Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Tapper har inte svarat på mitt meddelande. Så det är väl allt jag har att meddela.
Jag har fått fram hans förmodade telefonnummer i USA, men vet inte om frågan är tillräckligt brännande för att göra ett utlandssamtal. Om han inte vill svara på meddelanden är väl risken överhängande att han inte vill svara i telefon heller.
Jag fick däremot kontakt med en annan som jobbade på Bankgirot 1986, men han jobbade inte med just de tekniska frågorna och kunde därför inte besvara min fråga. Han verkade heller inte vilja eller kunna hänvisa mig till någon som gjorde det.
Förresten läser jag Labyrinten just nu. Det är därför jag ligger lite lågt i tråden. Men jag återkommer om några veckor när jag bör ha hunnit läsa ut den.
Självklart är frågan intressant. Om man vill veta hur länge gärningsmannen väntade vid Dekorimas ingång.
När uttagen i Götabankens bankomat började är intressant att veta. Det vet man om Götabankens bankomat (20 meter norr om mordplatsen) och postkontorets bankomat (ett par meter väster om Sveavägen) var synkade (liksom alla 489 bankomater som var anslutna till Bankgirots datacentral). Man vet när skotten kom i bankomattid (23.18.42 plus minus någon sekund) och när de kom i verklig tid (23.21.30 plus minus någon sekund). Skotten kom när postkontorets bankomat hade pipit (23.18.28 bankomattid). Skotten kom innan uttaget slutade (23.18.56 bankomattid).
Det finns goda skäl att förmoda att skotten kom 23.18.42 bankomattid (mitt i intervallet mellan 23.18.28 och 23.18.56). Susanne Larssons andra uttag i postkontorets bankomat slutade 23.18.13 bankomattid. Susanne hann stoppa ned pengar och kort, korsa Tunnelgatan, stiga in i Inges Opel Rekord genom vänster bakdörr, sätta sig till höger i baksätet och låta Sven‑Erik Rolfart sätta sig till vänster och stänga dörren — allt detta innan skotten kom. Det bör ha tagit 25 - 30 sekunder. Dessutom kom skotten en viss tid innan Helena Lähdes uttag slutade (23.18.56 bankomattid).
Björkmans sällskaps uttag i Götabankens bankomat på andra sidan Sveavägen började 23.15.39 bankomattid. Den exakta tiden var inte känd för allmänheten före 2020. Det fanns inget att räkna på. Båda bankomaterna gick två minuter och 48 sekunder efter Fröken Ur (liksom alla 489 bankomater som var anslutna till Bankgirots datacentral). Björkmans sällskaps uttag började 23.18.27 verklig tid. Tre minuter och tre sekunder före skotten. Om bankomaterna synkades när Bankomatsystemet startades om kl 08.00 samma morgon. Därför är frågan intressant.
Vet man när Björkmans sällskaps uttag började vet man när sällskapet passerade Dekorimas ingång 10 - 15 sekunder tidigare. Det är intressant. Om man vill veta hur länge GM väntade. Eller hur länge Mårelius väntade i bilen. Eller båda delar (om Mårelius hade rätt att GM väntade redan när sällskapet passerade).
Att hans kamrater Susanne, Helena och Sven-Erik inte kan ha uppehållit sig vid postkontorets bankomat i tre minuter är nonsens. Mårelius vittnade i tingsrätten 1989 att Susanne Larsson letade efter sitt kort innan uttagen började. Som framgår i Glenn Malmströms första förhör var Susanne, Helena och Sven-Erik redan där när Malmström kom till postkontorets bankomat. Malmströms saldokontroll började 23.16.15 bankomattid (42 sekunder före Susannes första uttag).
Mårelius såg Björkmans sällskap. Det finns inget annat sällskap (med 4 - 7 män och kvinnor som gick norrut på Sveavägens östra sida minuterna före skotten). Om Mårelius hade rätt (att GM väntade när sällskapet passerade) kan en vittnespsykolog bedöma.
Att Björkmans sällskap kom gående norrut och passerade platsen där GM väntade (fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan enligt Mårelius den 8 april 1986)
"10 - 15 sekunder" innan paret Palme kom gående söderut (som Mårelius uppgav i samma förhör) är omöjligt. Av lätt insedda skäl.
Björkmans sällskap kom gående norrut och passerade platsen där GM väntade
"10 - 15 sekunder" innan familjen Schaeffer kom gående söderut. Mårelius förvirrades av Borgströms fråga den 14 mars. Hur långt norrut hade sällskapet hunnit när paret Palme kom gående söderut? En omöjlig fråga att svara på. Mårelius såg inte längre Björkmans sällskap när paret Palme kom gående söderut. Björkmans kamrater var norr om Adolf Fredriks Kyrkogata. Uppskattningsvis ett 30-tal meter norr om Nicola Fauzzi. Som var
"några meter" norr om Adolf Fredriks Kyrkogata. Fauzzi hörde skotten. Björkmans kamrater hörde inte skotten.
Det stämmer med Anders Björkmans hypnosförhör den 9 november 1987.
"Det är människor som går" förbi Götabankens bankomat när Björkman står och väntar på sina kamrater.
Familjen Schaeffer gick förbi (Birgitta Schaeffer och hennes två döttrar).
Det stämmer även med Björkmans vittnesmål i Stockholms tingsrätt 1989.
Anders Helin: Det är väl också riktigt uppfattat, Björkman, att när du står och väntar på dina kamrater utanför banken, så har du inte lagt märke till något speciellt,
du har inte sett makarna Palme.
Anders Björkman: Nej.
Anders Helin: Och du har ingen känsla av att det var mycket folk i rörelse, men att det fanns folk som rörde sig på Sveavägen.
Anders Björkman: Det fanns folk som gick ja.
Familjen Schaeffer gick förbi.
Det stämmer även med Björkmans vittnesmål i Svea hovrätt 1989.
Anders Helin: När du är borta vid den här bankomaten vid den bank som fanns där tidigare, då går du aldrig in utan det är dina kamrater som gör det?
Anders Björkman: Ja. Jag står i dörren där och den ... då vill stänga och slå mig i ryggen. Då går jag ut.
Anders Helin: Du har inte sett makarna Palme då inte?
Anders Helin: Frågar därför att vi vet att de har promenerat på den sidan, Sveavägen söderut, men du har inte lagt märke till dom inte?
Anders Helin: Har du lagt märke till om någon har gått förbi där ni stod vid bankomaten?
Anders Björkman: Ja, ett svagt intryck av att det är någon som har gått förbi.
Det stämmer även med ett kompletterande förhör med Björkman 2019.
"Anders menar att dom måste ha gått förbi honom när han stod och väntade på kompisarna inne på banken. Förhörsledaren frågar vilka Anders menar 'med dom' och han uppgav att som han kommer ihåg det då så var det de tre som gick förbi honom. Anders uppgav att det är så han har berättat, att de kände varandra och att det var ett gäng."
Hamrén (som förhörde Mårelius den 8 april 1986) visste inte vilka familjen Schaeffer var (Birgitta Schaeffer och hennes två döttrar). Det framgår av förhöret.
Mårelius insåg (när han intervjuades 1987) att det var inte paret Palme som kom gående söderut
"10 - 15 sekunder" senare. I Thomas Kangers bok 1987 var det
"några flickor" (Birgitta Schaeffers två döttrar var i högstadieåldern). I telefonförhöret 1987 förvandlades
"några flickor" till
"två män" (sannolikt ett fel i referatet). I Svea hovrätt 1989 var det
"tre personer". Rätten kunde inte bedöma vilka de var. Familjen Schaeffer (L904) fanns inte i FUP:en 1989.
Thomas Kanger är 74 år. Minnet är kanske inte det bästa. I hans nya bok "En dag i Christer Petterssons liv" (hans första om mordet på 39 år) tror Kanger att
"några flickor" var Grandvittnena Susanne Agel och Ann-Mari Hellsten. Agel och Hellsten var 31 och 29 år (knappast
"några flickor"). De gick på Sveavägens västra sida och passerade Tunnelgatan tidigt (sannolikt före 23.17).
Björkmans sällskap tillfrågades inte 1986 om någon väntade vid Dekorimas ingång. Nicola Fauzzi tillfrågades inte alls om någon väntade vid Dekorimas ingång. Familjen Schaeffer tillfrågades inte alls om någon väntade någonstans.
Lars-Åke Hellgren passerade före 23.17 (annars skulle Nicola Fauzzi ha mött honom) och hörde inte skotten. Inga Ålenius och Anja Landgré gick på Sveavägens västra sida till Tunnelgatan (enligt Landgré som förhördes först) och hörde inte skotten (
"smällen" som de hörde
"några steg" söder om Tunnelgatan kan inte ha varit ett av skotten). Ami Rolder och Göran Åslund kom in på Bohemia
"någon eller några minuter före 23.20" (E83-A) och hörde inte skotten. Inget av dessa vittnen hindrar att GM väntade när Björkmans sällskap passerade Dekorimas ingång. Drygt tre minuter före skotten.
Det trodde Mårelius. Även i Svea hovrätt 1989. Att bankomaterna var synkade visar att Mårelius väntade i drygt tre minuter. Om GM väntade lika länge kan en vittnespsykolog bedöma.
Självklart är frågan intressant. Det förstår du säkert.
Som jag förklarade i tidigare inlägg.