2026-05-24, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag har en egen tomt, dubbelt så stor som din, och när jag körde med batteri blev jag tokig av att de laddade ur snabbare än förväntat och att jag inte kunde slutföra allt i ett svep.
Ok, så har alltså cirka 4 000 m2, vad hade du för AH när du klippte? Hur mycket AH behöver man för att bli klart med en 2000 m2? Räcker det med 14 kanske?
Citera
2026-05-24, 20:26
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonborg
Ok, så har alltså cirka 4 000 m2, vad hade du för AH när du klippte? Hur mycket AH behöver man för att bli klart med en 2000 m2? Räcker det med 14 kanske?

Med 14 AH kommer du behöva ladda om 2-3ggr.
Citera
2026-05-25, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Med 14 AH kommer du behöva ladda om 2-3ggr.
Hm, ja tänkte det, ego power + säljer en av sina med 56 spänning, ligger på 10 AH och dom hävdar att man blir klar med en matta på 2 000 m2 utan att ladda. 18 000 kronor kostar den Men de säger inte hur högt eller så gräset bör vara. Man ska komma ihåg att desto kortare gräs, desto mer fly och snabbare går det.

Har nu verkligen kommit fram till att det inte är värt det nu, körde med en McCulloch med 2016 modell, jävligt tjockt och högt gräs, cirka 15 cm, var jobbigt då den inte är självgående, var tvungen att höja däcket, men sen sänkte jag en lite när motorn hade blivit varmare och kommit igång och den lyckades trots allt göra ett bra jobb, tänkte, hur fan hade detta gått om det hade varit batteri

bensin for the Win! Men kommer lätt köra med alkylatbensin och en klippare som har katalysator.
Citera
2026-05-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonborg
Så ska man typ förvara dom i rumstemp i sitt sovrum då eller? Eller i något skåp i vardagsrummet?

Inte i sovrummet eller i vardagsrummet, då går de sönder. Köket är att föredra.
Citera
2026-05-27, 21:42
Medlem
Snicksnackarens avatar
Problemet med bensindrivna maskiner som bara används hemma är springet på macken med bensindunkar. Komma ihåg att ta med den nästan tomma dunken (man vill ju inte köra torsk) nästa gång man åker hemifrån osv.

Med en batteridriven klippare så är den alltid fulladdad. Skönt med en paus halvvägs för laddning men om man vill köra allt i ett svep så byter man till ett fulladdat batteri från sin övriga maskinpark av samma fabrikat.

Nästa nivå är robotgräsklippare och då är inte batteristorleken så viktig då den laddar och startar igen automatiskt tills den är klar.

Den stora fördelen är så klart ljudnivån.
Citera
2026-05-30, 17:38
Medlem
Min eldrivna Stiga Collector 48 S med 48V 5Ah batteri räcker bara för 400 kvm på en laddning. Min gräsmatta är mindre så jag kan ta det två gånger över en veckas tid innan jag behöver ladda batteriet.

För de med större gräsmattor ute på landet rekommenderar jag nog INTE en eldriven gräsklippare, alternativt att ni köper ett extra batteri, det finns utrymme att ha ett i reserv vid sidan av som man kan byta till, men det får man betala extra för.
Citera
2026-06-28, 10:56
Medlem
record-collectors avatar
Jag har testat robotklippare i några olika prisklasser och varumärken, och en robotklippare fungerar helt ok om gräsmattan är plan som en fotbollsplan och det inte finns några buskar, träd, rabatter eller liknande som den kan förvilla sig in i.
Kan man dessutom sköta batteriet rätt dvs bara ladda det upp till 80% och aldrig tömma det helt och hållet, SAMT förvara den inomhus i värmen vintertid så det inte fryser, så fungerar robotklippare helt ok.

Här är en länk till en gubbe som har hyfsat stor erfarenhet av både robotklippare och i synnerhet vanliga bensindrivna klippare. Han säljer inget men det finns bra info på sidan.

https://grasklippareoland.blogg.se/
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in