2026-05-23, 20:00
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Synligt gräsklipp är osnyggt.

Gräsklippet blir inte direkt synligt om man har bra gräs och klipper tillräckligt ofta.
Citera
2026-05-23, 20:02
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Gräsklippet blir inte direkt synligt om man har bra gräs och klipper tillräckligt ofta.

Korrekt.
Citera
2026-05-23, 20:03
Medlem
Bluntss avatar
Har kört den där. Lättvikt & klipper bra men den slukar 2 stora batterier på 20 min. 10k är lite mycket för kvaliteten man får.
Citera
2026-05-23, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonborg
Funderar på att köpa denna från JULA för 9 999:-

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/grasklippare/batteridrivna-grasklippare/batteridriven-grasklippare-032836/

Samt ett 8.0AH batteri som ger mig totalt 14.0 i AH. Har en cirka 2 000 kvadratmeter stor matta mer eller mindre.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/tillbehor-for-tradgardsmaskiner/batterier-till-tradgardsmaskiner/batteri-025132/

Jag vinner mer på att köpa denna i stället för den andra RYOBI klipparen för 5 995:- från BAUHAUS, som har 46 i bredd jämfört med den ovan som har 53 cm, samt när den inte är självgående jämfört med denna dyra från JULA. Den har inte heller SMART funktioner.

Den från BAUHAUS ingår ett 4.0AH batteri, så om jag köper ett 8.0AH som tillägg får jag totalt 12.0AH. Lär räcka på pricken för min yta, så lite risk... Den från BAUHAUS har alltså inte SMART funktioner, bredden räcker inte som den från JULA, den är inte självgående. Så klippare + 8.0AH batteri = 5 995 + 3 499 = 9 494:-

Det är mer värt att alltså köpa den från JULA, få mer bredd, smarta funktioner samt en självgående klippare, med ett ingående 6.0AH batteri för totalt 9 999 + ett extra 8.0AH batteri för 3 499 kronor = 13 498:-

Ett bra köp på cirka 10 år i alla fall, eller?...

Anledningen till att jag vill gå över till batteridrivet är för att jag är trött på avgaserna. Min bensindrivna KLIPPO som var mer än 20 år fungerade utmärkt, vet inte om det var katalysatorn som kanske var trasig, men jag mådde dåligt av avgaserna som jag fick i ansiktet under nästan hela klippningen. Sålde den till slut.

Skulle jag köpt motsvarigheten till min KLIPPO som jag hade hade den kostat 13 500:- och då utan batteri. Men denna från RYOBI borde vara bra den också.

Tycker ni det är värt det, eller borde jag köpa ny bensindriven som är självgående för typ 4 000:- ?

Jag har åtminstone fem olika gräsklippartyper, en av dem är en Ryobi batteridriven och den är en fröjd att klippa med.
Citera
2026-05-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Jag har åtminstone fem olika gräsklippartyper, en av dem är en Ryobi batteridriven och den är en fröjd att klippa med.
Intressant, varför har du så många? Och vilken modell har du på din RYOBI?
Citera
2026-05-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blunts
Har kört den där. Lättvikt & klipper bra men den slukar 2 stora batterier på 20 min. 10k är lite mycket för kvaliteten man får.
Har du kört exakt den modellen? För dom hade en annan för ett antal år sedan https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/grasklippare/batteridrivna-grasklippare/batteridriven-grasklippare-024459/

Samma modell men den andra är lite mer uppgraderad. Nu blir jag väldigt nyfiken här, 2 stora batterier? Vilka då undrar man ju? Hur många AH?
Citera
2026-05-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Synligt gräsklipp är osnyggt.
Jo, men det är inte viktigt för mig
Citera
2026-05-23, 20:52
Medlem
Citat:
Intressant, varför har du så många? Och vilken modell har du på din RYOBI?

Har flera fastigheter.

Den har ett batteri om 5.0 Ah, tror klippbredden är 46 cm. Ingen drivning och det behövs inte om man är frisk i kroppen, den rullar mycket lätt.

Gräsmattan där jag har den är ca 800 m2 och det klarar den med fulladdat batteri.
Citera
2026-05-24, 00:49
Medlem
Bluntss avatar
Citat:
Har du kört exakt den modellen? För dom hade en annan för ett antal år sedan https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/grasklippare/batteridrivna-grasklippare/batteridriven-grasklippare-024459/

Samma modell men den andra är lite mer uppgraderad. Nu blir jag väldigt nyfiken här, 2 stora batterier? Vilka då undrar man ju? Hur många AH?

Nej det den du länkade, Nyköpt något år sedan.
Batterierna var använda, Laddade 40-50 gånger. Användes tidigare med en mindre ryobi utan stålblad som inte klippte riktigt lika bra men var lättare och hade mer batteritid.
Föredrog faktiskt den men skiten pajade efter några år.
Det är en äldre släkting som jag brukar klippa åt såhär års. Hinner dock bara intensivköra en sida av tomten innan batterierna tar slut (2 stora 1 litet). Men som sagt, batterierna har använts i flera år tidigare.
Citera
2026-05-24, 01:02
Medlem
Citat:
Nej det den du länkade, Nyköpt något år sedan.
Batterierna var använda, Laddade 40-50 gånger. Användes tidigare med en mindre ryobi utan stålblad som inte klippte riktigt lika bra men var lättare och hade mer batteritid.
Föredrog faktiskt den men skiten pajade efter några år.
Det är en äldre släkting som jag brukar klippa åt såhär års. Hinner dock bara intensivköra en sida av tomten innan batterierna tar slut (2 stora 1 litet). Men som sagt, batterierna har använts i flera år tidigare.
Min vän, sorry, men jag tycker du skriver lite otydligt.

Du skriver att batterierna var använda, alltså menar du då att dom var på 50 procent eller liknande?

Vad menar du med laddade 40-50 gånger? Man ska kunna ladda dom 500 gånger innan dom liksom börjar slitas ut tänker jag, ha dom i minst 3-5 år?

2 stora och 1 litet? Ja, men man vill ju gärna veta hur många AH dom har, för jag blir lite orolig nu om jag verkligen ska köpa denna för 9 999:- eller inte.

I den får man med ett 6.0AH batteri, och jag ska köpa ett extra 8.0AH batteri, för min tomt är som sagt 2 000 m2 mer eller mindre.
Citera
2026-05-24, 01:28
Medlem
Bluntss avatar
Citat:
Min vän, sorry, men jag tycker du skriver lite otydligt.

Du skriver att batterierna var använda, alltså menar du då att dom var på 50 procent eller liknande?

Vad menar du med laddade 40-50 gånger? Man ska kunna ladda dom 500 gånger innan dom liksom börjar slitas ut tänker jag, ha dom i minst 3-5 år?

2 stora och 1 litet? Ja, men man vill ju gärna veta hur många AH dom har, för jag blir lite orolig nu om jag verkligen ska köpa denna för 9 999:- eller inte.

I den får man med ett 6.0AH batteri, och jag ska köpa ett extra 8.0AH batteri, för min tomt är som sagt 2 000 m2 mer eller mindre.
Fullt laddade givetvis. 2x 4AH 1x 2AH antar jag, Ärvda från den tidigare mindre ryobin som pajade efter ca. 5 år.
Edit: Det är inte samma gräsklippare alls. Såg den dubbla batterihållaren och misstog den.
Senast redigerad av Blunts 2026-05-24 kl. 01:36.
Citera
2026-05-24, 01:39
Medlem
Citat:
Fullt laddade givetvis. 2x 4AH 1x 2AH antar jag, Ärvda från den tidigare mindre ryobin som pajade efter ca. 5 år.
Edit: Det är inte samma gräsklippare alls. Såg den dubbla batterihållaren och misstog den.
Jaha ok! Då förstår jag lite bättre.

Men batterierna stämmer då eller? 2x 4AH samt 2AH? Så du lyckas klippa hälften av tomten, och hur stor yta är hälften av tomten ungefär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in