2026-05-26, 11:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Jag vill förstås kunna se vilka personer som gjorde undersökningen, inte vilket universitet. Jag ska kunna göra testet igen, vad är det du inte förstår?
Hur skulle en lista med polska namn förändra situationen? Vad skulle du göra med listan?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-26 kl. 11:13.
Citera
2026-05-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur skulle en lista med polska namn förändra situationen? Vad skulle du göra med listan?
Jag ska förstås undersöka vad deras agenda är, vad för expertis har de och hur gick undersökningen till.

Dina länkar säger inget av detta, de konstaterar ett faktum som du köper rakt av eftersom de säger det du vill höra men jag vill ha tyngre bevis än så.
Citera
2026-05-26, 11:16
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Precis, tas med i bedömningen. Du gör ju ingen bedömning, du agerar som att eftersom utgivaren är katolik behöver ingen bedöming göras.

Ja, i fallet med studien: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/ så struntar du i peer reviews eftersom utgivaren tror på studiens slutsats (att den bevisar själen). Det blir ju ett cirkelresonemang där du dessutom ignorerar peer reviews.
I det kristna USA t.ex. finns det ju hela universitet och högskolor som har bildats för att predika intelligent design. Det är en liten andel av den akademiska världen där borta men den finns och den märks. I det stora landet USA med 300 miljoner invånare finns det mesta man kan tänka sig, och även sådant som är extremt svårt för en svensk att föreställa sig, som lärare i geologi som predikar intelligent design på lektionstid. De har säkert "peer review" internt på sina institutioner. Är det verkligen helt obegripligt för dig att jag är högst skeptisk till sådana reviews där likasinnade konservativa kristna har sammanstrålat för att berömma varandra i hur kristna de är?
Citera
2026-05-26, 11:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
I det kristna USA t.ex. finns det ju hela universitet och högskolor som har bildats för att predika intelligent design. Det är en liten andel av den akademiska världen där borta men den finns och den märks. I det stora landet USA med 300 miljoner invånare finns det mesta man kan tänka sig, och även sådant som är extremt svårt för en svensk att föreställa sig, som lärare i geologi som predikar intelligent design på lektionstid. De har säkert "peer review" internt på sina institutioner. Är det verkligen helt obegripligt för dig att jag är högst skeptisk till sådana reviews där likasinnade konservativa kristna har sammanstrålat för att berömma varandra i hur kristna de är?
Det du skriver är ju att du är skeptisk för att de är kristna, inte på grund av metodiken i sig självt. Du applicerar helt enkelt ett filter där du säger att kristen utgivare = jag är skeptisk.

Det är en ofalsifierbar position, om du är skeptisk till allting som har någonting att göra med kristendom just för att det är kristendomsrelaterat så finns det ingenting som kan ändra din åsikt, inga bevis, inga dokument, inga studier, ingenting.

Om det stödjer ateism = du gillar.
Om det stödjer kristendom = du är skeptisk.

Det är tribalism, det som stödjer vad du vill ska vara sant accepteras, det som går emot är du skeptisk till.
Citera
2026-05-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det går inte att få in i hans huvud vad vetenskapliga bevis är eller att det finns agendor bakom hans "bevis". Att ingen i resten av världen tror på hans bevis utan bara i den katolska kyrkan där man accepterar vad som helst bara det sägs av kyrkans överhuvud, där det är syndigt att ifrågasätta kyrkan.

Det sorgliga är att hela hans tro bygger på att dessa bevis stämmer, har han fel tror han inte längre på Gud.
Citera
2026-05-26, 11:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Den är inte ologisk, men säger ju rätt så precis exakt ingenting, pga att vi vet för lite om de ingående parametrarnas värden. Sannolikheten för ditt eller datt måste vara mellan 0 och 1 från vilket man kan inbilla sig att man har något begränsat och hanterbart, men det är självbedrägeri. Om t ex fₗ = andelen jordlika planeter där liv uppstår < 1 på 10²² eller så, vilket ingen empiri talar emot, så är jorden sannolikt den enda planeten med liv i hela det observerbara universum. Eller läs den här gamla ateistbloggen av en biolog om Drake;
https://freethoughtblogs.com/pharyngula/2012/08/23/playing-with-the-drake-equation/
(Seriöst, den här diskussionen passar bättre på annat håll.)

OM "logiskt" står för formell logik så är det lika starkt och exakt som ett matematiskt teorem, men så använder ju inte du ordet, bara som en ordförstärkning, ungefär som ett svärord. Om "logiskt" står för formell logik, så beror den logiska slutsatsen helt på premisserna och hur sanna DE är. Om (P1) bananer kan bara finnas om Gud finns, och eftersom (P2) bananer finns, så följer det formellt logiskt att (S) Gud finns. Jaha?

Det blir liksom bara fånigt att påstå att ens egna övertygelser om utomjordiskt liv eller om Gud & Jesus eller om något annat skulle vara logiska och att inbilla sig att det imponerar på någon. "Jaså, är det logiskt, säger du, wow, men då måste du ju ha rätt!" Näää.
Drakes ekvation är ju matematik och därmed följs logikens lagar. Logik betyder inte sanning. Man kan använda matematik och logik för att göra väderprognoser. Det betyder inte att prognosen är sann och det har aldrig någon påstått heller. Du använder ordet fel, som en synonym för det som är absolut sant, men ordet har inte den betydelsen.

Det är logiskt och korrekt att med matematik och statistisk som verktyg uppskatta möjligheten till liv på andra planeter, exakt på samma sätt som att det är fullt rimligt att göra en väderprognos även om man inte kan vara säker på vad vädret ska bli.
Citera
2026-05-26, 11:25
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det du skriver är ju att du är skeptisk för att de är kristna, inte på grund av metodiken i sig självt. Du applicerar helt enkelt ett filter där du säger att kristen utgivare = jag är skeptisk.

Det är en ofalsifierbar position, om du är skeptisk till allting som har någonting att göra med kristendom just för att det är kristendomsrelaterat så finns det ingenting som kan ändra din åsikt, inga bevis, inga dokument, inga studier, ingenting.

Om det stödjer ateism = du gillar.
Om det stödjer kristendom = du är skeptisk.

Det är tribalism, det som stödjer vad du vill ska vara sant accepteras, det som går emot är du skeptisk till.
Det bygger ju också på att jag har sett deras argument
Citera
2026-05-26, 11:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag ska förstås undersöka vad deras agenda är, vad för expertis har de och hur gick undersökningen till.

Dina länkar säger inget av detta, de konstaterar ett faktum som du köper rakt av eftersom de säger det du vill höra men jag vill ha tyngre bevis än så.
Jag har inte lyckats hitta de exakta namnen.

Dr. Ricardo Castañón Gómez är namnet på en tidigare ateist som blev kristen av att undersöka dessa bröd. Han har lett teamet av tixtla brödmiraklet och deltagit i flera andra.
Citera
2026-05-26, 11:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det går inte att få in i hans huvud vad vetenskapliga bevis är eller att det finns agendor bakom hans "bevis". Att ingen i resten av världen tror på hans bevis utan bara i den katolska kyrkan där man accepterar vad som helst bara det sägs av kyrkans överhuvud, där det är syndigt att ifrågasätta kyrkan.

Det sorgliga är att hela hans tro bygger på att dessa bevis stämmer, har han fel tror han inte längre på Gud.
Står det eller står det inte att de hittat hjärtvävnad? Då spelar det ingen roll om det finns en agenda eller inte, resultaten står för sig själva.
Citera
2026-05-26, 11:32
Medlem
Citat:
Jag har inte lyckats hitta de exakta namnen.

Dr. Ricardo Castañón Gómez är namnet på en tidigare ateist som blev kristen av att undersöka dessa bröd. Han har lett teamet av tixtla brödmiraklet och deltagit i flera andra.
Konstigt att det inte går att få fram vilka som gjorde den fantastiska upptäckten som ändå bevisar guds existens, tycker du inte? Att de inte står på hustaken och skriker ut vad de sett?
Citera
2026-05-26, 11:34
Medlem
Citat:
Står det eller står det inte att de hittat hjärtvävnad? Då spelar det ingen roll om det finns en agenda eller inte, resultaten står för sig själva.
Vem som helst kan skriva vad som helst, kristna universitet kan skriva att evolutionen inte stämmer eller att Noaks ark är hittad. Vad säger det om vad som är sant?

Endast genom att visa hur man kom fram till sin upptäckt, låta andra se bevisen så att alla kan få samma resultat går det prata om bevis. Om jag hittar en fossil men bara låter dig titta på en gipsavgjutning av fossilen, tror du mig eller vill du se originalet?
Citera
2026-05-26, 11:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Konstigt att det inte går att få fram vilka som gjorde den fantastiska upptäckten som ändå bevisar guds existens, tycker du inte? Att de inte står på hustaken och skriker ut vad de sett?
Namnen står antagligen i de fulla rapporterna, grejen är att ofta måste man ha kredentialer och själv ha forskningsbakgrund får att få tillgång till de fulla ursprungliga dokumenten. Är man lekman får man nöja sig med summeringar och institutioner. Kanske för att de inte vill bli trakasserade av knäppgökar.

Det står ju faktiskt att universitetet gjorde rapporten, kom igen liksom. Hade det stått att samma universitet hittat ett möjligt botemedel mot cancer hade du inte krävt varje specifikt namn och agerat så här psykotiskt, du hade accepterat det. Selektiv skepticism kallas det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in