2026-05-26, 15:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Kollektivtrafiken borde vara gratis...
Borde inte mat också vara gratis? Alla behöver ju äta.

Allt som är gratis missbrukas. Det är därför vi betalar lite för läkemedel, sjukvård, tandvård osv.
Citera
2026-05-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
50 kr kostar det i Östergötland för en vuxen, enkel biljett.

Detär väl bra men tror många kommer ta bilen ändå. Regeringen borde sänka priser drivmedel också.

Den billigaste biljetten för en vuxen kostar väl 35 kr. Kostar biljetten 50 kr så är det nog med ett zontillägg. Maxpriset för enkel biljett inom Östergötland är 95 kr (t.ex. mellan Norrköping och Linköping).
Citera
2026-05-26, 15:26
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Jag tjuvåker för det mesta ändå så mig kvittar det jag har aldrig råkat ut för kontrollant
Citera
2026-05-26, 15:27
Moderator
HelgeBuks avatar
Det är inte så lite komiskt och ironiskt att "borgarna" som förut brukade klaga på bidrag nu drar upp extra bidrag ur bakfickan så fort det skrivs rubriker om att någon del av folks vardagliga utgifter plötsligt blivit lite dyrare.

Förr körde de på nåt de kallade "arbetslinjen", det var i en annan värld för länge länge sedan. Nu är det bidragslinjen som gäller fullt ut. Kanske för att de har märkt att den är mer populär och (möjligtvis) lockar fler röster?
Citera
2026-05-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, att köra bil är hutlöst dyrt. Att åka kommunalt är superbilligt och till hälften betalat av bilisterna som är högavlönade.

Ingen aning vad det kostar i Lund, men här i Malmö kostar det 32 kr enkel, vilket blir 64 kr T/R och ofta åker man inte merän 5-6 km i stan.
För 10 år sedan kostade det 14:80 kr, vilket ger att priserna aldrig har gått upp så mycket tidigare som under dessa 10 åren.
Detta då samtidigt som man hela tiden propagerat för att folk ska åka kollektivt.
Det som man istället har gjort för att ev. få folk att åka kollektivt är att göra så boendeparkering blivit långt dyrare, helt sagt till att slopa all form av gratis parkering och närmast infört en häxjakt på att bötfälla bilister, alltså de som inte har bilen skriven på en bilmålvakt.
Citera
2026-05-26, 15:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ingen aning vad det kostar i Lund, men här i Malmö kostar det 32 kr enkel, vilket blir 64 kr T/R och ofta åker man inte merän 5-6 km i stan.
För 10 år sedan kostade det 14:80 kr, vilket ger att priserna aldrig har gått upp så mycket tidigare som under dessa 10 åren.
Detta då samtidigt som man hela tiden propagerat för att folk ska åka kollektivt.
Det som man istället har gjort för att ev. få folk att åka kollektivt är att göra så boendeparkering blivit långt dyrare, helt sagt till att slopa all form av gratis parkering och närmast infört en häxjakt på att bötfälla bilister, alltså de som inte har bilen skriven på en bilmålvakt.
Jag kan hålla med om att enkel-priserna är ologiskt höga. I Stockholm 43 kr så att åka in till McDonalds i stan fram och tillbaka kostar mig 86 kr, samma som en bigmac-meny. Kanske hade 25 kr känts bättre.

Men det finns också resenärer i Stockholm eller Skåne som dagligen åker 10 mil till jobbet med bussen för 35 kr.

Nästan alla intäkter är rimligen månadskort både i Stockholm och Skåne. Så ett sänkt enkel-pris hade triggat oss många som inte köper månadskort att åka buss istället för bil.
Citera
2026-05-26, 15:36
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Nej, att köra bil är hutlöst dyrt. Att åka kommunalt är superbilligt och till hälften betalat av bilisterna som är högavlönade.

Det beror helt på hur man åker.

Om jag skulle åka buss till jobbet en dag kostar det 34 kr enkel väg, motsvarande 170 kr/mil. Någon sån dyr bil är svårt att hitta.

Skulle jag köpa en 30-dagarsbiljett och använda den 40 ggr blir det ca 18 kr per resa eller 90 kr/mil.

Och då är både jobb och hem bra placerade för en tättrafikerad busslinje, men som synes är det vansinne att åka buss när jag har tillgång till bil. Så det blir bil vid dåligt väder och cykel i bra väder.

Teknologin finns för att ta betalt per km för kollektivtrafik, och det borde införas snarast om man vill uppmuntra till att låta bilen stå för korta resor inom städer. Då kan man sätta priset så att det alltid blir lite billigare än att köra bil, och ha ett pristak för dem som bor på landsbygden istället.

Men det är förstås enklare att ha ett enhetligt pris som för de flesta blir antingen jättedyrt eller jättebilligt, och slänga på lite extra statliga bidrag ibland.
Citera
2026-05-26, 15:39
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj

Malmö känns sjukt ovärt. Det är ju nästan gångavstånd överallt i den stan. Stockholm o Göteborg är ju sinnessjukt mycket större till ytan
Citera
2026-05-26, 15:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det beror helt på hur man åker.

Om jag skulle åka buss till jobbet en dag kostar det 34 kr enkel väg, motsvarande 170 kr/mil. Någon sån dyr bil är svårt att hitta.

Skulle jag köpa en 30-dagarsbiljett och använda den 40 ggr blir det ca 18 kr per resa eller 90 kr/mil.

Och då är både jobb och hem bra placerade för en tättrafikerad busslinje, men som synes är det vansinne att åka buss när jag har tillgång till bil. Så det blir bil vid dåligt väder och cykel i bra väder.

Teknologin finns för att ta betalt per km för kollektivtrafik, och det borde införas snarast om man vill uppmuntra till att låta bilen stå för korta resor inom städer. Då kan man sätta priset så att det alltid blir lite billigare än att köra bil, och ha ett pristak för dem som bor på landsbygden istället.

Men det är förstås enklare att ha ett enhetligt pris som för de flesta blir antingen jättedyrt eller jättebilligt, och slänga på lite extra statliga bidrag ibland.
Allt är redan datoriserat och t.ex i Stockholm (och i andra städer?) så blippar jag bara mitt kreditkort och får 75 minuter. Varje blipp på varje station ger ju exakt reslängd och på något sätt kunde månadskortet mer vara ett rabattkort t.ex "halva priset" och sedan betalade man t.ex 2 kr per km. kan införas redan nu om man vill. Skulle även leda till att onödiga resor med månadskort minskas och antagligen skulle det behövas färre bussar. Något som sparar pengar.

För den som inte vet kostade ett månadskort 50 kr i Stockholm i säkert 10 år på 1970/80-talet när det var nytt och kallades just femtikortet. DET var billigt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-26 kl. 15:50.
Citera
2026-05-26, 15:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Jag tjuvåker för det mesta ändå så mig kvittar det jag har aldrig råkat ut för kontrollant
Aha så du åker på min bekostnad. Det kallas för stöld och så gör bara egoister. Du beter dig som en invällare på bidrag.

Om alla betalade för sina SL-resor kunder man sänka priset för oss som är ärliga.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-26 kl. 15:49.
Citera
2026-05-26, 15:50
Medlem
Citat:
Aha så du åker på min bekostnad. Det kalas för stöld och så gör bara egoister. Du beter dig som en invällare på bidrag.

Om alla betalade för sina SL-resor kunder man sänka priset för oss som är ärliga.
Lägg därtill beloppet på att fuska är riktigt rejält. 1850kr, vilket motsvarar 43st stycke enkelbiljetter för en vuxen. Man måste vara rätt dum för att fuska.
Citera
2026-05-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
50 kr kostar det i Östergötland för en vuxen, enkel biljett.

Detär väl bra men tror många kommer ta bilen ändå. Regeringen borde sänka priser drivmedel också.

Jag har aldrig åkt kollektivtrafik i någon annan svensk stad, jag jämförde med andra länder i Europa. Men ja, 50 kr för någon lokalbuss i Östergötland låter väldigt dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in