2026-05-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Men jag kan med stor säkerhet säga att inga lejon nu är smartare än för 4M år sedan dvs 1M generationer.
Nej varför det?
Citera
2026-05-26, 14:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nej varför det?
Vad är din egen åsikt om lejons intelligens?

Jag tycker man ganska tydligt kan se i lejon-filmer att de PRECIS klarar att fånga sitt byte, precis som vanligt som alla generationer. Och att lejon inte uppfunnit kastvapen eller nät eller något annat... Som de rimligen skulle gjort om deras intelligens ökat i varje generation 1 miljon gånger på raken.

I själva verket behåller alla djurarter sin intelligens över generationer och krokodilen och igelkotten är 65M år och lika dumma som alltid. Ibland kommer en ny art, som homo sapiens, och bara då stiger intelligensen.

Dvs helt självklart att IQ bland däggdjur inte stiger mellan generationer. Eftersom IQ varierar enligt normalfördelningskurvan så måste det betyda att IQ-starka människor får IQ-svaga barn i genomsnitt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-26 kl. 14:44.
Citera
2026-05-26, 15:10
Medlem
Citat:
Jag har fått det från Jordan Peterson som studerat intelligens i 25 år bl.a. på Harvard. Barns IQ dras mot mitten dvs har föräldrarna låg IQ får barnen högre och tvärtom.
OM det skulle vara så skulle ju alla efter så här lång utvecklingsttid ha iQ runt 50...
Så den slutsatsen tror jag är osmart USA är ju INTE kända för att vara så bra som de hävdar och forskare brukar behöva komma med slutsatser - även om de är fel - för att få fortsatta forskningsanslag.
DÄREMOT är det en rimlig teori att om båda föräldrarna är karriärister och har hög "karriärIQ" men låg EQ, vilket är ganska vanligt, blir kontakten med barnen dålig, så influensen från föräldrarrna blir dålig och inte konstigt om barnen inte vill vara smarta eller t o m förstör hjärnan med droger inte ovanligt bland bratts...
Citat:
var har DU fått ditt påstående ifrån?
Iofs inte så stort statistiskt underlag men (S=smart M=medel L=låg)
/S+M fick 2S, 1M
/S+L fick 2S, 1L
/S+M fick 1S, 2M
/S+M fick 2M
/annan S+M fick 2M
/M+L fick 2M (men den låga föräldern kanske bara verkar vara det p g a ointresse i att tänka)
/S+M fick 1M
/S+S fått 1S hittils.
/S+S fick 2S men en av dem har något fel i huvudet.
Det är de som jag känner tillräckligt både föräldrarna och barnen för att bedöma.
Citat:
Jag har fått det från Jordan Peterson som studerat intelligens i 25 år bl.a. på Harvard. Barns IQ dras mot mitten dvs har föräldrarna låg IQ får barnen högre och tvärtom.

Men var har DU fått ditt påstående ifrån?

Som du kanske kan inse: om IQ hade ärvts så kommer den att bli högre och högre därför att hög-IQ-människor (eller lejon) naturligtvis har enklare att skaffa mat, skaffa en partner osv. Men jag kan med stor säkerhet säga att inga lejon nu är smartare än för 4M år sedan dvs 1M generationer. Så din teori som du hittat på själv visar sig totalt omöjlig om man tänker efter en enda sekund. Du borde prova.
DU borde prova att tänka Det är ju DU som säger förut att den skulle sänkas, och nu pratar du om höjning p g a mat, medan jag säger SAMMA nivå som en av föräldrarna...

FÖRR spelade det roll att kunna skaffa TILLRÄCKLIGT med näringsrik mat, medan numera finns i västvärlden tillräckligt och kanske för mycket
men i nutid har det konstaterats att vitaminbrist i barndomen gör att hjärnkapaciteten blir mycket sämre än den skulle ha kunnat vara. De hittade ett samband i ett av Andernaländerna där många hade blivit förståndshandikappade p g a vitaminbrist, kommer inte ihåg vilken.

((F ö har jag tänkt ut flera saker få begripit. Jag ha blivit idiotförklarad flera gånger - vilket sedan visade sig att det var jag som hade rätt. T ex:
/Mitt logiska tänkande var redan som 6-7åring överlägset vuxna kristnas för från troende och gått i Söndagsskolan i kyrkan, kom jag på att det inte kan vara som kyrkan säger...
/För mina revolutionerande träningsmetoder, som hånskrattades åt, men efter att mina spelare blev bättre mycket snabbare, rekomenderas nu en del av dem av riksförbundet
Nu är det ett gäng idioter som hittar på en massa lögner om mig efter att jag påpekade att fotbollen är långt efter i utveckling gällande att träna psyket och idioterna fortsätter även efter det bekräftats att jag har rätt...
/Har fixat till deprimerade/ängestattacksfyllda personer, som psykvården misslyckats med under många år. T o m Försäkringskassan blev intresserade, men jag hade sålt rättigheten till min "kurs" till ett företag. Vet inte varför det inte blev något, men det företaget var svåra att få tag i.
/Chockade en VD då jag hade listat ut en hemlighet som mindre än 10 i det företaget visste, efter att bara ha läst ett meddelandee på bara några rader. "Eftersom de gör så, gör de även si".
/Men mest har det varit inom ekonomi då jag "förutspått" = tänkt ut både kommande ras och uppgångar. T ex lyssnade inte amerikanska väljarna då jag varnade för Trump då han sa sin korkade plan några månader innan valet
och en VD i ett investmentbolag lyssnade inte på mig innan IT-bubbelraset
och jag blev idiotförklarad då Ericson kostade 75-80 och jag publicerade en artikel om varför de var värda klart under 20. Ganska nära efter idiotförklaringen dök den till 4...
Citera
2026-05-26, 15:11
Medlem
Citat:
Vad är din egen åsikt om lejons intelligens?

Jag tycker man ganska tydligt kan se i lejon-filmer att de PRECIS klarar att fånga sitt byte, precis som vanligt som alla generationer. Och att lejon inte uppfunnit kastvapen eller nät eller något annat... Som de rimligen skulle gjort om deras intelligens ökat i varje generation 1 miljon gånger på raken.

I själva verket behåller alla djurarter sin intelligens över generationer och krokodilen och igelkotten är 65M år och lika dumma som alltid. Ibland kommer en ny art, som homo sapiens, och bara då stiger intelligensen.
Beklagar, men jag ser nu att jag missade din negation. Jag håller med om att lejon knappast ökat sin IQ. Vi är överens.

Evolutionen optimerar och högre IQ kostar energi mm. Och att öka IQ innebär en kostnad som troligen inte betalar sig. Inte efter att evolutionen hållit på ett tag och provat så pass länge.
Citera
2026-05-26, 15:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Beklagar, men jag ser nu att jag missade din negation. Jag håller med om att lejon knappast ökat sin IQ. Vi är överens.

Evolutionen optimerar och högre IQ kostar energi mm. Och att öka IQ innebär en kostnad som troligen inte betalar sig. Inte efter att evolutionen hållit på ett tag och provat så pass länge.
Så är det, hjärnor på lejon eller människor växer inte för det behövs inte, vi lyckas para oss och få våra ungar att överleva med nuvarande intelligens. Ännu högre intelligens ger inte större överlevnadschans och konkurrerar inte ut de med lägre.

Det finns absolut ingenting i djurs beteende eller egenskaper som inte behövs på ett sätt eller annat för att få en avkomma att överleva.

Utöver att människan, det enda av alla djur, via det naturliga urvalet, har fått en hjärna som klarar av ofattbart mycket mer än att överleva.

Ska man hårddra så tror jag människan är så intelligent att det kommer att döda oss. Och då visade sig för hög IQ vara dödligt, vilket är min gissning.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-26 kl. 16:12.
Citera
2026-05-26, 15:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
OM det skulle vara så skulle ju alla efter så här lång utvecklingsttid ha iQ runt 50...
Så den slutsatsen tror jag är osmart USA är ju INTE kända för att vara så bra som de hävdar och forskare brukar behöva komma med slutsatser - även om de är fel - för att få fortsatta forskningsanslag.
DÄREMOT är det en rimlig teori att om båda föräldrarna är karriärister och har hög "karriärIQ" men låg EQ, vilket är ganska vanligt, blir kontakten med barnen dålig, så influensen från föräldrarrna blir dålig och inte konstigt om barnen inte vill vara smarta eller t o m förstör hjärnan med droger inte ovanligt bland bratts...
Iofs inte så stort statistiskt underlag men (S=smart M=medel L=låg)
/S+M fick 2S, 1M
/S+L fick 2S, 1L
/S+M fick 1S, 2M
/S+M fick 2M
/annan S+M fick 2M
/M+L fick 2M (men den låga föräldern kanske bara verkar vara det p g a ointresse i att tänka)
/S+M fick 1M
/S+S fått 1S hittils.
/S+S fick 2S men en av dem har något fel i huvudet.
Det är de som jag känner tillräckligt både föräldrarna och barnen för att bedöma.
DU borde prova att tänka Det är ju DU som säger förut att den skulle sänkas, och nu pratar du om höjning p g a mat, medan jag säger SAMMA nivå som en av föräldrarna...

FÖRR spelade det roll att kunna skaffa TILLRÄCKLIGT med näringsrik mat, medan numera finns i västvärlden tillräckligt och kanske för mycket
men i nutid har det konstaterats att vitaminbrist i barndomen gör att hjärnkapaciteten blir mycket sämre än den skulle ha kunnat vara. De hittade ett samband i ett av Andernaländerna där många hade blivit förståndshandikappade p g a vitaminbrist, kommer inte ihåg vilken.

((F ö har jag tänkt ut flera saker få begripit. Jag ha blivit idiotförklarad flera gånger - vilket sedan visade sig att det var jag som hade rätt. T ex:
/Mitt logiska tänkande var redan som 6-7åring överlägset vuxna kristnas för från troende och gått i Söndagsskolan i kyrkan, kom jag på att det inte kan vara som kyrkan säger...
/För mina revolutionerande träningsmetoder, som hånskrattades åt, men efter att mina spelare blev bättre mycket snabbare, rekomenderas nu en del av dem av riksförbundet
Nu är det ett gäng idioter som hittar på en massa lögner om mig efter att jag påpekade att fotbollen är långt efter i utveckling gällande att träna psyket och idioterna fortsätter även efter det bekräftats att jag har rätt...
/Har fixat till deprimerade/ängestattacksfyllda personer, som psykvården misslyckats med under många år. T o m Försäkringskassan blev intresserade, men jag hade sålt rättigheten till min "kurs" till ett företag. Vet inte varför det inte blev något, men det företaget var svåra att få tag i.
/Chockade en VD då jag hade listat ut en hemlighet som mindre än 10 i det företaget visste, efter att bara ha läst ett meddelandee på bara några rader. "Eftersom de gör så, gör de även si".
/Men mest har det varit inom ekonomi då jag "förutspått" = tänkt ut både kommande ras och uppgångar. T ex lyssnade inte amerikanska väljarna då jag varnade för Trump då han sa sin korkade plan några månader innan valet
och en VD i ett investmentbolag lyssnade inte på mig innan IT-bubbelraset
och jag blev idiotförklarad då Ericson kostade 75-80 och jag publicerade en artikel om varför de var värda klart under 20. Ganska nära efter idiotförklaringen dök den till 4...
Haha hela ditt inlägg är bevis för Dunning Kruger.

Märkligt att Dunning Kruger-effekten dokumenterades först 1999. Den finns dagligen på FB.

Om du tänker efter så har en hög-intelligent man (IQ 140) efter 25 års forskning heltid på bl.a. Harvard (världens mest prestigefyllda skola) bra mycket mer kunskap om ett ämne än du.

Här ett förslag till din nya FB-signatur.
”Unskilled and Unaware of It: How Difficulties in Recognizing One's Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessment"
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-26 kl. 15:36.
Citera
2026-05-26, 16:28
Medlem
Citat:
Om du tänker efter så har en hög-intelligent man (IQ 140) efter 25 års forskning heltid på bl.a. Harvard (världens mest prestigefyllda skola) bra mycket mer kunskap om ett ämne än du.
Det finns många med hög IQ i något, som är skitdåliga på annan del av IQ/EQ och därför inte klarar av att dra annat än korkade slutsatser om helheten...
(Jag har berättat om kompisar, som är geni-idioter.)
Du svarade inte på hur det här skulle gå ihop enligt dig och den där Jordan:
Citat:
OM det skulle vara så skulle ju alla efter så här lång utvecklingstid ha iQ runt 50...
Det kan ju INTE stämma. Det såg jag direkt, men den där Jordan har inte begripit det på 25 år!
Citat:
Haha hela ditt inlägg är bevis för Dunning Kruger.
Så du menar att jag UNDERvärderar mig själv?
Eller hur förklarar du annars mina utskrattade påståenden - som de slutar skratta åt då resultaten kommer...
Citera
2026-05-26, 16:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det finns många med hög IQ i något, som är skitdåliga på annan del av IQ/EQ och därför inte klarar av att dra annat än korkade slutsatser om helheten...
(Jag har berättat om kompisar, som är geni-idioter.)
Du svarade inte på hur det här skulle gå ihop enligt dig och den där Jordan:

Det kan ju INTE stämma. Det såg jag direkt, men den där Jordan har inte begripit det på 25 år!
Så du menar att jag UNDERvärderar mig själv?
Eller hur förklarar du annars mina utskrattade påståenden - som de slutar skratta åt då resultaten kommer...
Dunning Kruger-effekten innebär att man med sin inkompetens överskatter sin kompetens. När kompetensen växer sjunker självsäkerheten, man börjar förstå att frågan är komplex. Du är inte där ännu.
Citera
2026-05-26, 17:06
Medlem
Tror inte människan är så intelligent överhuvudtaget.
Sätter man dom i naturen så dör dom efter några år.
Citera
2026-05-26, 17:45
Medlem
Citat:
Citat:
Dunning Kruger-effekten innebär att man med sin inkompetens överskatter sin kompetens. När kompetensen växer sjunker självsäkerheten, man börjar förstå att frågan är komplex. Du är inte där ännu.
Ja, det vet jag att det betyder,
men det betyder inte att du har rätt, för du har fel
vilket jag har bevisat många gånger IRL...

Jag skulle kunna bevisa här också genom att tala om vem jag är, för jag är t o m rikskänd som sportledare, men jag vill såklart inte ha in skitsnackare i den sportens forum,
och jag skulle kunna visa upp deklarationer, som visar hur bra jag lyckats med aktieaffärer, men då syns ju vem jag är...
(Det var så länge sedan jag sålde mitt företag med 70 anställda att deklarationerna är nog kastade.)

DU HAR FORTFARANDE TROTS PÅMINNELSER INTE SVARAT PÅ DET FETSTILTA, som visar att den du hänvisar till skulle ha rätt, men han och du verkar inte ha tänkt på det. Svarar du fjärde gången?
Citera
2026-05-26, 18:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja, det vet jag att det betyder,
men det betyder inte att du har rätt, för du har fel
vilket jag har bevisat många gånger IRL...

Jag skulle kunna bevisa här också genom att tala om vem jag är, för jag är t o m rikskänd som sportledare, men jag vill såklart inte ha in skitsnackare i den sportens forum,
och jag skulle kunna visa upp deklarationer, som visar hur bra jag lyckats med aktieaffärer, men då syns ju vem jag är...
(Det var så länge sedan jag sålde mitt företag med 70 anställda att deklarationerna är nog kastade.)

DU HAR FORTFARANDE TROTS PÅMINNELSER INTE SVARAT PÅ DET FETSTILTA, som visar att den du hänvisar till skulle ha rätt, men han och du verkar inte ha tänkt på det. Svarar du fjärde gången?
Människan har i snitt IQ 100 därför att IQ är bestämt så.

Enligt normalfördelning så föds människor med IQ 50-150, nästan alla får 90-110.

Lika många får 50 som 150.

Föräldrar som har 110 får barn som ligger närmare 100, dvs "dummare".

Föräldrar som har 90 får barn närmare 100, dvs "smartare".

Bara på detta sätt kan människan, precis som alla andra däggdjur, ha kvar sin medel-IQ över generationer och på samtliga platser på jorden.

Det finns ingen som helst överlevnadsvinst med att få högre IQ och det finns inga djurarter vars barn får högre IQ.

Om IQ ökade varje generation skulle vi exponentiellt bli smartare och till sist skulle vi ha 100-kg-hjärnor. Det är inte bra för något och därför händer inte detta.

Förklarat som till en 12-åring.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-26 kl. 18:06.
Citera
2026-05-26, 18:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Tror inte människan är så intelligent överhuvudtaget.
Sätter man dom i naturen så dör dom efter några år.
Samtliga dina förfäder har klarat av att bo i skogen, överleva, para sig, och få barn, som till slut fick dig.

Här en fascinerande tanke. Du har 10-tals miljoner generationer djur före dig som är dina förfäder, med start i någon amöba. Samtliga dessa har i obruten kedja överlevt och parat sig och deras barn har överlevt. Inte ett enda undantag på en miljard år.

Det är nog hundar du tänker på. De kan inte ens överleva en vecka i skogen utan är en slags parasit på människan. Ändå är de kanske världens tredje smartaste djur. Men just hur de jagar har de glömt bort.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-26 kl. 18:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in