2026-05-24, 16:25
Medlem
Offerviljas avatar
Nordafrikansk mat känner nog en del svenskar till och kanske även etiopisk, men annars så är väl maten från den afrikanska kontinenten inte så känd för oss. Är Algeriet, Marocko eller Tunisien bäst? Senegal har jag hört ska ha fin och god mat. Sydafrika hyllas som matland av en del människor också. Är det någon här som kan mycket om afrikansk mat? Vilket är det bästa matlandet i Afrika? Och vilket är det sämsta matlandet i Afrika? Är Afrika underskattat när det gäller mat? Eller är Afrika den sämsta kontinenten när det gäller mat? Berätta för mig vilket som är det bästa matlandet i Afrika!
Citera
2026-05-24, 16:33
Avstängd
448s avatar
Etiopien
Citera
2026-05-24, 16:34
Medlem
AlfaQhards avatar
Om du vill ha "Afrika" på tallriken så är det Etiopien som gäller.
Citera
2026-05-24, 16:37
Medlem
jcockers avatar
Eritriansk mat tycker jag är fantastisk. Hela det området verkar ha bra mat, olika varianter på lite liknande saker. Eritrea/Etiopien/Sudan/…
Citera
2026-05-24, 16:45
Medlem
triptykens avatar
Vill hysta in ett boktips på kokbok "Khadiyyas Kök" tror jag den heter. Hon har Somalisk, Eritreansk, Etiopisk och några Nigerianska rätter där.

Men som nån som götts medelst Somaliska sambosas av vänner och vänners morsor genom livet får jag rösta på det köket.
Citera
2026-05-24, 16:50
Medlem
Sydafrika
Citera
2026-05-24, 17:56
Medlem
fjollciggs avatar
Afrikas bästa matland är förmodligen Eritrea/Etiopien (i stort sett samma kök), men frågan är också vilket land som har den sämsta maten.

Spontant tänker jag Egypten då de drar många turister, men aldrig hör jag någon prata om det egyptiska köket. Så jag googlade egyptisk mat och fann Koshari, Egyptens nationalrätt, ”en vegetarisk mix av ris, makaroner, linser och kikärter, toppad med stark tomatsås och karamelliserad lök”.

Alltså, vad i helvete? Ris och makaroner?! Låter ju som nåt man drar ihop på fyllan när man tömmer skafferiet, helgen innan löning.
Citera
2026-05-24, 18:19
Medlem
Det kan vara bra att veta vad de har för bordsskick.

De använder inte bestick. Man äter med höger hand. Riv av en bit injera, och använd den för att skopa upp wot från det stora gemensamma träfatet.

Använd aldrig vänster hand för att röra vid maten, då den anses vara oren. Varför? Är det som i Indien?
Citera
2026-05-24, 18:28
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag är svag för det västafrikanska köket waakye, fufu, fried tilapia och Red Red får min mun att vattnas.. men all röd palmolja och hur tung mycket av maten är gör att det är svårt att rekommendera det till alla... Förutom min favorit rätt Etor... Den bör alla äta.

Mauritius gör annars trevlig rom och ett fransk-arabisk-afrikansk-indisk kök som jag tror faller många i smaken.
Citera
2026-05-24, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Afrika och mat? Hur kommer man ens på att fundera på det? De har ju inte klarat av nånting annat i världshistorien. Hur kan man då tro att de skulle kunna laga mat?
Afrika har många matkulturer som är betydligt mer avancerade än vårat svenska kök. Men du är väl för rädd för att våga pröva något nytt.
Citera
2026-05-24, 19:07
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Afrika har många matkulturer som är betydligt mer avancerade än vårat svenska kök. Men du är väl för rädd för att våga pröva något nytt.

I vissa delar av Afrika kokar de stärkelse från något träd som i bästa fall ser ut som tapetklister, i sämsta fall snor. Stort krus på bordet, sedan slevar man i sig av äckelmaten. Man överlever.

Någon som ens sett en kokbok om mat från söder om Sahara? Nähä, tänkte väl det.
Citera
2026-05-24, 19:28
Medlem
Wajis avatar
Har ej varit i alla länder i Afrika med i Sydafrika har jag varit några gånger. Den lokala maten höll hög klass men de lyxiga restaurangerna höll verkligen hög klass måste erkännas.

Så jag tror också lite vad man söker efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in