Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Av de cirka 10 miljarder centret kostade så gick cirka 6,5 miljarder till servrar och annan teknisk utrustning, och på dessa betalades förmodligen ingen skatt alls.
Hur tänker du att dom klarade sig undan skatt där. Det normala vid B2B är att köparen (i Sverige) betala momsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Vinsterna som Facebook i praktiken gör i Sverige beskattas på Irland och inte i Sverige.
Att senare driva datacentret har dom bara kostnader för. Och i de kostnaderna ingår skatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Hade Sverige valt att sälja elen till någon som inte fick skatterabatt hade Sverige fått in 3,5 miljarder i skatt.
Varifrån har du fått att det fanns någon annan???
Det får du berätta.
Skälet till att Mp och S skriver brev och offererar datacenterplacering är för att det inte finns någon annan. Vem vill etablera sig i Sverige med höga skatter och galna fackföreningar?
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
En skattekvot om den ena eller andra procenten är en rent teoretisk siffra som inte har någon relevans alls i sådana här projekt.
Skattekvoten är inte teoretisk den mäter man upp. Det är inget svårt att mäta.
Den visar verkligheten. Och den visar verkligheten där företagen försöker minimera skatten. Det är redan diskonterat.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Nej. T ex har Tyskland och Frankrike 20-25 öre.
Det är nog riktigt. Jag såg en tabell nyligen på elskatter i EU, i samband med att EU-ledningen uppmanade sverige att sänka elskatten till 0.5 öre. Och då var det väldigt mycket 0.5 och 0.6 öre/kWh. Men tabeller var antagligen inte komplett. Och man hade utelämnat några med lite högre skatter. Jag köper den invändnigen.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Jag börjar tro att du är ett troll.
Det skriver du ju så fort jag påvisar att du har fel.
Men man är inte ett troll bara för att man visar att du har fel.