2026-05-24, 01:53
Medlem
Bluntss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonborg
Jaha ok! Då förstår jag lite bättre.

Men batterierna stämmer då eller? 2x 4AH samt 2AH? Så du lyckas klippa hälften av tomten, och hur stor yta är hälften av tomten ungefär?
Hinner väl köra 500 m2 gräs med det. Vet inte riktigt hur lång tid det tar men kanske 3 timmar att ladda ett 4AH batteri. Laddaren är väl äldre också.
Citera
2026-05-24, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blunts
Hinner väl köra 500 m2 gräs med det. Vet inte riktigt hur lång tid det tar men kanske 3 timmar att ladda ett 4AH batteri.
Så du klipper cirka 500 m2 med 2x4 AH batterier, totalt 8 AH då, detta är i så fall katastrof med mina 14 AH jag kommer ha, låter ju som det.
Citera
2026-05-24, 04:05
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Min vän, sorry, men jag tycker du skriver lite otydligt.

Du skriver att batterierna var använda, alltså menar du då att dom var på 50 procent eller liknande?

Vad menar du med laddade 40-50 gånger? Man ska kunna ladda dom 500 gånger innan dom liksom börjar slitas ut tänker jag, ha dom i minst 3-5 år?

2 stora och 1 litet? Ja, men man vill ju gärna veta hur många AH dom har, för jag blir lite orolig nu om jag verkligen ska köpa denna för 9 999:- eller inte.

I den får man med ett 6.0AH batteri, och jag ska köpa ett extra 8.0AH batteri, för min tomt är som sagt 2 000 m2 mer eller mindre.
Nja, det är litium batterier i maskinerna, ställer du klipparen i ett kallförråd över vintern tillsammans med batterierna så förkortar du livslängden på batterierna ordentligt.

Jag hade ingen aning om det men en kund till oss som tillverkar sådana batterier berättade att minusgrader går tydligen hårt åt batterierna.
Citera
2026-05-24, 08:42
Medlem
tomatlarss avatar
för det priset får du en ok robbot.
Citera
2026-05-24, 09:01
Medlem
cacas avatar
Batteri?? Nej bensin ska det vara och för bästa hållbarhet kör i par % olja i bensinen, visst ryker så in i helvete men retar alltid nån, vet då jag tidigare bodde granne med en miljöpartist, jävlar vad arg han var på mig ibland.
Citera
2026-05-24, 11:37
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Funderar på att köpa denna från JULA för 9 999:-

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/grasklippare/batteridrivna-grasklippare/batteridriven-grasklippare-032836/

Samt ett 8.0AH batteri som ger mig totalt 14.0 i AH. Har en cirka 2 000 kvadratmeter stor matta mer eller mindre.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/tillbehor-for-tradgardsmaskiner/batterier-till-tradgardsmaskiner/batteri-025132/

Jag vinner mer på att köpa denna i stället för den andra RYOBI klipparen för 5 995:- från BAUHAUS, som har 46 i bredd jämfört med den ovan som har 53 cm, samt när den inte är självgående jämfört med denna dyra från JULA. Den har inte heller SMART funktioner.

Den från BAUHAUS ingår ett 4.0AH batteri, så om jag köper ett 8.0AH som tillägg får jag totalt 12.0AH. Lär räcka på pricken för min yta, så lite risk... Den från BAUHAUS har alltså inte SMART funktioner, bredden räcker inte som den från JULA, den är inte självgående. Så klippare + 8.0AH batteri = 5 995 + 3 499 = 9 494:-

Det är mer värt att alltså köpa den från JULA, få mer bredd, smarta funktioner samt en självgående klippare, med ett ingående 6.0AH batteri för totalt 9 999 + ett extra 8.0AH batteri för 3 499 kronor = 13 498:-

Ett bra köp på cirka 10 år i alla fall, eller?...

Anledningen till att jag vill gå över till batteridrivet är för att jag är trött på avgaserna. Min bensindrivna KLIPPO som var mer än 20 år fungerade utmärkt, vet inte om det var katalysatorn som kanske var trasig, men jag mådde dåligt av avgaserna som jag fick i ansiktet under nästan hela klippningen. Sålde den till slut.

Skulle jag köpt motsvarigheten till min KLIPPO som jag hade hade den kostat 13 500:- och då utan batteri. Men denna från RYOBI borde vara bra den också.

Tycker ni det är värt det, eller borde jag köpa ny bensindriven som är självgående för typ 4 000:- ?

Neej köp för helvete inte batteridrivet.
Det fungerar om du har en radhustomt men annars kommer du bli galen.
Citera
2026-05-24, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Nja, det är litium batterier i maskinerna, ställer du klipparen i ett kallförråd över vintern tillsammans med batterierna så förkortar du livslängden på batterierna ordentligt.

Jag hade ingen aning om det men en kund till oss som tillverkar sådana batterier berättade att minusgrader går tydligen hårt åt batterierna.
Så ska man typ förvara dom i rumstemp i sitt sovrum då eller? Eller i något skåp i vardagsrummet?
Citera
2026-05-24, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Batteri?? Nej bensin ska det vara och för bästa hållbarhet kör i par % olja i bensinen, visst ryker så in i helvete men retar alltid nån, vet då jag tidigare bodde granne med en miljöpartist, jävlar vad arg han var på mig ibland.
Köper man en modern Klippo idag så slipper du par % olja skiten, du har ett separat fack för olja samt bensin, hade man inte haft det hade man ju bara kunnat köpa 2 -takts alkylatolja i dunk från Biltema, där är den redan blandad och man behöver inte tänka mer på det.
Citera
2026-05-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Neej köp för helvete inte batteridrivet.
Det fungerar om du har en radhustomt men annars kommer du bli galen.
Ok, vad har du för erfarenhet av detta? Min tomt är ju som sagt cirka 2000 mer eller mindre, minst 1 500.
Citera
2026-05-24, 15:58
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ok, vad har du för erfarenhet av detta? Min tomt är ju som sagt cirka 2000 mer eller mindre, minst 1 500.

Jag har en egen tomt, dubbelt så stor som din, och när jag körde med batteri blev jag tokig av att de laddade ur snabbare än förväntat och att jag inte kunde slutföra allt i ett svep.
Citera
2026-05-24, 16:04
Avstängd
Citat:
Köper man en modern Klippo idag så slipper du par % olja skiten, du har ett separat fack för olja samt bensin, hade man inte haft det hade man ju bara kunnat köpa 2 -takts alkylatolja i dunk från Biltema, där är den redan blandad och man behöver inte tänka mer på det.
Klippo med 2-takt? Finns det?
Citera
2026-05-24, 17:16
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Så ska man typ förvara dom i rumstemp i sitt sovrum då eller? Eller i något skåp i vardagsrummet?
Fattade det som att så länge det inte är minus är det ok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in