2026-05-23, 18:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Äsch, det här är glömt om nån vecka. Man kör lite kampanjer med billig falukorv bara så kastar folk sig över den igen.

Vem minns Östras bröd idag?
Så lätt är det inte.
De som tagit del av detta fusk kommer aldrig köpa sådan korv igen.
Och vad är det för stackare som köper falukorv?
Troligen sådan som inte bryr sig om vad de äter.
Kravet är 45% köttinnehåll och resten fett och bindemedel.

Fler borde bry sig om att inte äta processad mat med massa skräp.
"Du blir som du äter"
Citera
2026-05-23, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Axfood:
– Vi har en pågående utredning som inte är klar men efter att vi fick rapporten från Livsmedelsverket så har vi tillsvidare beslutat att ta bort alla produkter med nötkött i, säger presschefen Magnus Törnblom till SVT. Produkter utan nötkött i innehållsförteckningen fortsätter att säljas.

Willys tar bort produkterna som har nötkött i.

Men då behöver de inte ta bort falukorven eftersom det inte fanns nåt nötkött i.
Citera
2026-05-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Men då behöver de inte ta bort falukorven eftersom det inte fanns nåt nötkött i.
Men den ska innehålla nötkött enligt innehållsdeklarationen, och då innefattas den.

Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Produkter utan nötkött i innehållsförteckningen fortsätter att säljas.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-23 kl. 21:17.
Citera
2026-05-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men den ska innehålla nötkött enligt innehållsdeklarationen, och då innefattas den.

Absolut, men jag skojade bara lite eftersom det inte var formulerat så i texten från Axfood.
Citera
2026-05-23, 21:39
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vem minns Östras bröd idag?
Jag saknar, kanske inte just precis Östras, men den sortens sydsvenska bröd.

Men när det gäller chark är saken annorlunda, därför att charkdiskarna har ett så mycket större urval än bröddiskarna. Vaggeryd är snart bortglömt.
Citera
2026-05-25, 21:56
Medlem
Vem0ths avatar
Har länge varit fundersam kring användningen av nötkött i falukorv, jag vet att det är ypperst lite men ändå... korv på enbart fläsk konsumeras mycket ändå. Egentligen vill jag känna smaken av ett djur än flera som konsument, varför måste korvtillverkare blanda ihop skiten när det finns en efterfrågan på just nötköttskorvar.

Känns som att man tar två flugor i en smäll genom att helt eliminera nötköttet från falukorven även andra grillkorvar som produceras och öka tillgången till fläskfria korvar. För jag vill hellre ha 100% fläskkött i falukorven även andra korvar jag köper eftersom fettet i gris absorberar rökarom betydligt bättre än nötköttet och jag vill ha en korv som smakar köttigt och rökigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in