Citat:
Ursprungligen postat av
feemaxxx
Låt oss säga att en kvinna har sex med tex ett 14-årigt (på pappret) skäggbarn. Hon vet att barnet är 14.
De blir påkomna och det går till åtal. Plötsligt får skäggbarnet dåligt samvete och plockar fram sina riktiga papper “jag är 18, jag bara ljög”. Kommer åtalet direkt läggas ner?
Eller ses det iallafall som ett brott då kvinnan faktiskt valde (som hon trodde) att bryta mot lagen?
Citat:
Ursprungligen postat av
aurun
Läggs givetvis ned om det bevisas att personen är över 15.
Om det fastställs att personen var 15 år eller äldre när sexet ägde rum så kommer eventuellt åtal om våldtäkt mot barn att läggas ner (alternativt åtalet ogillas om nu åklagaren av någon anledning inte skulle lägga ner åtalet).
Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Lurigt. Förmodligen blir hon inte straffad (även om man tycker att hon borde bli dömd för våldtäkt mot barn, då hon ju uppsåtligen bröt mot lagen, då hon ju var övertygad om att personen var 14 år).
Men som sagt var. Förmodligen blir hon inte straffad... Här tänker jag på andra fall, där en viss ålder har sagts, men det har visat sig felaktigt och så har det blivit en annan dom. Den äkta åldern verkar ha den avgörande juridiska betydelsen. Eller den ålder som verkar mest äkta...
Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Så självklart är det inte. I Sverige är det visserligen sant, men det finns länder där du skulle ha straffats.
Citat:
Ursprungligen postat av
aurun
Ja men nu är vi väl i Sverige och diskuterar Sverige antar jag?
Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Jepp, jag säger bara att det inte är självklart. Det hade inte varit speciellt konstigt om lagen var skriven annorlunda.
Av nyfikenhet, vilket lagrum är det som skulle vara relevant för denna självklarhet?
Brottsförsök som inte kan fullbordas kallas för otjänliga försök, och är inte straffbara. Detta är en väletablerad princip inom svensk straffrätt. I lagen finns den att utläsa e contrario i brottsbalken:
"
Den som har påbörjat utförandet av ett visst brott, utan att brottet fullbordats, döms för försök till brottet om sådant ansvar är särskilt föreskrivet och det har funnits fara för att handlingen skulle leda till att brottet fullbordas eller sådan fara varit utesluten endast på grund av tillfälliga omständigheter." (fetstil tillagd)
(BrB 23:1 1 st.)
Som andra påpekat så kan det vara annorlunda i andra länder. To Catch a Predator blev ju t.ex. känt, där man i U.S.A. kontaktade polisen, och folk greps för brott trots att det inte var något faktiskt barn involverat. Samma handlingar skulle alltså inte vara brottsliga i Sverige (vilket är varför de som hängs ut på Dumpen aldrig åtalas, trots att det i många fall finns bevis för exakt vilka de är och vad de har gjort).
Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Intressant fråga. Om Johan 48 år sexchattar med Sara 13 år, bestämmer träff och i stället för Sara dyker Patrik Sjöberg 60+ upp med sitt filmteam. Visst fan borde det väl gå åtala för grooming, även fast inget intimt hänt? Försök till grooming.
Nej, det går inte. Se ovan.
Notera även att grooming inte är en brottsrubricering i svensk rätt. Vissa beteenden som skulle kunna beskrivas som grooming kan vara straffbara under andra brottsrubriceringar, medan andra beteenden som skulle kunna beskrivas som grooming inte är straffbara i svensk rätt.