresan fixar regionen där du befinner dig, dock finns det en egenavgift man får betala men den är en bråkdel av vad det egentligen kostar. Tackar man då nej till det så får man kanske vänta upp till ett år innan det går att lösa i din region. Hur mycket betalar du i skatt per månad? Är du höginkomsttagare så kan du söka privat vård och lösa det på det viset.
Citera
2026-05-26, 14:01
Medlem
Citat:
Om du tycker att vårdköerna är för långa och du påtalar detta för din läkare så kan denne kanske fixa en remiss för en operation men inte på det sjukhuset i närheten där du bor. Sjukresan fixar regionen där du befinner dig, dock finns det en egenavgift man får betala men den är en bråkdel av vad det egentligen kostar. Tackar man då nej till det så får man kanske vänta upp till ett år innan det går att lösa i din region. Hur mycket betalar du i skatt per månad? Är du höginkomsttagare så kan du söka privat vård och lösa det på det viset.
Det märks att du är helt hjärntvättad. Du tycker alltså att detta är helt okej? Du verkar inte heller förstå problemet med skatten.
Citera
2026-05-26, 16:52
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Det märks att du är helt hjärntvättad. Du tycker alltså att detta är helt okej? Du verkar inte heller förstå problemet med skatten.

Det verkar som du har snöat in på att allt ska anpassas efter hur Du vill ha saker och ting! Om du behöver vård för en sjukdom eller åkomma och det inte finns resurser att ge dig den hjälpen i regionen du bor så brukar man få en remiss till ett ställe där möjligheten finns! Anser man då att det inte passar in i ens situation och tackar nej till detta så får du vänta tills möjligheten finns att ge dig den där speciella vården eller operationen i din region! Så är det för alla och har varit så länge. Det är mycket skriverier från dig om att folk är hjärntvättade osv. men det verkar som att du själv inte riktigt kan ta till dig eller anpassa dig efter hur saker och ting fungerar. Samhället roterar inte runt dig!
Citera
2026-05-26, 18:50
Medlem
Först fick jag vänta nästa ett år på en knäoperation, trots 3 månaders garanti.
Andra gången, så fick jag vänta i fem år, trots 3 månaders garanti.

Operationen tog för lång tid, pga det är jag handikappad resten av livet, troligen.

För mig har vården redan kollapsat.

Nu vet jag vad vanliga regelbundna väntetiderna är, men det är inga 3 månader för icke akuta operationer.förmodligen.

Men visst, vård får man, men det är inget stark försvar, man fick vård genom barverare för vara ett par århundraden sedan.
Citera
2026-05-26, 18:58
Medlem
Citat:
Det verkar som du har snöat in på att allt ska anpassas efter hur Du vill ha saker och ting! Om du behöver vård för en sjukdom eller åkomma och det inte finns resurser att ge dig den hjälpen i regionen du bor så brukar man få en remiss till ett ställe där möjligheten finns! Anser man då att det inte passar in i ens situation och tackar nej till detta så får du vänta tills möjligheten finns att ge dig den där speciella vården eller operationen i din region! Så är det för alla och har varit så länge. Det är mycket skriverier från dig om att folk är hjärntvättade osv. men det verkar som att du själv inte riktigt kan ta till dig eller anpassa dig efter hur saker och ting fungerar. Samhället roterar inte runt dig!
Nej. Det är du som inte får in i skallen att kostnaden inte motsvarar tjänsten som det ska bekosta.
Citera
2026-05-27, 11:03
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Nej. Det är du som inte får in i skallen att kostnaden inte motsvarar tjänsten som det ska bekosta.

Du har ingen aning om vad sjukvård kostar uppenbarligen. Dina skattepengar (socialbidraget? Samhallersättningen?) täcker i stort sett ingenting.
Citera
2026-05-27, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Du har ingen aning om vad sjukvård kostar uppenbarligen. Dina skattepengar (socialbidraget? Samhallersättningen?) täcker i stort sett ingenting.
Du tycks inte ha någon aning om svenskt skattetryck och vad det slösas bort på som INTE gynnar folket.
Citera
2026-05-27, 23:56
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Du tycks inte ha någon aning om svenskt skattetryck och vad det slösas bort på som INTE gynnar folket.
Det har inte med ämnet att göra. Och jo, jag vet mycket väl att vi har högt skattetryck. Historiskt har vi haft världens högsta.

Du tror att hela landet ska anpassas efter dina behov. Det är efterblivet att tro det. Du gör bara bort dig mer och mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in