2026-05-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Han verkar ju vara en rätt själlös människa, så jag tror inte det bekommer honom.

Det verkar du sannerligen ha rätt i. Det här är tydligen inget som stör honom på det sättet!
Citera
2026-05-22, 14:08
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Det verkar du sannerligen ha rätt i. Det här är tydligen inget som stör honom på det sättet!

Det är lite fascinerande egentligen, hur fan är man skapt om man mördar någon och sen bara lever vidare som om inget hänt. Alla vet ju att han är skyldig. Man tycker ju att han borde flytt landet, eller åtminstone bytt namn och flyttat till nån annan stad. Sjukt.
Citera
2026-05-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Texasman
Det va dottern som kontaktade polisen och ville ha mer information om dödsfallet. Man kan då gissa att polisen och kalla fall gruppen då tittar på vad dotterns roll i det hela var. Dottern har i förhör direkt efter mordet sagt att båda Ulf och Terese kom tillbaka gemensamt till hemmet efter samtalet på bryggan. Om detta skulle stämma faller ju hela åklagaren teori. Även om Ulf version inte stämmer med detta (Ulf säger han kom hem ensam) så gör det ju det svårare för åklagaren att åtala och driva sin teori. Det blir ju mer komplicerat driva indiciemål när det kommer upp ytterligare en version. Tänk om Ulf under en ev rättegång 2015 skulle ändra sig och säger att dom kom tillbaka gemensamt. Då har han ju vittne på det av dottern och allt faller.

När dottern nu kontaktar polisen så vill dom säkert gärna höra om hon står fast vid sin version. Hon är ju numera vuxen och har säkert förstått att Ulf är skyldig och hennes version i förhöret är felaktig. Tror inte hon ljög, hon va bara 13 år och mamman precis dött. Hon va nog chokad och blandade ihop händelser.
I dom nya förhören 2025 är dottern inte längre säker på händelseförloppet mordkvällen. När kalla fall får denna öppning vill man säkert göra ett stort omtag på hela fallet. Kanske finns det mer info dottern kan bidra med nu som inte kom fram då. Kanske har ulf gjort något misstag i efterhand tänker man. I ett sånt här uppenbart fall är det ju inte fel göra ett totalt omtag och gå igenom allt igen. Åklagaren är bara människa. Kanske misstänker hon att det inte ska hålla men väljer åtala ändå för hon känner viss tillfredställelse med att sanningen kommer fram i fup och Ulf får 7 månader på 8 kvm i häktet utan internet...

Ja jag läste också det oroande inslaget att dottern först direkt efter händelsen uppgav att föräldrarna kommit hem tillsammans. Att hon ändrade sig 2025 ..
U och T hade ju varit fler gånger vid bryggan för att tala ostört, så dottern blandade säkert ihop det då.
Att U ville förlägga samtal om skilsmässa mm. vid bryggan är ju anmärkningsvärt, särskilt en kall vinterkväll, då det ju finns cafe'er. Eller man sitter i bilen och pratar, eller man går in i annat rum.
Att T, med den vakenhet hon hade, gick med på att åka till bryggan är en gåta.
Citera
2026-05-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ja jag läste också det oroande inslaget att dottern först direkt efter händelsen uppgav att föräldrarna kommit hem tillsammans. Att hon ändrade sig 2025 ..
U och T hade ju varit fler gånger vid bryggan för att tala ostört, så dottern blandade säkert ihop det då.
Att U ville förlägga samtal om skilsmässa mm. vid bryggan är ju anmärkningsvärt, särskilt en kall vinterkväll, då det ju finns cafe'er. Eller man sitter i bilen och pratar, eller man går in i annat rum.
Att T, med den vakenhet hon hade, gick med på att åka till bryggan är en gåta.
Jag skulle gissa att hon gick med på åka en runda med bilen. Hon hade ingen tanke på att gå ut på bryggan eller ens lämna bilen. Folk spekulerar om hon skulle va drogad, utslagen el dylikt för att Ulf skulle kunna släpa ut henne på bryggan. Så har det nog inte gått till.
Det har hittats ett "handfängsel av rep" under vaken. Troligen har Ulf gjort detta och satt detta lite löst på sig själv när dom satt i bilen och sen rusat ut på bryggan och sagt han ska dränka sig. Terese får panik när hon ser handfängsel på Ulf och tänker att han menar allvar. Han har ju trots allt lurat i henne att han är svårt sjuk i cancer så det är inte helt orimligt. Hon springer efter för att tala honom tillrätta samtidigt som hon ska ringa efter hjälp. Väl framme vid vaken tar Ulf av repet och rycker ner henne i vaken. Det är halt ute och bara 1 meter ryck i huvan (som ju gick sönder när hon plumsar i) Vad som ter sig lite udda är att hon inte släpper telefon när hon plumsar i. Men enligt experter är detta normalt att chockas, krampa osv och inte agera rationellt vid sådant skede. Även skrika blir väldigt svårt vid sådan köldchock. Där har ni hela förloppet med 99,99% sannolikhet.
Citera
2026-05-22, 15:54
Medlem
Har det gjorts någon podd om fallet?
Citera
2026-05-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det är lite fascinerande egentligen, hur fan är man skapt om man mördar någon och sen bara lever vidare som om inget hänt. Alla vet ju att han är skyldig. Man tycker ju att han borde flytt landet, eller åtminstone bytt namn och flyttat till nån annan stad. Sjukt.

Håller med helt.
Som skyldig är det ju utommänskligt att vara kvar i fokus, där han bor några få minuter bort från mordplatsen.
Som oskyldig vore det lika, om inte ännu mer outhärdligt, att vara orättvist betraktad så fort man går utanför dörren. Hellre sitta på avstånd och göra upp.
Finns alltid risk för repressalier också.

Någon här på FB var inne på att han var rolig och smart, men sen ändå tyckt att han var "dålig på att hantera och tolka känslor".
Något är inte "helt". Han kanske inte "var med sig själv",
utan brukade se på både sig själv och andra på något abstrakt sätt.
Men han mådde ju riktigt dåligt av skilsmässan, då borde han insett att han är en besviken människa och att ingenting är givet.
Fast någon psykisk diagnos har han nog inte.
Mycket att spekulera i här.
Senast redigerad av Marielo 2026-05-22 kl. 20:24.
Citera
2026-05-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Texasman
Jag skulle gissa att hon gick med på åka en runda med bilen. Hon hade ingen tanke på att gå ut på bryggan eller ens lämna bilen. Folk spekulerar om hon skulle va drogad, utslagen el dylikt för att Ulf skulle kunna släpa ut henne på bryggan. Så har det nog inte gått till.
Det har hittats ett "handfängsel av rep" under vaken. Troligen har Ulf gjort detta och satt detta lite löst på sig själv när dom satt i bilen och sen rusat ut på bryggan och sagt han ska dränka sig. Terese får panik när hon ser handfängsel på Ulf och tänker att han menar allvar. Han har ju trots allt lurat i henne att han är svårt sjuk i cancer så det är inte helt orimligt. Hon springer efter för att tala honom tillrätta samtidigt som hon ska ringa efter hjälp. Väl framme vid vaken tar Ulf av repet och rycker ner henne i vaken. Det är halt ute och bara 1 meter ryck i huvan (som ju gick sönder när hon plumsar i) Vad som ter sig lite udda är att hon inte släpper telefon när hon plumsar i. Men enligt experter är detta normalt att chockas, krampa osv och inte agera rationellt vid sådant skede. Även skrika blir väldigt svårt vid sådan köldchock. Där har ni hela förloppet med 99,99% sannolikhet.

Precis så har jag fått det till inom ramen för antagandet om MGM:s skuld (bäst uttrycka det juridiskt korrekt).
Hon hade viljekraft och hon trodde på att han hade cancer, det kan man utläsa av vänners vittnesmål. Hon höll i telefonen med viljestyrka.
Det där repet har jag sett på bild och ja det liknar ju ett handfängsel. Är litet osäker på hur det användes dock
..
Citera
2026-05-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waterlilyx
Jag tycks återkomma till samma sak gång på gång 🤔
2015, togs det blodprover osv på T för att se om det fanns substanser i kroppen? U hade väl tillgång till ångest/sömntabletter och/el annat då han var i en depression?
Har man inte kunnat utläsa/tömma mobiler/datorer bättre nu 2025 än 2015? Har det isf inte framkommit någonting nytt?
Vad har man i Kalla fall-gruppen hittat nu, som inte fanns m i utredningen 2015 som gjorde att man satte igång utredningen igen m häktning osv?

Angående prover så fanns inget drogliknande i hennes kropp.
Jo man har läst mer i mobiltelefoner nu än 2015.
Ändå tillför det inget nytt.

Det var en anhörig som ville ha en ny utredning.
Citera
2026-05-22, 21:03
Medlem
RostskyddsRaymonds avatar
Citat:
Jag har läst två versioner.
1. En pojke på hundpromenad såg en man ligga ner på eller nära bryggan, samma dag T försvann.
2. Läst men glömt var, att någon sett en man "stå och trycka intill ett litet hus nära bryggan". Inte uppfattat tidpunkten.

Varför ligger man ner mitt i vintern på eller nära en brygga med isvak intill? Man kan ju ha tappat något ...

Citat:
Ursprungligen postat av Krokryggen
UNT rapporterar följande från rättegången

Länk till artikeln, som antagligen är låst för ickeprenumeranter

Så som jag minns pojkens vittnesmål i FUP såg han personen utmed fasaden på det närliggande röda huset/stugan, inte på bryggan. Har UNT missuppfattat, har pojken (numera vuxen) ändrat sitt vittnesmål eller läste jag FUP slarvigt?
Han sa först att han såg någon ligga och i ett annat förhör (möjligen 10 år senare), beskrev han en stående gestalt vid stugan. Jag kan minnas fel. Min personliga teori är att han sett en av litauerna som vid tiden höll till där. Han stod kanske å rökte eller slog en drill eller vad som. Pojken var nog ganska påverkad av sin mormors (eller farmors) utspel om att hon sett en skum figur där också, blev nog lite fantasi blandat med verklighet så att säga. Fullt förståeligt med tanke på hans ålder och mörkerrädsla.
Citera
2026-05-23, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostskyddsRaymond
Han sa först att han såg någon ligga och i ett annat förhör (möjligen 10 år senare), beskrev han en stående gestalt vid stugan. Jag kan minnas fel. Min personliga teori är att han sett en av litauerna som vid tiden höll till där. Han stod kanske å rökte eller slog en drill eller vad som. Pojken var nog ganska påverkad av sin mormors (eller farmors) utspel om att hon sett en skum figur där också, blev nog lite fantasi blandat med verklighet så att säga. Fullt förståeligt med tanke på hans ålder och mörkerrädsla.

Det verkar som att du har rätt i att det faktiskt finns fler versioner hos pojken/ mor/farmodern.
Man kan ju undra varför han/ de inte skyndade fram om de sett någon ligga där, för att fråga om personen är sjuk eller påverkad, i vart fall i en sådan stad där folk mest inte ligger ner vintertid.
Men om mannen verkar obehaglig att närma sig, kanske man skyndar därifrån, men borde ju ha ringt på larm.
Citera
2026-05-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprayflaskan
Har det gjorts någon podd om fallet?

Inte vad jag vet. Bra ide'!
Citera
2026-05-23, 14:26
Medlem
Citat:
Inte vad jag vet. Bra ide'!

Undrar hur det skulle bli i podformat jämfört med flashbacktråden? Har mest kollat här ibland för att se status, men har reagerat på att stämningen här inne har varit tvärsäker om skulden och en tydlig bild av att MGM var en usel människa och återgav en mer sympatisk bild av BO. Har bara träffat de ett fåtal gånger, men jag hade en annan bild av hur sympatiska MGM och BO var. Podd kanske gräver lite djupare.

Om domen nu blir friande känns det också som rimligt. Det är ingen förutom MGM som verkligen vet vad som hände. Allt beror på hur man ser på det. Om man enbart utgår ifrån att en person har påträffats i vattnet så kan mord inte uteslutas, men är kanske det minst troliga, självmord är inte heller en av de mest troliga förklaringar, men en olycka är oftast det mest troliga. I alla fall mer trolig att man skulle försöka lura någon till ett vak med en konstig rephandboja. Om man däremot utgår ifrån att det är ett mord så är make i en skilsmässa det mest troliga. Att bråk och en del konstigheter inträffar under en skilsmässa är inte så ovanligt. Blir det en fällande dom så borde alla par mitt i en skilsmässa nog vara oroliga för den andras säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in