2026-05-27, 17:25
Medlem
Ännu ett fkng idiot projekt som skattebetalare får stå för nästa Northvolt eller stegra?

Varför i hela helvete är vi såhär?
Citera
2026-05-27, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
behövs det någon ny kärnkraft då vi verkar ha närmast obegränsad tillgång till fossilfri el...

"Norden erbjuder goda förutsättningar för hållbar datacenterutveckling genom en god tillgång på förnybar och fossilfri el,"

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/pressmeddelanden/2026/vattenfall-och-nscale-tecknar-avtal-om-fornybar-el-for-ai-utveckling-i-norge

"Elområde Import Export
NO1 1 384 MW 624 MW
NO2 2 064 MW 1 448 MW
NO3 597 MW 344 MW
NO4 290 MW 69 MW
NO5 344 MW 269 MW"

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Elproducenter i Sverige exporterar till elområden i andra länder motsv ca 4.3 kärnkraftverk. Men ansökningarna till SvK från datacenter om anslutning är större än så.

Ska alla kunna anslutas måste det till mer elproduktion i landet. Alt import. Men då de andra importerar så har dom inget överskott att exportera.
Citera
2026-05-27, 20:39
Medlem
Ravengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Sverige blir inte mer hightech av att utländska jättar får konkurrera ut svenska bolag med
hjälp av skattebetalarna.

Fair men vi behöver fler egna företag inom tech och göra enorma satsningar. Datacenter är en vertikal vi måste satsa mer på.
Citera
2026-05-27, 22:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ja, varför skulle det vara någon skam eller smutsigt att producera ren och hållbar el hel plötsligt? Denna produktion förutsätter dock att det finns köpare. Det infinner sig alltid en balans på marknaden och ett över- eller underskott rättar till sig helt automatiskt utan att någon behöver gå in och fingra i det hela.

Nej, det vore väl utmärkt. Jag har förstått det så, att utvecklingen mot utbyggd kärnkraft har kommit en betydande väg, under senare år, så kanske är det inte helt omöjligt. Elköpare lär det nog inte vara någon brist på, givet att priset är rimligt.
Citera
2026-05-28, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
behövs det någon ny kärnkraft då vi verkar ha närmast obegränsad tillgång till fossilfri el...

"Norden erbjuder goda förutsättningar för hållbar datacenterutveckling genom en god tillgång på förnybar och fossilfri el,"

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/pressmeddelanden/2026/vattenfall-och-nscale-tecknar-avtal-om-fornybar-el-for-ai-utveckling-i-norge

"Elområde Import Export
NO1 1 384 MW 624 MW
NO2 2 064 MW 1 448 MW
NO3 597 MW 344 MW
NO4 290 MW 69 MW
NO5 344 MW 269 MW"

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Det är svårt att i många fall använda de norska export- och importsiffrorna. Norge har ett dåligt stamnät och använder sig av det svenska nätet när de köper och säljer el mellan elområdena. Det som blir en export från ett elområde blir således en import i ett annat.

Sedan ifrågasätter jag vad man egentligen ska använda dessa siffror till på en gemensam marknad. Det är som att föra export- importstatistik för antalet sålda lastbilar från Södertälje till Östersund och Hässleholm.

Men,men, slentrian och gammal vana?
Citera
2026-05-28, 10:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det har det inte varit tal om heller.
Utan frågan var hur mycket av det som FB spenderar på att bygga datacenter landar på skattemyndighetens konto.

Givet att skattekvoten i Sverige är 41% så är det rimligt att anta att ca 41% av de 7.5 mdr landar på skattemyndighetens konto.

Det 41% är uppmätt skattekvot. Så i det ingår resultatet av alla försök att minimera skatt.

Hm, de som arbetade med bygget och levererade mtrl och utförde transporter var helt skattebefriade då. Inga löneskatter, ingen moms betalar dom när dom handlar för sina löner, inga arbetsgivaravgifter.
Är du verkligen säker på det?
Inte ett öre av det FB betalade för arbetet landade på skattemyndighetens konto?

Du räknar väl inte utebliven skatt som en kostnad för staten?

De som anser att staten äger allt och inget privat ägande får finnas (t ex Nordkorea-kommunister) ser det så. Så om du är Nordkorea-kommunist är det begripligt.
Men ingen annan räknar utebliven skatt som en kostnad.

Sedan är ju frågan hur mycket av det FB betalade för datacentret som hamnade hos skattemyndigheten.

Om FB istället hade byggt datacentret i Kanada har dessa pengar aldrig kommit till skattemyndighetens konto.

Det är den skillnaden som är intressant här.

Och utgår man från skattekvoten i Sverige är skillnaden ca 3000 miljoner plus hos skattemyndigheten ifall det byggs i Sverige.

Om man räknar med skattkvoten i Sverige så ser det ut som att staten går 3000 miljoner plus. Det är långt från "en riktigt rejält negativ affär".
Av de cirka 10 miljarder centret kostade så gick cirka 6,5 miljarder till servrar och annan teknisk utrustning, och på dessa betalades förmodligen ingen skatt alls.

Vinsterna som Facebook i praktiken gör i Sverige beskattas på Irland och inte i Sverige.

Hade Sverige valt att sälja elen till någon som inte fick skatterabatt hade Sverige fått in 3,5 miljarder i skatt.

En skattekvot om den ena eller andra procenten är en rent teoretisk siffra som inte har någon relevans alls i sådana här projekt.
Citera
2026-05-28, 10:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
För den intresserade finns detta beskrivet hos skattemyndigheten.

Det handlar inte om tung industri utan går efter SNI-klassning. Sedan gäller inte skattereduktionen för all elanvändning hos företaget ifråga.

Fö så har de flesta länder i EU en elskatt på ca 0.5 öre/kWh. Det är bara Sverige som drämmer till med 44 öre/kWh inkl moms. Så reduktionen ned till Europeisk nivå handlar mest om att anpassa sig till konkurrentländer för varuproducerande näringsverksamhet. Annars skulle den sakteliga utvandra.
Nej. T ex har Tyskland och Frankrike 20-25 öre.

Jag börjar tro att du är ett troll.
Citera
2026-05-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Av de cirka 10 miljarder centret kostade så gick cirka 6,5 miljarder till servrar och annan teknisk utrustning, och på dessa betalades förmodligen ingen skatt alls.
Hur tänker du att dom klarade sig undan skatt där. Det normala vid B2B är att köparen (i Sverige) betala momsen.

Citat:
Vinsterna som Facebook i praktiken gör i Sverige beskattas på Irland och inte i Sverige.
Att senare driva datacentret har dom bara kostnader för. Och i de kostnaderna ingår skatt.

Citat:
Hade Sverige valt att sälja elen till någon som inte fick skatterabatt hade Sverige fått in 3,5 miljarder i skatt.
Varifrån har du fått att det fanns någon annan???

Det får du berätta.

Skälet till att Mp och S skriver brev och offererar datacenterplacering är för att det inte finns någon annan. Vem vill etablera sig i Sverige med höga skatter och galna fackföreningar?

Citat:
En skattekvot om den ena eller andra procenten är en rent teoretisk siffra som inte har någon relevans alls i sådana här projekt.
Skattekvoten är inte teoretisk den mäter man upp. Det är inget svårt att mäta.
Den visar verkligheten. Och den visar verkligheten där företagen försöker minimera skatten. Det är redan diskonterat.

Citat:
Nej. T ex har Tyskland och Frankrike 20-25 öre.
Det är nog riktigt. Jag såg en tabell nyligen på elskatter i EU, i samband med att EU-ledningen uppmanade sverige att sänka elskatten till 0.5 öre. Och då var det väldigt mycket 0.5 och 0.6 öre/kWh. Men tabeller var antagligen inte komplett. Och man hade utelämnat några med lite högre skatter. Jag köper den invändnigen.

Citat:
Jag börjar tro att du är ett troll.
Det skriver du ju så fort jag påvisar att du har fel.
Men man är inte ett troll bara för att man visar att du har fel.
Citera
2026-05-28, 16:32
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Hur tänker du att dom klarade sig undan skatt där. Det normala vid B2B är att köparen (i Sverige) betala momsen.

Att senare driva datacentret har dom bara kostnader för. Och i de kostnaderna ingår skatt.

Varifrån har du fått att det fanns någon annan???

Det får du berätta.

Skälet till att Mp och S skriver brev och offererar datacenterplacering är för att det inte finns någon annan. Vem vill etablera sig i Sverige med höga skatter och galna fackföreningar?

Skattekvoten är inte teoretisk den mäter man upp. Det är inget svårt att mäta.
Den visar verkligheten. Och den visar verkligheten där företagen försöker minimera skatten. Det är redan diskonterat.

Det är nog riktigt. Jag såg en tabell nyligen på elskatter i EU, i samband med att EU-ledningen uppmanade sverige att sänka elskatten till 0.5 öre. Och då var det väldigt mycket 0.5 och 0.6 öre/kWh. Men tabeller var antagligen inte komplett. Och man hade utelämnat några med lite högre skatter. Jag köper den invändnigen.

Det skriver du ju så fort jag påvisar att du har fel.
Men man är inte ett troll bara för att man visar att du har fel.
Jag har redan förklarat det mesta i tråden, t ex varför inte Facebook betalar moms för sina servrar.

Ska du bara med i diskussionen så läs in dig först, så slipper du fråga om sådant som redan är förklarat.
Citera
2026-05-28, 19:10
Medlem
Citat:
Jag har redan förklarat det mesta i tråden, t ex varför inte Facebook betalar moms för sina servrar.

Ska du bara med i diskussionen så läs in dig först, så slipper du fråga om sådant som redan är förklarat.
Nej, du har påstått att dom inte betalar moms.

Och jag har uppmärksammat att normalfallet inom EU är att kunden (i Sverige) betalar den.

Om du menar att det inte gäller så hade det varit lämpligt med en mer detaljerad redogörelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in