2026-05-23, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jo men det har funnits här innan tror jag , ganska säcker på att jag sett det.

Men iaf dom är ju ganska lätta o inredda - typ blåsa upp en liner där inne o trycksätta o slänga in lite möbler

I den här tråden har det inte tagits upp
Citera
2026-05-23, 22:33
Medlem
Citat:
Jo men det har funnits här innan tror jag , ganska säcker på att jag sett det.

Men iaf dom är ju ganska lätta o inredda - typ blåsa upp en liner där inne o trycksätta o slänga in lite möbler

Ja du hade rätt, det står redan om lavatunnlar i början av tråden. Men varför har det inte diskuterats mer här isåfall. Det är något jag tycker borde få mer uppmärksamhet.
Citera
2026-05-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nu vet jag inte hur det ser ut på månen. Men i Marssammanhang så snackar man om att bebygga gamla lavatunnlar och grottor. Dessa kan vara enorma. Samt spara massa skydd.
Att gräca ner sig lär väl vara en bit på vägen.?

Varför gräva ner sig när man inte behöver? Det finns ju redan lavatunnlar på månen precis som på Mars.

Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Rätt sannolikt skulle jag säga. Men inte garanterat. Sen kommer vi inte ha någon Sci-Fi månbas där. Gissningsvis kommer man som tidigare bo i landaren. Nu är landaren dock den betydligt större HLS.

En permanent närvaro som på ISS kommer dock inte bli aktuellt då man är tvingad att använda SLS. En raket man inte kommer skjuta upp mer än en gång per år till en början.

Det finns ju lavatunnlar även på månen.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man skall inte glömma ett av de värsta problemen med att försöka bo på månen: damm.

Damm på månen är inte som det på jorden slipat av väder och vind. Det är brutalt vassa skärvor som dessutom plockar upp en elektrisk laddning som gör att de fastnar på allting. Enda skyddat vad jag vet är att täcka ytor med en elektriskt ledande väv som man byter polaritet på fram och tillbaka för att stöta bort dammet.

Nu är ju tyvärr Xenonen avstängd sedan idag 2026-05-23 men han verkar inte veta att det finns Lavatunnlar på månen.
Citera
2026-05-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vavadejasa
Hela mån -och marsgrejen är bara en gigantiskt dyr lekstuga för manboys.

Det är det ju inte. Vet inte var du fått den idén från. Jag ser det mer som en språngbräda till vidare utforskning av solsystemet.
Citera
2026-05-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaIslaBonita
- Vad tror alla flashbackare om detta?

"Människor kommer att bo och arbeta på månen innan årtiondet är över enligt Nasa"

https://www.expressen.se/nyheter/rymden/nasa-manniskor-kommer-att-bo-pa-manen-fore-2030/

Artemis: Nasa expects humans to live on Moon this decade
https://www.bbc.com/news/uk-63688229

Att bo på månen före 2030 kanske var lite väl optimistiskt av NASA men det kommer att vara möjligt kanske inom 9 eller 14 år från och med 2026. NASA ska försöka landa någon gång 2028 sedan får vi se hur allt går om landningen lyckas.
Citera
2026-05-23, 23:09
Medlem
Det är ju snart 2030 :

Du måste dom nästan ha ett trettiotalet månbilar fordon på månen redan ?
Ett bygge tar ju några år bara på på jorden

Eller är det en bebolig rymdfarkost så går det kanske.
Senast redigerad av troligengud 2026-05-23 kl. 23:13.
Citera
2026-05-23, 23:48
Medlem
Lavatunlar på månen kan man läsa om här.

https://www.nasa.gov/solar-system/nasas-lro-finds-lunar-pits-harbor-comfortable-temperatures/?hl=sv-SE

Pits were first discovered on the Moon in 2009, and since then, scientists have wondered if they led to caves that could be explored or used as shelters. The pits or caves would also offer some protection from cosmic rays, solar radiation and micrometeorites.

“About 16 of the more than 200 pits are probably collapsed lava tubes,”

Bild https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2015/02/m126710873re_map_thumb_0.png
Citera
2026-05-24, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Lavatunlar på månen kan man läsa om här.

https://www.nasa.gov/solar-system/nasas-lro-finds-lunar-pits-harbor-comfortable-temperatures/?hl=sv-SE

Pits were first discovered on the Moon in 2009, and since then, scientists have wondered if they led to caves that could be explored or used as shelters. The pits or caves would also offer some protection from cosmic rays, solar radiation and micrometeorites.

“About 16 of the more than 200 pits are probably collapsed lava tubes,”

Bild https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2015/02/m126710873re_map_thumb_0.png

Det lutar rätt starkt åt att människor kommer kunna bo i någon av dessa lavatunnlar. Det är en stadig temperatur på 17 grader celcius i tunnlarna. Ett dygn på månen varar i 30 dagar och då är temperaturen antingen i snitt minus 173 grader eller plus 127 grader celcius. Så permanent 17 grader istället för outhärdliga minus 173 eller plus 127.

“Lunar pits are a fascinating feature on the lunar surface,” said LRO Project Scientist Noah Petro of NASA’s Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Maryland. “Knowing that they create a stable thermal environment helps us paint a picture of these unique lunar features and the prospect of one day exploring them.”

Artikeln är dessutom skriven 2022 av William Steigerwald på Goddard Space Flight Center och det kan ha varit dessa tunnlar som man räknade med att kunna utnyttja före 2030 men eftersom Artemis II blev aningen fördröjd så kommer en fast månbas även bli fördröjd. Men man kanske kan räkna med att människor kan bo och arbeta på månen inom 10 år. Jag säger kanske för det kan lika gärna ta 20 år men jag hoppas det går fortare än 10 år för jag vill se det hända så fort som möjligt. Vad som tidigare kunnat ses som science-fiction är snart realitet.
Senast redigerad av Lyckligakompisen 2026-05-24 kl. 01:06.
Citera
2026-05-24, 09:22
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
I den här tråden har det inte tagits upp

Bra att du drar igång snacket im lavatunnlar
Citera
2026-05-25, 00:38
Medlem
Citat:
Bra att du drar igång snacket im lavatunnlar

Jag försökte i alla fall men verkar som tråden dog ändå.
Citera
2026-05-25, 00:59
Medlem
Det blir en "dj-la" massa moduler över som var beställda till Lunar Gateway. Eftersom man kommit mycket långt med dessa så påskyndas själva månstationen.

Men det blir inte före 2030 hur mycket än Jared Isacman trycker på för just utvecklingen inom Artemis-programmet går för långsamt.
Att slänga ut ganska sent utveckling av bemannade månlandare till privata företag, som sedan dessutom SJÄLVA skall föra dessa till månbanan, blev en felberäkning.

Men jag tror man klarar det till 2032. Det blir nog både SpaceX och Blue Origin som är med i byggandet. Det behövs bara lite mer tid.

xxxx) "Nu får faktiskt Jeff Bezos sätta igång att JOBBA----i annat fall kommer NASA att NOBBA".... .....
Citera
2026-05-25, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det blir en "dj-la" massa moduler över som var beställda till Lunar Gateway. Eftersom man kommit mycket långt med dessa så påskyndas själva månstationen.

Men det blir inte före 2030 hur mycket än Jared Isacman trycker på för just utvecklingen inom Artemis-programmet går för långsamt.
Att slänga ut ganska sent utveckling av bemannade månlandare till privata företag, som sedan dessutom SJÄLVA skall föra dessa till månbanan, blev en felberäkning.

Men jag tror man klarar det till 2032. Det blir nog både SpaceX och Blue Origin som är med i byggandet. Det behövs bara lite mer tid.

xxxx) "Nu får faktiskt Jeff Bezos sätta igång att JOBBA----i annat fall kommer NASA att NOBBA".... .....

Ja till en början får man väl bygga på ytan eller om dom tänkt bygga i en lavatunnel direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in