2026-05-26, 03:56
Avslutad
Kommande pressträff under tisdagen ...
Från den 1 juli kan priset på månadskort i kollektivtrafiken halveras i hela landet.

Så nu ska svenskarna åka buss till en kostnad på 6,5 miljarder kronor ..

https://www.sverigesradio.se/artikel/uppgifter-halva-priset-i-kollektivtrafiken

Kommer att fortsätta att åka bil ..
Citera
2026-05-26, 04:09
Medlem
Wajis avatar
Har inte åkt kollektivt på många år nu men vi har en regering som hela tiden levererar även om jag tycker ett busskort är för billigt idag. Måtte det aldrig bli en vänsterregering igen
Citera
2026-05-26, 04:57
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Har inte åkt kollektivt på många år nu men vi har en regering som hela tiden levererar även om jag tycker ett busskort är för billigt idag. Måtte det aldrig bli en vänsterregering igen

Vi har en "högerregering" som finansierar onödig kollektivtrafik, i rent valfläsk-syfte. Och inte via skattereduktioner, utan via subventioner. Wow, such höger, much konservativ...

Nu blir det mer överbelastat i kollektivtrafiken, jag kommer fortsätta undvika kollektivtrafiken helt och cykla istället precis som tidigare, men samtidigt kommer jag få bekosta drägget som åker kollektivt med ännu mer pengar än tidigare. Det här är ungefär det sista i världen regeringen borde ha lagt resurser på.
Citera
2026-05-26, 05:01
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Jag vet inte hur det ser ut i övriga landet, men i Stockholm känns det som om kollektivtrafiken redan ligger och trycker runt maximal kapacitet i rusningstid, och på det alla problem som i synnerhet pendeltågen dras med. Försenade tåg innebär att ännu fler ska pressa sig ombord, och så på det försöka stimulera Stockholms bilister att också hoppa på tåget (höhö). Det lär bli en cirkus.

Samma i Göteborg. De får dra nya spår i Göteborg och eventuellt fixa en bro till över Älven. Det mesta går ju via Brunnsparken idag.

Vad gäller pendeltågen så kommer nog kapaciteten att kunna ökas en hel del.

Jag tycker att de borde göra Zon A och Zon B till samma zon då skulle nog många fler pendla från kranskommunerna och det skulle förhoppningsvis blir mindre biltrafik i stan
Citera
2026-05-26, 05:07
Medlem
Saltkatts avatar
Så jäkla typiskt. När högern blir desperata med några månader kvar till valet börjar de inse att en valvinnande strategi är ... vänsterpolitik.

Sent ska syndarn vakna.
Citera
2026-05-26, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
De har sett att de rödgröna drar ifrån i opinionen så de kör lite vänsterpolitik för att locka väljare.

Samtidigt rasar vänstern mot förslaget. Spelar ingen roll om det är vänsterpolitiker eller högerpolitiker det handlar om. Allt handlar om att få makten.De skiter i folket. De sitter bara som politiker av egenintresse.
Citera
2026-05-26, 05:21
Medlem
Firewaias avatar
Skulle inte åka kollektivt om det så vore gratis
Citera
2026-05-26, 05:22
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Samtidigt rasar vänstern mot förslaget. Spelar ingen roll om det är vänsterpolitiker eller högerpolitiker det handlar om. Allt handlar om att få makten.De skiter i folket. De sitter bara som politiker av egenintresse.
Vem har rasat mot det?
Citera
2026-05-26, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det där är vad jag vill kalla desperat valfläsk!
Exakt min tanke! Tidsbegränsat lagom inför valet. Så j...a genomskinligt. Stödet är pga av energikrisen säger man!

Alla inser i så fall att tillfällig skattesänkning på bensin o diesel var hål i huvudet med tanke på energikrisen. Men "alla ska med". Ebba tog tydligen åt sig av kritiken.

Läste att man nu har ebola i Milano. Tror inte jag åker kollektivt i höst.
Senast redigerad av lont 2026-05-26 kl. 05:41.
Citera
2026-05-26, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Vem har rasat mot det?

S-kritik mot sänkta priser i kollektivtrafiken: ”Noll trovärdighet”
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin riktar kritik mot regeringens väntade förslag om sänkta priser i kollektivtrafiken.

”Regeringen har noll trovärdighet. De har aktivt röstat nej till alla våra förslag om bättre och billigare kollektivtrafik. Desperata inför folkligt missnöje så vill de göra en tillfällig sänkning över valet”, skriver Baudin i en kommentar till SVT, och tillägger:

”Det är svårt att ta den här regeringens ekonomiska politik på allvar.”

SVT har sökt finansminister Elisabeth Svantesson (M).
Citera
2026-05-26, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Gynnar de fattiga mest. Så detta är ju otypiskt högern som främst värnar om de rikaste, och föraktar de fattiga.

Det är uppenbarligen ett billigt försök att manipulera fattiga att stödja högern, eftersom det införs precis före valet, och upphör att gälla strax efter valet.

Du borde läsa lite böcker istället för att lyssna på Greta. Så skulle du lära dig att vänstern inte agerat i arbetarklassens intressen sedan 1967
Citera
2026-05-26, 06:00
Medlem
Tropicalss avatar
Undrar om det kommer gå bra att köpa ett årskort i december.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in