Citat:
Scott Jennings skriver ju det jag har sagt hela tiden. Kriget tar slut när Irans uran lämnas över. Kriget startade på grund av Irans kärnvapenambitioner och kommer avvecklas när dessa ambitioner är avvecklade. Det är inte svårare än så.
Det finns en viktig punkt jag inte sett någon påpeka i tråden angående de senaste turerna med avtal hit och dit. USA kan förvisso i teorin teckna ett avtal som inte innebär att irans kärnvapenambitioner försvinner. Jag tror inte det kommer ske men det är teoretiskt möjligt. Det innebär inte att Israel kommer ansluta sig till den linjen. Israel bombade på egen hand Iran både 2024 och 2025 och kan göra det igen 2026, 2027 och 2028 om det behövs. Behövs det har Israel möjlighet att kärnvapenbomba bort Irans kärnvapenprogram. Risken för det ökar om USA ger upp sina försök. Israel kan inte acceptera en mullahbomb eftersom Israel är övertygade om att mulhorna kommer kasta den efter Israel. Det är därför en fullt rationell handling att kärnvapenbomba Tehoran först.
Det finns en viktig punkt jag inte sett någon påpeka i tråden angående de senaste turerna med avtal hit och dit. USA kan förvisso i teorin teckna ett avtal som inte innebär att irans kärnvapenambitioner försvinner. Jag tror inte det kommer ske men det är teoretiskt möjligt. Det innebär inte att Israel kommer ansluta sig till den linjen. Israel bombade på egen hand Iran både 2024 och 2025 och kan göra det igen 2026, 2027 och 2028 om det behövs. Behövs det har Israel möjlighet att kärnvapenbomba bort Irans kärnvapenprogram. Risken för det ökar om USA ger upp sina försök. Israel kan inte acceptera en mullahbomb eftersom Israel är övertygade om att mulhorna kommer kasta den efter Israel. Det är därför en fullt rationell handling att kärnvapenbomba Tehoran först.
Ja, det är påpassligt skrivet av dig. Att Iran nu mer eller mindre har erkänt rakt upp och ner att deras iver för anrikning hade inte ett dugg med civil användning att göra överhuvudtaget.
Utan anrikningen hade bara ett syfte, att inneha bomben som alla vill åt.
Inte en enda ritning, prototyp eller annat har sluppit ut från Iran om att de ens övervägde
konstruktion av civila reaktorer ?
Inte ett enda bränsleelement har de presenterat.
Iran är ett land som knappast har någon energibrist.
Kärnkraft behöver de inte.
Så man kan se denna propaganda från Irans sida att de ( * indirekt * ) erkänner
att de varit ute efter att utveckla och bygga bomber. Hela tiden.
Plus att av och till så glider de på betydelsen i sitt svar om kärnenergiprogram till att
bli ordet kärnvapenprogram istället.
Nu är ju 60 % inte mycket att bygga bomber av, eftersom den blir för stor och klumpig.
Och inte kan transporteras på annat sätt än med tåg eller båt.
Uranet är egentligen inte särskilt värdefullt, för efter Fukushima olyckan så har de flesta
länder skrinlagt sina planer på nya reaktorer. Det finns troligen ett mycket stort överskott på
uran, både naturligt och anrikat.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-05-25 kl. 03:41.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-05-25 kl. 03:41.