2026-05-20, 12:42
Medlem
Hej!

Jag ska springa Göteborgsvarvet på lördag och funderar på om det är värt att ta min elvanse för att fokusera på loppet utan spridda tankar, är det värt att ta den eller kommer det bara göra mer skada för konditionen?
Citera
2026-05-20, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dampsvans
Hej!

Jag ska springa Göteborgsvarvet på lördag och funderar på om det är värt att ta min elvanse för att fokusera på loppet utan spridda tankar, är det värt att ta den eller kommer det bara göra mer skada för konditionen?

Ingen fara. Riktigt gott att jogga påtänd.
Citera
2026-05-20, 12:53
Medlem
Har du det inte på recept så blir det ju både dopingbrott och ringa narkotika.

Lycka till på loppet
Citera
2026-05-20, 12:54
Medlem
Citat:
Hej!

enligt ai kan det som du är inne på hjälpa med fokus, möjliga nackdelar är förhöjd puls, den kan maskera trötthet så man pressar sig för hårt för tidigt, vätskebrist och kroppstemperatur.

bästa är kanske att testa innan under ett tufft träningspass, men det kanske är för tätt inpå för det
Citera
2026-05-20, 13:06
Medlem
Spontant låter det som en mardröm att springa lopp på Elvanse. Om du har diagnos och enligt recept ska ta din dos varje morgon - ok.
Och om du har diagnos vet du mycket väl att bästa medicinen mot tankspriddhet är just rörelse.
Gillar du inte att springa så testa en annan sport.

Om du gillar att springa och kanske tom. får hyperfokus tror jag att du kommer att prestera bättre ifall du sänker dosen eller skippar helt. Trappa ner några dagar innan så att det inte blir en chock för kroppen, om du har hög dos.
Det brukar vara lugna gatan (inte alltid och inte för alla) att sänka sin dos lite då och då för vården, och dom rekommendera tom. att man tar sina pauser från en sådan medicin.
Om du hinner så ring din läkare innan och prata med dom.
Citera
2026-05-20, 15:34
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Har du det på recept och har en diagnos så är det bara att springa, har du inte det på recept är det doping och jag hoppas du åker dit!
Citera
2026-05-21, 09:13
Medlem
Ja helt klart kan det ge mer energi och fokus
Citera
2026-05-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Har du det inte på recept så blir det ju både dopingbrott och ringa narkotika.

Lycka till på loppet

Dopingklassade läkemedel är dopingbrott.
Citera
2026-05-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Dopingklassade läkemedel är dopingbrott.
Och narkotikaklassade läkemedel är narkotikabrott om man inte har recept.

Vad ville du komma med inlägget?
Citera
2026-05-22, 19:23
Medlem
Tack för alla inlägg, men för att klarlägga för alla som läser så; Ja detta är på recept och Ja, jag har en diagnos.
Citera
2026-05-24, 13:02
Medlem
Sprang varvet utan mina mediciner och kom 1 minut snabbare i mål!!!
Citera
2026-05-24, 14:16
Medlem
Citat:
Sprang varvet utan mina mediciner och kom 1 minut snabbare i mål!!!
Bra jobbat!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in