99
Citat:
Ursprungligen postat av
thinkmachine
Vad tycker du själv?
Intressant att du svarar på en fråga med en fråga, istället för att faktiskt besvara det jag frågar om.
Jag är inte rädd för frågan. Det beror helt på vilken typ av självmordsuppdrag det handlar om. I vissa extrema situationer kan sådana uppdrag vara nödvändiga i krig, särskilt om soldaterna själva förstår riskerna och accepterar dem.
Men jag har läst om hundratals historiska slag där vissa anfall i princip varit rena dödsdomar från startexempelvis frontalanfall mot välbefästa positioner där överlevnadschansen nästan är noll. Många av dessa operationer framstår mer som desperation eller inkompetens än strategi.
Det är därför jag tar upp frågan.
En soldat går med på att riskera sitt liv för att försvara sitt land. Men vad händer när ledningen börjar behandla soldater som förbrukningsmaterial? Som rena köttvågor?
Titta exempelvis på hur Ryssland anklagats för att använda soldater i upprepade massanfall där enorma förluster accepteras som en del av taktiken. Samtidigt finns rapporter om att soldater som vägrar riskerar hårda straff eller att bli skjutna.
Personligen hade jag haft svårt att känna lojalitet mot ett system som inte visar någon lojalitet tillbaka. Jag hade kunnat dö för att försvara mitt land men inte i ett meningslöst anfall där mitt liv uppenbarligen inte betyder någonting för befälen.