2026-05-24, 21:25
  #13
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Jag förstår att det är normalt att vilja prova sina vingar och flytta utomlands eller till andra sidan av landet, men hur känner ni som gjort detta och valt att inte återvända när er familj och släkt som stannar kvar på hemorten blir sjuka eller äldre?

Får ni dåligt samvete?
Saknar ni familjen?
Känner ni inget ansvar eller räcker det att någon i famijlen är kvar och sköter det eller förlitar ni er på vård och hemtjänst?

Många pratar ju nu om att det föds för lite barn. Kan det vara så att många inte skaffar barn för att de själva inte orkar med eller ens tycker om sin familj så att de inte själva vill bli lämnade ensamma när deras egna barn väl blivit stora..?


Det är klart att barnen ska skapa sig ett eget liv. Det finns kommunikationer. Har du missat det? Mobilen, bilen, tåg, flyg.
Citera
2026-05-24, 21:30
  #14
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det är klart att barnen ska skapa sig ett eget liv. Det finns kommunikationer. Har du missat det? Mobilen, bilen, tåg, flyg.

Jo men syftade på de som kanske hälsar på sina familjer en gång om året. Ringer två gånger om året. Förväntar sig att andra ska ta hand om deras åldrande eller sjuka släktingar.

I Svenskens liv känns inte familjen så viktig.
Citera
2026-05-24, 21:49
  #15
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Jo men syftade på de som kanske hälsar på sina familjer en gång om året. Ringer två gånger om året. Förväntar sig att andra ska ta hand om deras åldrande eller sjuka släktingar.

I Svenskens liv känns inte familjen så viktig.

Fast ta hand om gamla, sjuka föräldrar är ju speciellt.

Man kan ju inte bo kvar hela livet bredvis föräldrarnas stuga för att de kan bli sjuka på gala dar.

Den dagen den sorgen. Då får man så klart rycka in om det behövs.
Citera
2026-05-25, 18:06
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Ja om man har manipulativa föräldrar kan det ju kännas skönt att få avstånd till dem.
Du själv bestämmer över ditt liv hur det skall se ut.
Du kan nå alla dina mål om du väljer rätt.

Man lever sitt liv för sin egen skull och dom människor man mår bra av.
Försöker undvika människor som hämmar, stoppar eller på annat sätt försöker släcka lågan.. vilket kan vara svårt ibland då det kan te sig subtilt.
Vore hemskt att ligga på dödsbädden och tänka på alla uppoffringar man gjort för att behaga folk men struntat helt i sig själv.
Citera
2026-05-27, 20:37
  #17
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Fast ta hand om gamla, sjuka föräldrar är ju speciellt.

Man kan ju inte bo kvar hela livet bredvis föräldrarnas stuga för att de kan bli sjuka på gala dar.

Den dagen den sorgen. Då får man så klart rycka in om det behövs.

Så de som skaffar barn för att de hoppas barnen ska ta hand om dem på äldre dagar är idioter?
Man ska alltså inte skaffa barn?
Citera
2026-05-27, 20:48
  #18
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Så de som skaffar barn för att de hoppas barnen ska ta hand om dem på äldre dagar är idioter?

Ja det är inte rätt anledning att skaffa barn, i alla fall inte i Sverige.
Citera
2026-05-28, 21:28
  #19
Medlem
Anybodykillers avatar
Intressanta svar där det ledande verkar vara "att klara sig själv" som ett tecken på personlig mognad. Det anses lite parasit/omoget/stillastående att leva med familjen/föräldrarna.

Relationer ses överlag som något individ uppoffrande eller som en kontrast till ett sorts "eget" liv.

Jag tror att människor med invändningar ser det ur ett perspektiv där relationer är en del av livet snarare än en del som hämmar individens möjlighet att leva livet.

Det vore intressant att se hur folk resonerat i en tråd där det omvända gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in