2026-05-24, 17:35
  #25
Medlem
Enligt lag måste du ansöka om föräldraledigt i god tid innan du tänkt vara ledig, så har du tänkt ta mer än dom 10 dagarna vid födsel så lär du ju behöva säga till direkt vid anställning.
Citera
2026-05-24, 17:58
  #26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Kommer att ta ut cirka 30% av föräldraledigheten. Ungefär en månad i samband med födsel. Så typ 20 dagar utöver de 10 dagar efter födseln. Hade egentligen helst tagit ut mer tid än så men prioriterar att barnet ammas det första året. Så vi pratar om 4-5 månaders föräldraledighet någon gång under hösten 2027. Eventuellt om jag skulle ta under sommaren och att det således inte har någon påverkan då alla har ledigt på sommaren.

Jaha, STÄNGER företaget alltså verksamheten i 4 veckor i sommar?

Annars är du helt delulu.
Citera
2026-05-24, 20:10
  #27
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Förbjuden fråga: Arbetsgivaren får i regel inte ens ställa frågan om du planerar att skaffa barn inom kort, eftersom det saknar relevans för din yrkeskompetens.

Fel. Det är ingen förbjuden fråga. Det som är förbjudet är att diskriminera.


Citat:
Ursprungligen postat av Cuore
Enligt lag måste du ansöka om föräldraledigt i god tid innan du tänkt vara ledig, så har du tänkt ta mer än dom 10 dagarna vid födsel så lär du ju behöva säga till direkt vid anställning.

Rätt. Minst 2 månader innan enligt lag, kan vara minst 3 månader innan enligt kollektivavtal.
Citera
2026-06-07, 13:52
  #28
Medlem
Fel
__________________
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-07 kl. 13:54.
Citera
2026-06-07, 13:53
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jaha, STÄNGER företaget alltså verksamheten i 4 veckor i sommar?

Annars är du helt delulu.

Denna verksamhet stänger mer eller mindre ner under sommartid, är det allvarligt så är det 112 som gäller.
Citera
2026-06-07, 13:54
  #30
Medlem
En liten uppdatering. Jag har sökt jobbet och nu har ansökningstiden löpt ut, kommer att vara transparent med min privata situation så får vi se vad de säger. Magkänslan är att jag kommer att få gå på minst en intervju.

Uppdaterar under resans gång så ni får ta del av arbetsgivarens perspektiv!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in