Lägg därtill beloppet på att fuska är riktigt rejält. 1850kr, vilket motsvarar 43st stycke enkelbiljetter för en vuxen. Man måste vara rätt dum för att fuska.
Han bara provocerar. Jag åker sällan men ändå såg jag fem stora män in på tvärbanan när jag åkte förra månaden. En var polisklädd. Han gick till mitten av vagnen där han såg alla. Sedan gick de andra två och två bakifrån och framifrån och frågade vänligt alla om biljetten. Kändes lite som Tyskland 1934 men jag förstår att det behövs med tanke på tjyvarna som åker och försöker rusa ut ur vagnen. Men det går inte, polisen står i mitten och springer efter.
Jag har aldrig åkt kollektivtrafik i någon annan svensk stad, jag jämförde med andra länder i Europa. Men ja, 50 kr för någon lokalbuss i Östergötland låter väldigt dyrt.
Östergötland är lika stort som Stockholm och du kan åka tåg mellan flera städer som Linköping Norrköping Motala Mjölby Tranås. Så det är inte alls dyrt.
Tänk om långtidsarbetslösa kunde få tillbaka vad man stal från dem, nu när det finns pengar i överflöd. Men det är inte att vänta från Moderaterna och deras numera stödparti SD. Noll röster på SD i kommande val!
Hur är kollektivtrafiken subventionerad för de med inkomst? Är väl bara studenter och pensionärer som får rabatt.
Det är väl bra med ett incitament för långtidsarbetslösa att skaffa jobb igen? Samtliga arbetslösa kan väl inte ha otur eller vara orättvist behandlade. De som jobbar och drar in skatten som betalar för resten av samhället ska självklart kunna åtnjuta vissa fördelar, men har aldrig hört om att de som arbetar får rabatt på SL.
Kollektivtrafiken i Stockholm finansieras med 50% biljettintäkter och 50% skatt.. därav subventionerat från början.
Tänk om långtidsarbetslösa kunde få tillbaka vad man stal från dem, nu när det finns pengar i överflöd. Men det är inte att vänta från Moderaterna och deras numera stödparti SD. Noll röster på SD i kommande val!
Detta är en kortsiktig kostnad det du avser är "för alltid"
Jag kan hålla med om att enkel-priserna är ologiskt höga. I Stockholm 43 kr så att åka in till McDonalds i stan fram och tillbaka kostar mig 86 kr, samma som en bigmac-meny. Kanske hade 25 kr känts bättre.
Men det finns också resenärer i Stockholm eller Skåne som dagligen åker 10 mil till jobbet med bussen för 35 kr.
Nästan alla intäkter är rimligen månadskort både i Stockholm och Skåne. Så ett sänkt enkel-pris hade triggat oss många som inte köper månadskort att åka buss istället för bil.
Är det inga McD i förorten så slipper du pendla? Förr hade man 20 % på enstaka resor om man satte in pengar hos Skånetrafiken, men det är slopat sedan flera år nu.