Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag har fått det från Jordan Peterson som studerat intelligens i 25 år bl.a. på Harvard. Barns IQ dras mot mitten dvs har föräldrarna låg IQ får barnen högre och tvärtom.
OM det skulle vara så skulle ju alla efter så här lång utvecklingsttid ha iQ runt 50... 
Så den slutsatsen tror jag är osmart

USA är ju INTE kända för att vara så bra som de hävdar och forskare brukar behöva komma med slutsatser - även om de är fel - för att få fortsatta forskningsanslag.
DÄREMOT är det en rimlig teori att om båda föräldrarna är karriärister och har hög "karriärIQ" men låg EQ, vilket är ganska vanligt, blir kontakten med barnen dålig, så influensen från föräldrarrna blir dålig och inte konstigt om barnen inte vill vara smarta eller t o m förstör hjärnan med droger inte ovanligt bland bratts...
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
var har DU fått ditt påstående ifrån?
Iofs inte så stort statistiskt underlag men (S=smart M=medel L=låg)
/S+M fick 2S, 1M
/S+L fick 2S, 1L
/S+M fick 1S, 2M
/S+M fick 2M
/annan S+M fick 2M
/M+L fick 2M (men den låga föräldern kanske bara verkar vara det p g a ointresse i att tänka)
/S+M fick 1M
/S+S fått 1S hittils.
/S+S fick 2S men en av dem har något fel i huvudet.
Det är de som jag känner tillräckligt både föräldrarna och barnen för att bedöma.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag har fått det från Jordan Peterson som studerat intelligens i 25 år bl.a. på Harvard. Barns IQ dras mot mitten dvs har föräldrarna låg IQ får barnen högre och tvärtom.
Men var har DU fått ditt påstående ifrån?
Som du kanske kan inse: om IQ hade ärvts så kommer den att bli högre och högre därför att hög-IQ-människor (eller lejon) naturligtvis har enklare att skaffa mat, skaffa en partner osv. Men jag kan med stor säkerhet säga att inga lejon nu är smartare än för 4M år sedan dvs 1M generationer. Så din teori som du hittat på själv visar sig totalt omöjlig om man tänker efter en enda sekund. Du borde prova.
DU borde prova att tänka

Det är ju DU som säger förut att den skulle sänkas, och nu pratar du om höjning p g a mat, medan jag säger SAMMA nivå som en av föräldrarna...
FÖRR spelade det roll att kunna skaffa TILLRÄCKLIGT med näringsrik mat, medan numera finns i västvärlden tillräckligt och kanske för mycket
men i nutid har det konstaterats att vitaminbrist i barndomen gör att hjärnkapaciteten blir mycket sämre än den skulle ha kunnat vara. De hittade ett samband i ett av Andernaländerna där många hade blivit förståndshandikappade p g a vitaminbrist, kommer inte ihåg vilken.
((F ö har jag tänkt ut flera saker få begripit. Jag ha blivit idiotförklarad flera gånger - vilket sedan visade sig att det var jag som hade rätt. T ex:
/Mitt logiska tänkande var redan som 6-7åring överlägset vuxna kristnas

för från troende och gått i Söndagsskolan i kyrkan, kom jag på att det inte kan vara som kyrkan säger...
/För mina revolutionerande träningsmetoder, som hånskrattades åt, men efter att mina spelare blev bättre mycket snabbare, rekomenderas nu en del av dem av riksförbundet

Nu är det ett gäng idioter som hittar på en massa lögner om mig efter att jag påpekade att fotbollen är långt efter i utveckling gällande att träna psyket och idioterna fortsätter även efter det bekräftats att jag har rätt...
/Har fixat till deprimerade/ängestattacksfyllda personer, som psykvården misslyckats med under många år. T o m Försäkringskassan blev intresserade, men jag hade sålt rättigheten till min "kurs" till ett företag. Vet inte varför det inte blev något, men det företaget var svåra att få tag i.
/Chockade en VD

då jag hade listat ut en hemlighet som mindre än 10 i det företaget visste, efter att bara ha läst ett meddelandee på bara några rader. "Eftersom de gör så, gör de även si".
/Men mest har det varit inom ekonomi då jag "förutspått" = tänkt ut både kommande ras och uppgångar. T ex lyssnade inte amerikanska väljarna då jag varnade för Trump då han sa sin korkade plan några månader innan valet
och en VD i ett investmentbolag lyssnade inte på mig innan IT-bubbelraset
och jag blev idiotförklarad då Ericson kostade 75-80 och jag publicerade en artikel om varför de var värda klart under 20. Ganska nära efter idiotförklaringen dök den till 4...