2026-05-24, 16:05
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tror inte det hänger på karensdag att vårdköer är långa, jag har varit sjuk nu enbart i år nästa 3 av dessa 5 månader för det går lite segt inom vården, det handlar inte inte om karensdagar utan att vården har skurits ner. Man brottas med stora ekonomiska underskott här vid NUS.

Tar man enkelt exempel från förra semestern, jag kom inte fram på 1177, jag lämna sedan totalt två meddelanden hörde samtidigt på radio att man låg i stabsläge. jag passa på o sjukskriva mig i vanlig mane, jag är enskild o försäkringskassan betalar sjuk ersättning,

Det tog tre veckor efter sista meddelande innan jag fick kontakt, läkaren trodde inte på mig att jag sökt vård, men via 1177 syns det tydligt att jag sökt vård mer än en gång, läkaren vill verkligen se att det stämde o vi titta tillsammans, här sökte jag första gången i juli, här sökte jag andra gången i juli nu är vi i 3 veckan i augusti.

Genom detta behöver jag då inte använda semesterpengar, det blir FK som betalar min semestertid.
Jag har skattat hela mitt arbetsliv för att kunna få vård o kunna vara sjuk, genom det använder jag givetvis FK och sjukpenning via staten, det är något jag har skattat för.

Likande är det alltså även i år, med dessa 3 månader totalt, vården är lika seg, jag använder sjukvårdens segheten till max, passa på o träna heltid många gånger 2 ggr per dag 5 dagar i veckan medans jag lyfter sjukpenning. Finns ingen annledning för mig o vara schyst o tänka moraliskt, behöver man hjälp från vården ska man få den, men den ger det i sitt maka tempo.
Ser ut som en urusel AI översättning på google.
Citera
2026-05-24, 16:06
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jo, det är kollapsat. Samma under covidperioden. Då påstods att IVA-platserna var slut.
På sjukhuset jag jobbade på, hade vi en lista på skånes samtliga sjukhus. Malmö hade 3 patienter, Lund 1, ystad 1, resten noll på IVA. Ändå sade tidningarna samma dag och vecka (Alla iva-platser slut). Bullshit.
Vad media påstår kan inte sjukvården lastas för.
Citera
2026-05-24, 16:06
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Där var totalt 12 personer. 3 i vänthallen, resterande i rummen, på akuten i Lunds Sjukhus. Är det "många"?
Påstår du ja. Jag kan inte kontrollera det.
Citera
2026-05-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Påstår du ja. Jag kan inte kontrollera det.
Fortsätt du inbilla dig vad du vill då. Jag bryr mig inte. Ha det så kul i din egen lilla bubbla.
Citera
2026-05-24, 18:00
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Jo, det är kollapsat. Samma under covidperioden. Då påstods att IVA-platserna var slut.
På sjukhuset jag jobbade på, hade vi en lista på skånes samtliga sjukhus. Malmö hade 3 patienter, Lund 1, ystad 1, resten noll på IVA. Ändå sade tidningarna samma dag och vecka (Alla iva-platser slut). Bullshit.

Det var ju helt klart inte korrekt, men de fattades bl.a respiratorer på en hel del sjukhus och det är givetvis inte bra. Det löstes ganska omgående om jag inte minns fel!
Citera
2026-05-24, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Det var ju helt klart inte korrekt, men de fattades bl.a respiratorer på en hel del sjukhus och det är givetvis inte bra. Det löstes ganska omgående om jag inte minns fel!
Vad är inte korrekt?
Citera
2026-05-24, 19:35
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Fortsätt du inbilla dig vad du vill då. Jag bryr mig inte. Ha det så kul i din egen lilla bubbla.
Och detsamma kan sägas om dig. Efter 30 år i akutsjukvården kan jag säga att jag med säkerhet har bättre koll än vad du har.
Citera
2026-05-24, 20:13
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Vad är inte korrekt?

Att intensivvårdsplatserna var slut, det var brist på respiratorer bl.a.! Då kan de inte ta in patienter som behöver den hjälpen så det var alltså inte korrekt att gå ut med att platserna var slut.
Senast redigerad av Aankel-Kaankel 2026-05-24 kl. 20:31.
Citera
2026-05-24, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Och detsamma kan sägas om dig. Efter 30 år i akutsjukvården kan jag säga att jag med säkerhet har bättre koll än vad du har.
Jaja. Då har väl jag inbillat mig varje gång jag varit i behov vård, samt vad för info jag och kollegorna fick när vi jobbade på sjukhuset, för självklart har ju DU rätt och alla andra fel.
Citera
2026-05-24, 21:12
Medlem
Citat:
Att intensivvårdsplatserna var slut, det var brist på respiratorer bl.a.! Då kan de inte ta in patienter som behöver den hjälpen så det var alltså inte korrekt att gå ut med att platserna var slut.
Det ligger ju på media och regeringen, för det var de som påstod det.
Citera
2026-05-24, 22:13
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Det ligger ju på media och regeringen, för det var de som påstod det.

Ja och sjukvården som kanske har varit otydliga. Det mesta kan misstolkas.
Citera
2026-05-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ja och sjukvården som kanske har varit otydliga. Det mesta kan misstolkas.
Då får man ju fråga en gång till eller tydligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in