2026-05-25, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Scott Jennings skriver ju det jag har sagt hela tiden. Kriget tar slut när Irans uran lämnas över. Kriget startade på grund av Irans kärnvapenambitioner och kommer avvecklas när dessa ambitioner är avvecklade. Det är inte svårare än så.

Det finns en viktig punkt jag inte sett någon påpeka i tråden angående de senaste turerna med avtal hit och dit. USA kan förvisso i teorin teckna ett avtal som inte innebär att irans kärnvapenambitioner försvinner. Jag tror inte det kommer ske men det är teoretiskt möjligt. Det innebär inte att Israel kommer ansluta sig till den linjen. Israel bombade på egen hand Iran både 2024 och 2025 och kan göra det igen 2026, 2027 och 2028 om det behövs. Behövs det har Israel möjlighet att kärnvapenbomba bort Irans kärnvapenprogram. Risken för det ökar om USA ger upp sina försök. Israel kan inte acceptera en mullahbomb eftersom Israel är övertygade om att mulhorna kommer kasta den efter Israel. Det är därför en fullt rationell handling att kärnvapenbomba Tehoran först.

Ja, det är påpassligt skrivet av dig. Att Iran nu mer eller mindre har erkänt rakt upp och ner att deras iver för anrikning hade inte ett dugg med civil användning att göra överhuvudtaget.
Utan anrikningen hade bara ett syfte, att inneha bomben som alla vill åt.

Inte en enda ritning, prototyp eller annat har sluppit ut från Iran om att de ens övervägde
konstruktion av civila reaktorer ?
Inte ett enda bränsleelement har de presenterat.
Iran är ett land som knappast har någon energibrist.
Kärnkraft behöver de inte.
Så man kan se denna propaganda från Irans sida att de ( * indirekt * ) erkänner
att de varit ute efter att utveckla och bygga bomber. Hela tiden.

Plus att av och till så glider de på betydelsen i sitt svar om kärnenergiprogram till att
bli ordet kärnvapenprogram istället.

Nu är ju 60 % inte mycket att bygga bomber av, eftersom den blir för stor och klumpig.
Och inte kan transporteras på annat sätt än med tåg eller båt.

Uranet är egentligen inte särskilt värdefullt, för efter Fukushima olyckan så har de flesta
länder skrinlagt sina planer på nya reaktorer. Det finns troligen ett mycket stort överskott på
uran, både naturligt och anrikat.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-05-25 kl. 03:41.
Citera
2026-05-25, 03:42
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De gör inte det, de har smusslat hela tiden. De har gömt uran, de har förbjudit inspektioner, de har undanhållit information. Och du svarade inte på frågan, vad ska de ha uranet till om de inte ska bygga vapen?

Jag svarade på frågan. De började anrika uran för att använda det som ett kort i förhandlingar. Vilket det nu också är.

Men vad spelar det för roll? Iran får lagligen anrika uran till 60% och anrikat uran är inte ett bevis för att Iran tillverkar kärnvapen.

Dessutom är inte ens kärnvapentillverkning en casus belli. Om det skull vara det så borde världens länder förklara krig mot Israel, och "bomba landet till stenåldern" för att gå in och ta kärnvapnen av dem...
Citera
2026-05-25, 03:48
Medlem
Citat:
Scott Jennings skriver ju det jag har sagt hela tiden. Kriget tar slut när Irans uran lämnas över. Kriget startade på grund av Irans kärnvapenambitioner och kommer avvecklas när dessa ambitioner är avvecklade. Det är inte svårare än så.
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Att eliminera Iran med bara bomb tror jag inte på. Behövs marktrupp med. Vilken marktrupp då? Om man får spekulera fritt: Av den världskoalitation som kommer att bildas när den globala krisen är total. Frågan jag ställer mig är om inte det är därför förhandlingarna förhalas, usa och israel vill inte/kan inte och behöver inte göra detta själv. Om några månader så blir det ändå en världslig sak av detta, tror jag. Vid nästa stor-attack mot Iran så lär bab al mandeb stängas ner av jemeniterna.

Det där snacket om Irans uran, det inget annat än en jävla teaterföreställning, och Iran har medverkat som skådespelare för att hålla sig på god fot med sina muslimska grannländer!
Som exempel har Iran en allmän produktionsförmåga och industriell kapacitet jämförbar med Tyskland och Frankrike, men i många avseenden överstiger Iran dessa länder.
I oerhört skarp kontrast till Irans grannland u-landet Pakistan som skaffade kärnvapen 1998.

Så frågan är givetvis, varför skulle inte ett utvecklat land likt Iran klara av att skaffa kärnvapen, när u-landet Pakistan sprängde sin första bomb för snart 30 år sedan???
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-05-25 kl. 04:42.
Citera
2026-05-25, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag svarade på frågan. De började anrika uran för att använda det som ett kort i förhandlingar. Vilket det nu också är.

Men vad spelar det för roll? Iran får lagligen anrika uran till 60% och anrikat uran är inte ett bevis för att Iran tillverkar kärnvapen.

Dessutom är inte ens kärnvapentillverkning en casus belli. Om det skull vara det så borde världens länder förklara krig mot Israel, och "bomba landet till stenåldern" för att gå in och ta kärnvapnen av dem...

HAHA, Vilket jävla förhandliingskort ?? Är du född i farstun och klumpigt vaggad ? Förstår du ens om hur mycket det har kostat Iran i form av sanktioner, under alla dessa åren, decennierna, att hetsa mot USA och Israel som de har gjort ?

Av okänd anledning så jävlades de så mycket med Egypten att Egypten vägrade låta Iran använda Suez-kanalen.
Och tvingades gå runt Afrika för att nå hamnar tex på Afrikas västra sida.
Det står i pressmeddelanden från bland annat IMO, och tex gCaptain,
att de stängdes ute från Suez.
Det är ett antal år sedan nu.
Men varför dra till med sådana extremer ?

Hur hade Iran varit idag om de sluppit sanktioner istället för att slösa know-how, pengar och intellektuellt kapital på en värdelös strategi att anrika uranet ?

Dock är idén inte ny, Både Iraks Saddam, och Syriens Assad var inne på att anrika uran, och bygga bomber. Bägge fick se sina planer grusade och gå upp i rök.

Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det där snacket om Irans uran, det inget annat än en jävla teaterföreställning.
Som exempel har Iran en allmän produktionsförmåga och industriell kapacitet jämförbar med Tyskland och Frankrike, men i många avseenden överstiger Iran dessa länder.I oerhört skarp kontrast till Irans grannland u-landet Pakistan som skaffade kärnvapen 1998.

Så frågan är givetvis, varför skulle inte ett utvecklat land likt Iran klara av att skaffa kärnvapen, när u-landet Pakistan sprängde sin första bomb för snart 30 år sedan???

Ja, det är ingen tvekan om att de har ett tekniskt kunnande som verkar finnas spritt i
hela samhället. Iran kan bli en industrination om de sköter sina kort rätt.
Och inte satsar på återvändsgränder som att anrika uran och bygga bomber och missiler,

Pakistan har ändå en hel del att vara stolta över. De har en sällsynt kombination av bergarter och mineraler som är värdefulla i Himalaya. Säkert också gott om sällsynta jordartsmetaller där också.
Och har en ganska välskött smyckesindustri.
Särskilt inom den riktigt avancerade sektorn.

Faktiskt så handlar Pakistan med Israel vad gäller diamanterna, men har ingen koll på hur det
går till. Det ryktas att det är holländarna/sydafrikanerna De Beers som är mellanhänder ?

Israel har bland annat diamantuppköpare i Indien.
Indierna har utvecklat mycket fiffig teknik att slipa riktigt små diamanter med perfekta egenskaper.
De används överallt, i tekniska tillämpningar och instrument, samt i tex riktigt vackra smycken med 100-tals eller 1000-tals små diamanter, som sitter otroligt tätt.

Pakistan har också börjat lära sig detta hantverk, och de är lite som indierna. Flitiga och noggranna,
bara de har bra AC på kontoren och i verkstäderna.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-05-25 kl. 04:56.
Citera
2026-05-25, 04:54
Medlem
Citat:

Nu erkänner du indirekt att Irans syfte var att bygga kärnvapen. Eller hur ?
Så nu kan ni inte komma undan med er dribblande med ord och uttryck.

Så då så, pallra dig iväg till en annan tråd där kan påpeka igen att muslimer alltid
är ofelbara. Och slutar att posta värdelösa inlägg här.

3,67 % anses av samtliga kärnkraftsprofeter vara den maximala anrikningsgraden för
civil kärnkraft. Man behöver inte driva anrikningen längre än så.
Men då behöver reaktorn vara stor.
Uranet blir i regel effektivare ju större reaktorn är.

En enda liten bit uran stor som en sockerbit, 1 gram, har lika mycket energi inbyggt som
cirka 2,8 ton kol. Egentligen väger de flesta sockerbitar lite mera, nämligen 3,8 gram, den motsvaras
då av 3,8 x 2,8 = 10,64 ton kol.

Citat:
Det där snacket om Irans uran, det inget annat än en jävla teaterföreställning, och Iran har medverkat som skådespelare för att hålla sig på god fot med sina muslimska grannländer!

Ja en jävla löjlig teater från Irans sida, med en bomb som aldrig blir färdig, Koranen, 12e Mahdin, 72 oskulder och plastnycklar till Paradiset och ett helt vansinnigt upplägg att stänga ner sundet och försöka störta ner världsekonomin i avgrunden.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-05-25 kl. 05:04.
Citera
2026-05-25, 05:02
Medlem
BREAKING NEWS !!!

https://hormuzstraitmonitor.com/

Det rör på sig nu, 33 fartyg är på väg och/eller har kommit
igenom sundet de senaste 24 timmarna.

Det är fartyg vars sammanlagda dödvikt ligger på 516 000 ton.
Inte dåligt alltså !!
Mot 8 stycken förra dygnet. Och 4 förrförra dygnet.
Citera
2026-05-25, 07:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Nej, Iran får inte anrika uran till 60% "lagligt" var fan har du läst det? Det finns ingen laglig användning för uran över 5%.

Och nu så säger de att alla uransanktioner ska bort, d.v.s för att avsluta kriget så måste Iran få utveckla kärnvapen. Varför ska det vara ett krav att de ska få utveckla kärnvapen om de inte ska utveckla kärnvapen?
Citera
2026-05-25, 08:11
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:

Det är svårare än så. För Trump bryr sig bevisligen inte om uranet. Han har fått pushback bara. Det betyder inte att uranet är oviktigt, för det är fortfarande viktigt för flera parter i konflikten.

Men för Trump är det bara ett manta. Han bryr sig inte om något annat än sig själv, och kastar Israel under bussen så fort det kostar honom mindre än att stötta dom.

Nu är ju relationen mellan Israel och USA djupt förankrad, så han kan inte riktigt göra så. Bevisligen. Men han vill krita på ett avtal utan uranet, det är jag övertygad om.

Citat:
Det finns en viktig punkt jag inte sett någon påpeka i tråden angående de senaste turerna med avtal hit och dit. USA kan förvisso i teorin teckna ett avtal som inte innebär att irans kärnvapenambitioner försvinner. Jag tror inte det kommer ske men det är teoretiskt möjligt. Det innebär inte att Israel kommer ansluta sig till den linjen. Israel bombade på egen hand Iran både 2024 och 2025 och kan göra det igen 2026, 2027 och 2028 om det behövs. Behövs det har Israel möjlighet att kärnvapenbomba bort Irans kärnvapenprogram. Risken för det ökar om USA ger upp sina försök. Israel kan inte acceptera en mullahbomb eftersom Israel är övertygade om att mulhorna kommer kasta den efter Israel. Det är därför en fullt rationell handling att kärnvapenbomba Tehoran först.

Att Israel själva fortsätter attackerna mot Iran? Ja, det är absolut en möjlighet. Men då ökar kostnaderna rejält både finansiellt och PR-mässigt.

Då börjar vi närma oss en plats där Israel på riktigt tar Irans plats som planetens skurkstat.
Sanktioner med mera följer. En tuff geografisk plats försvåras ytterligare.

Vi får se. Netanyahu spelar för kortsiktigt för min smak. Han gör lite samma misstag som när Trump tror att hela världen är någon lättlurad MAGA-crowd: Han har fått för sig att hela världen är israeliska nationalister, vilket är en rejäl tankevurpa.
Citera
2026-05-25, 08:26
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
För Trump är nog ingenting mer farligt än Epsteinfilerna. Gubbjäveln är liksom 80 år gammal och kommer ändå dö snart. Tror inte han bryr sig ett skit om han drar in hela världen in i ett tredjevärldskrig på sikt. Att han vägrade "som kristen" ta på bibeln under sin invigningsceremoni (eller vad det nu var) säger ju väldigt mycket om hur genuin hans kristna tro verkligen är.

Enda sättet Trump kan backa från Irankonflikten är att låta Iran vinna, vilket hans ego knappast kommer tillåta. För Iran är stenhårda med sina krav. De kommer aldrig gå med på att lämna bort sitt uranium eller avsäga sig kontrollen över Hormuz, aldrig. Och Trump kommer aldrig att gå med på detta. Har ingen konkret källa just nu, men jag har hört att Iran nyligen har dementerat allt snack om "vapenvila" eftersom de vägrar gå med på USAs orimliga krav (och jag förstår Iran fullt ut). Som vanligt har alltså USA dragit allt det här från röven och hoppas att Iran snällt ska gå med på det utan att de faktiskt har samtalat och kommit överens om något. Detta efter att USA precis massmördat deras befolkning inklusive massa skolflickor och deras förra högsta ledare.

Israel har INGET att vinna på att det blir vapenvila. De vill fortfarande ta södra Libanon (hela Libanon på sikt) och de har nu retat upp Iran ordentligt som nu har en yngre Ayatollah som precis fått hela sin familj mördad. Iran har nog aldrig varit mer förbannade och krigsvilliga än nu, och allt är Israels och USAs fel.

Och när det gäller Trump och dagens efterblivna USA. Vi talar alltså om ett land vars president på fullaste allvar hotade Danmark flera gånger om en invasion och annektering av hela Grönland och stod på sig länge trots alla avståndstagande från sina allierade. Han blir knappast avskräckt av att länder blir sura på hans idioti mot Iran och Hormuzsundet. Nej gubbjäveln behöver dö, och gärna hela ledningen, av naturliga orsaker givetvis.

Jag vidhåller min ståndpunkt. Det du skriver är inte en felaktig analys på något på något sätt, men Trump tänker i formen överläge/underläge.

Att någon blir sur på honom bryr han sig inte om, däremot om det kostar mer än det smakar. För honom personligen. Jag tror att han har omvärderat situationen, och vill bort från Iran. På något sätt har han definierat att det är den bättre vägen. Därför blir det så hoppigt, för han provar massa vägar.

Israel har i mina ögon allt att vinna på att visa sig lite resonliga just nu, men det ligger inte i deras natur. Så enligt det israeliska sättet att tänka har dom inget att vinna på detta, sant.

En kultur som inte haft råd att tänka längre fram än morgondagen hamnar också en kortsiktig gruppmentalitet. Petronius, en israelisk nationalist, säger uttryckligen att kärnvapen mot Teheran är en fullt rationell handling:

Citat:

Det är beklämmande, men samtidigt också verkligheten. Med tanke på det så tror jag att Israel mest troligt kommer fortsätta böka runt tills dom får som dom vill alternativt drabbas av sanktioner som gör det omöjligt för dom att fortsätta.
Citera
2026-05-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
BREAKING NEWS !!!

https://hormuzstraitmonitor.com/

Det rör på sig nu, 33 fartyg är på väg och/eller har kommit
igenom sundet de senaste 24 timmarna.

Det är fartyg vars sammanlagda dödvikt ligger på 516 000 ton.
Inte dåligt alltså !!
Mot 8 stycken förra dygnet. Och 4 förrförra dygnet.

Härligt! Bara 1900 fartyg kvar 😉
Citera
2026-05-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

Israel har i mina ögon allt att vinna på att visa sig lite resonliga just nu, men det ligger inte i deras natur. Så enligt det israeliska sättet att tänka har dom inget att vinna på detta, sant.

En kultur som inte haft råd att tänka längre fram än morgondagen hamnar också en kortsiktig gruppmentalitet. Petronius, en israelisk nationalist, säger uttryckligen att kärnvapen mot Teheran är en fullt rationell handling:

Det är beklämmande, men samtidigt också verkligheten. Med tanke på det så tror jag att Israel mest troligt kommer fortsätta böka runt tills dom får som dom vill alternativt drabbas av sanktioner som gör det omöjligt för dom att fortsätta.

Du bortser helt från att Israels fiender vill förinta staten och mörda alla judar som bor där. Marginalen för israeliskt risktagande är begränsad. Iran verkar i avtalet gå med på att överlämna uranet men frågan om understöd av proxys vill de inte diskutera. I Libanon hotar nu Hezbollah med att störta regeringen. I det läget är det inte Israels skuld om en fullskalig invasion blir resultatet. Det är ett direkt resultat av arabens handlingar. Araben är sannolikt den enda grupp på planeten som inte anses ansvariga för sina egna beslut. Libanon, Abbas-emiratet och Iran skulle kunna åstadkomma fred på en dag genom att skriva under ett fredsavtal där de erkänner Israel. De väljer att inte göra det. Skulden ligger helt på den som inte vill ha fred, dvs i det här sammanhanget Iran, Libanon, Abbas-emiratet.

Sen skall du ge fan i att sätta etiketter på mig. Jag är fortfarande svenskare än du.
Citera
2026-05-25, 09:56
Medlem
Citat:
Efter en helt grön vecka öppnar Stockholmsbörsen åter med plussiffror.

Både det breda OMXSPI och storbolagsindexet OMXS30 är upp över 1 procent, en kvart efter öppningen vid 9.

Siffrorna kommer efter helgens indikationer på att ett avtal mellan USA och Iran kan vara nära.

Nyheten har samtidigt fått oljepriset att backa.

Marknaden är återigen lurad!

Det är Iran man ska lyssna på om det blir nåt avtal!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in