2026-04-11, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Exakt. Efter 30 år i yrket har jag dessvärre den erfarenheten.
Kvinnorna är i mycket högre utsträckning än män sjukskriva. Om alla vore sjuka lika mycket så skulle hela samhället halta. Se vad som hände i Norge när dom slopade karensdagen.
En betydande del är hemma på måndagar. Typiskt sossepartiet att gynna arbetskygga individer på alla sätt och ta från dom som bidrar. Det kallas rättvisa det.
Citera
2026-04-13, 10:14
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Kvinnorna är i mycket högre utsträckning än män sjukskriva. Om alla vore sjuka lika mycket så skulle hela samhället halta. Se vad som hände i Norge när dom slopade karensdagen.
En betydande del är hemma på måndagar. Typiskt sossepartiet att gynna arbetskygga individer på alla sätt och ta från dom som bidrar. Det kallas rättvisa det.
Jävla tjat om sossarna hela tiden Tröttnar du aldrig eller har du bara hakat upp dig?
Citera
2026-05-23, 14:19
Medlem
Citat:
Så på vilket sätt är den kollapsad då? Antingen är den kollapsad eller inte.
Är Sverige som Mayasamhället? Nej.
Är det som i The walking dead? Nej.
Är det som i Mad Max? Nej.

Om svensk sjukvård är kollapsad, hur är det då med andra länder där spädbarnsdödligheten är högre, där medellivslängden är lägre, där många medborgare INTE får adekvat sjukvård och eftervård pga att de inte har råd osv?
Vänta 6-12 månader på en viktig operation, där inte ens vårdgarantin kan hållas, trots det ENORMA skattetrycket vi har, är samma sak som kollapsat.
Citera
2026-05-23, 14:55
Medlem
Citat:
Så på vilket sätt är den kollapsad då? Antingen är den kollapsad eller inte.

Om svensk sjukvård är kollapsad, hur är det då med andra länder där spädbarnsdödligheten är högre, där medellivslängden är lägre, där många medborgare INTE får adekvat sjukvård och eftervård pga att de inte har råd osv?

Internationella helhetsindexCEOWorld Magazine:
Rankar Sverige som nummer 5 i världen
i sitt årliga Health Care Index, vilket mäter infrastruktur, kompetens och vårdkvalitet.

World Index of Healthcare Innovation (FREOPP):
Placerar Sverige på plats 8 globalt.
Sverige utmärker sig särskilt inom patientcentrerad vård (plats 1) och vetenskaplig forskning/innovation (plats 6).

Numbeo (Health Care Index): Placerar den svenska hälso- och sjukvården på plats 36 globalt. Detta index baseras i stor utsträckning på befolkningens egna upplevda nöjdhet.
Citera
2026-05-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vänta 6-12 månader på en viktig operation, där inte ens vårdgarantin kan hållas, trots det ENORMA skattetrycket vi har, är samma sak som kollapsat.

Min fru skulle operera bort ett brock på magen som var planerat till hösten, men det blev akut sämre för några dagar sedan och vi fick åka akut in till sjukhuset. Visade sig att det spruckit upp och även delar av tarmen satt fastklämd. Såg att väntetiden på akuten (stod på en digital tavla när man kom längre in i sjukhuset) var 4,5 timme, så det var nog väntetiden för de med mindre akuta saker som brutna ben t.ex.

Men min fru körde jag in på akuten och tog in henne i rullstol. Sedan var jag tvungen att flytta bilen direkt och var tillbaka 5 minuter senare. Då hade hon redan tagits om hand om och börja undersöka. Det hela gick väldigt fort och några få timmar senare opererades hon.

Är mycket nöjd över sjukvården och hur snabbt och seriöst de tog saken.
Citera
2026-05-24, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Min fru skulle operera bort ett brock på magen som var planerat till hösten, men det blev akut sämre för några dagar sedan och vi fick åka akut in till sjukhuset. Visade sig att det spruckit upp och även delar av tarmen satt fastklämd. Såg att väntetiden på akuten (stod på en digital tavla när man kom längre in i sjukhuset) var 4,5 timme, så det var nog väntetiden för de med mindre akuta saker som brutna ben t.ex.

Men min fru körde jag in på akuten och tog in henne i rullstol. Sedan var jag tvungen att flytta bilen direkt och var tillbaka 5 minuter senare. Då hade hon redan tagits om hand om och börja undersöka. Det hela gick väldigt fort och några få timmar senare opererades hon.

Är mycket nöjd över sjukvården och hur snabbt och seriöst de tog saken.
Varenda gång jag varit på akuten med njurstensanfall eller gallblåsanfall så har jag fått vänta i 8-12h med enorm smärta innan någon tagit tag i saker och ting.
Citera
2026-05-24, 09:14
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Det är för jävligt men inte kollapsat. Det saknas personal bland annat.
Citera
2026-05-24, 09:15
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Internationella helhetsindexCEOWorld Magazine:
Rankar Sverige som nummer 5 i världen
i sitt årliga Health Care Index, vilket mäter infrastruktur, kompetens och vårdkvalitet.

World Index of Healthcare Innovation (FREOPP):
Placerar Sverige på plats 8 globalt.
Sverige utmärker sig särskilt inom patientcentrerad vård (plats 1) och vetenskaplig forskning/innovation (plats 6).

Numbeo (Health Care Index): Placerar den svenska hälso- och sjukvården på plats 36 globalt. Detta index baseras i stor utsträckning på befolkningens egna upplevda nöjdhet.
Inte kollapsad med andra ord.
Citera
2026-05-24, 09:16
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Varenda gång jag varit på akuten med njurstensanfall eller gallblåsanfall så har jag fått vänta i 8-12h med enorm smärta innan någon tagit tag i saker och ting.
Så ser det tyvärr ut när många personer söker vård samtidigt på samma akutmottagning. Det går helt enkelt inte att ta sig an alla samtidigt.
Citera
2026-05-24, 09:53
Medlem
Tror inte det hänger på karensdag att vårdköer är långa, jag har varit sjuk nu enbart i år nästa 3 av dessa 5 månader för det går lite segt inom vården, det handlar inte inte om karensdagar utan att vården har skurits ner. Man brottas med stora ekonomiska underskott här vid NUS.

Tar man enkelt exempel från förra semestern, jag kom inte fram på 1177, jag lämna sedan totalt två meddelanden hörde samtidigt på radio att man låg i stabsläge. jag passa på o sjukskriva mig i vanlig mane, jag är enskild o försäkringskassan betalar sjuk ersättning,

Det tog tre veckor efter sista meddelande innan jag fick kontakt, läkaren trodde inte på mig att jag sökt vård, men via 1177 syns det tydligt att jag sökt vård mer än en gång, läkaren vill verkligen se att det stämde o vi titta tillsammans, här sökte jag första gången i juli, här sökte jag andra gången i juli nu är vi i 3 veckan i augusti.

Genom detta behöver jag då inte använda semesterpengar, det blir FK som betalar min semestertid.
Jag har skattat hela mitt arbetsliv för att kunna få vård o kunna vara sjuk, genom det använder jag givetvis FK och sjukpenning via staten, det är något jag har skattat för.

Likande är det alltså även i år, med dessa 3 månader totalt, vården är lika seg, jag använder sjukvårdens segheten till max, passa på o träna heltid många gånger 2 ggr per dag 5 dagar i veckan medans jag lyfter sjukpenning. Finns ingen annledning för mig o vara schyst o tänka moraliskt, behöver man hjälp från vården ska man få den, men den ger det i sitt maka tempo.
Citera
2026-05-24, 13:36
Medlem
Citat:
Det är för jävligt men inte kollapsat. Det saknas personal bland annat.
Jo, det är kollapsat. Samma under covidperioden. Då påstods att IVA-platserna var slut.
På sjukhuset jag jobbade på, hade vi en lista på skånes samtliga sjukhus. Malmö hade 3 patienter, Lund 1, ystad 1, resten noll på IVA. Ändå sade tidningarna samma dag och vecka (Alla iva-platser slut). Bullshit.
Citera
2026-05-24, 13:37
Medlem
Citat:
Så ser det tyvärr ut när många personer söker vård samtidigt på samma akutmottagning. Det går helt enkelt inte att ta sig an alla samtidigt.
Där var totalt 12 personer. 3 i vänthallen, resterande i rummen, på akuten i Lunds Sjukhus. Är det "många"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in