2026-05-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenger
Jättebra. Hightech och AI är framtiden.

Europa och Sverige ligger så sinnessjukt långt efter USA och är i en nedgående spiral.
Mer kärnkraft. Mer datacenter. Mer satsningar på teknik och finans. Tack.
Sverige blir inte mer hightech av att utländska jättar får konkurrera ut svenska bolag med
hjälp av skattebetalarna.
Citera
2026-05-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
man kan tycka vad man vill, de är ju inte fina att titta på men dessa datacenter och serverhallar är lika viktig som kollektivtrafik. utan dem stannar flashback, jobbmailen, facebook, youtube, ja tamejfan hela jävla internet. du har inte tänkt på det eller?

men det är väl det klassiska. "jag vill ha internet men bygg servrarna i något annat land så andra drabbas", eller "jag vill ha kärnkraft men bygg dom inte i mitt län". "jag vill ha vindkraft men inte precis där jag bor"

Vad dillar du om? Ingen snackar om servrar som ska husera internetsidor. Vi snackar om AI enbart. Har inte ens nämnt vindkraft men du är väl typen som gillar att generalisera så fort ett påstående ens snuddar vid något du ogillar?
Citera
2026-05-25, 19:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag hittar ingen information om vilken metod Wråkes företag tänker använda, men jag tänker att han är så pass insatt och kunnig att han inte gett sig på det här om han inte var rätt säker på att det finns en metod som fungerar för den här typen av problem.

Vem vet, kanske ORC (Organic Rankine Cycle) kan fungera? Används sedan länge för att göra el av industriell spillvärme. Vet dock inte om den fungerar om man har måttligt varm luft som källa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rankinecykel

Tja, om man ser det som en ångturbin så kanske det går, men förmodligen inte i lägre temperaturer. Det är väl värmeväxling som är modellen, men vi får väl se hur det där projektet går.
Citera
2026-05-25, 19:57
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Här i tråden skrivs det för fullt och alla möjliga datahallar utnyttjas samtidigt som klientelet här skäller på att det byggs datahallar.

Ibland tror man inte att det är sant det man bevittnar. Skulle inte det enklaste sättet vara att ni som klagar på datahallar helt slutar använda mob.tel. och datorer? Det är ju ni som göder dem med pengar.

Kompletta dumskallar!

Så hånfullt du uttrycker dig. Det som ifrågasätts är vilka proportioner som det antagit. Orkar du läsa och förstå vad folk menar så…
Citera
2026-05-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Vad dillar du om? Ingen snackar om servrar som ska husera internetsidor. Vi snackar om AI enbart. Har inte ens nämnt vindkraft men du är väl typen som gillar att generalisera så fort ett påstående ens snuddar vid något du ogillar?
server som server. tror knappast di skulle se någon skillnad på dem. jag använder ai nästan varje dag i mitt arbete. det är framtiden vare sig du vill det eller inte
Citera
2026-05-25, 20:30
Medlem
löls avatar
AI och datacenter = framtiden

Men som vanligt är det svårt för vissa att förstå, om man vill lägga pengar på sånt som inte genererar något.
Grön scam, massinvasion, woke, mer bidrag, jobba så lite det går, satsa på islamism, hezbolah, etc etc.
Citera
2026-05-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Så hånfullt du uttrycker dig. Det som ifrågasätts är vilka proportioner som det antagit. Orkar du läsa och förstå vad folk menar så…

Ja men det är så det de facto ligger till. Nu sitter de och spelar dataspel mot en motståndare kanske på andra sidan jordklotet. Tror du inte att det är ett koppel av datahallar involverade i det hela?

Datahallsbehovet kommer att växa enormt men det går inte att bortse från att man själv är skyldig till det hela.

Jag är helt säker på att om du frågar de som utnyttjar datamedia i någon form, TV, musik, dataspel vill ha än mer kapacitet och än snabbare förbindelser. Det är inget som kommer bara så där utan att någon märker det hela. Det krävs mer teknik till det och fler/större datahallar.

Det blir verkligt konstigt, rent av förståndshandikappat, om man inte vill se sambandet.

Hånfullt och hånfullt, man kan inte äta kakan och ha den kvar. Kakan måste bakas ånyo och då har aptiten bara vuxit under tiden.

Det är inte alltid någon annans fel.
Citera
2026-05-25, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious

Så om datahallar används för att ungar ska kunna spela häftiga spel med andra ungar runt om i världen så är det helt ok med stora energislukande hallar?
Citera
2026-05-26, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det stoppar inte där. I USA har man köpt upp kärnkraftverk för upprustning och hundratals gasturbiner enbart i syfte att driva datahallar. Och som du säger, ingen reagerar.
Nja, de entrepenörer och kapitalägare som bygger datacenter och ordnar fram el till dom har ju i allra högsta grad reagerat. Och agerat.

Men du kanske tänkte att fler borde sitta på webforum och gnälla? Det är det som räknas.

Ni skulle ju kunna sluta med mobiltelefoner och datorer och sluta använda internet.
Om ni är tillräckligt många som gör det så får ju kapitalägarna (mina pensionsfonder) mindre intäkter, så det kan kanske bita.
Citera
2026-05-26, 07:47
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja, de entrepenörer och kapitalägare som bygger datacenter och ordnar fram el till dom har ju i allra högsta grad reagerat. Och agerat.

Men du kanske tänkte att fler borde sitta på webforum och gnälla? Det är det som räknas.

Ni skulle ju kunna sluta med mobiltelefoner och datorer och sluta använda internet.
Om ni är tillräckligt många som gör det så får ju kapitalägarna (mina pensionsfonder) mindre intäkter, så det kan kanske bita.

Ja, de tar faktiskt sitt ansvar och skaffar fram energi till sina installationer. Frågan som ställdes var hur detta helt går förbi klimataktvisterna som skriker huvudet av sig om olja.
Och vilka är ”ni”?
Citera
2026-05-26, 14:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Den sannolika prognosen är nog att elen inte kommer att kunna levereras, och tillstånden inte bli klara. Att det skulle bli 1000 jobb, särskilt för människor boende i Strängnäsområdet, är högst osannolikt. Detta lär studeras från andra kommuner som överväger att bli hem för motsvarande anläggningar.
Om elen inte kan levereras och Brookfield söker sig bort från Sverige blir det en spik i kistan för serverhallar i Sverige. Återstår att se om det är sista spiken.

Serverhallarnas historik i Sverige är berättelsen om naiva, okunniga politiker som lyssnat på fel experter och som tar sig i kragen alldeles för sent. Från 2020 (jag tar mig för pannan över alla stolligheter):

Citat:
Sommaren 2017 skickade ministrarna Isabella Lövin, Mikael Damberg och Ibrahim Baylan ett brev till Google, Facebook och Amazon. Målet var att få techjättarna att etablera sig i Sverige, det skriver Aftonbladet i en granskning. Brevet avslutades med meningen: "Vi är redo för business och står till er tjänst”.

Tre år senare är Amazon på väg in med sin e-handel och bygger samtidigt tre stora serverhallar i Mälardalen. Facebook har byggt serverhallar i Luleå och Google kommer inom kort att bygga hallar i Avesta.

Fick 2,5 miljoner per anställd. Samtidigt har Facebook fått ett etableringsstöd på 140 miljoner kronor från staten och elskatten har sänkts med 97 procent för serverhallarna.

Business Sweden har i en rapport räknat ut att etableringarna ska skapa 30.000 nya jobb.

Utländska storföretag hoppades - och lyckades i vissa fall - pressa svenska politiker på bidrag och vettlösa rabatter. Klart att det lockade hit ännu fler. Vågar man gissa att entusiasmen avtar nu när det verkligheten knackar på i form av t ex elbrist?

https://www.breakit.se/artikel/25901/facebook-fick-140-miljoner-av-svenska-staten-ledde-till-56-jobb
Citera
2026-05-26, 14:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenger
Jättebra. Hightech och AI är framtiden.

Europa och Sverige ligger så sinnessjukt långt efter USA och är i en nedgående spiral.

Medellönen/månad i USA är 80k SEK och medianlönen är 60k. Detta inkluderar diverse minoriteter. För vita män är den genomsnittliga lönen avsevärt högre. 37k i Sverige? Pinsamt.

Därför jobbar jag utomlands och tjänar 120k i månaden för något som hade betalat ynka 60-70k i Sverige.

Mer kärnkraft. Mer datacenter. Mer satsningar på teknik och finans. Tack.
Gärna fler och större satsningar på tech, finans och kärnkraft.

Men för Sverige och svenska företag spelar det liten eller ingen roll om serverhallarna ligger här eller i något annat land. Funktionen blir densamma för oss, och några arbetstillfällen ger det knappt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in