Citat:
Ursprungligen postat av
Firrex
Tror ni S röstar för detta även efter valet om dom vinner valet? Eller kan V och MP kräva ett nej för att bilda regering?
Citat:
Ursprungligen postat av
tjanska
Hade man gjort det tidigare så har väljarna glömt frågan, trott det varit klart, nu blir det en tydlig valfråga, så gäller att rösta rätt.
Man har fokuserat på frågor som kan åtgärdas under mandatperioden så detta har inte varit bråttom med mer än att första beslutet kommer innan valet.
Nej det blir ingen valfråga. Sossarna har svängt och röstar för förslaget efter att det har anpassats till internationella konventioner, som förbjuder att någon görs statslös. Därför är det bara de med dubbla medborgaskap som ska drabbas. Dessutom fick s igenom att lagtexten förtydligade exakt vilken typ av brottslingar som kan förlora medborgarskapet.
Bara Mp och v röstade emot förslaget, men det spelar knappast någon roll om det blir en röd-grön regering. Frågan har inget med budgeten att göra så den behöver inte vara en del av ett avtal mellan regeringspartierna. Frågan blir knappast en röd linje för dem - som ungdomsavvisningarna kommer att bli.
S vill ha en stram invandring därför att man vågar inte riskera att sd börjar öka igen. Bara i frågor där väldigt många svenskar är upprörda och som därför blir vallöften för mp/s kommer s att ge med sig. Jag tror att s kommer att underlätta spårbyte för vissa grupper, t.ex. svensktalande ungdomar som vuxit upp i Sverige och har familj här, så att de slipper åka till sitt "hemland" och söka jobb eller utbildning i Sverige därifrån direkt efter att de har tagit studenten. Vore jag i regeringens kläder skulle jag agera redan nu och undvika att det blir en valfråga.
Många svenskar är emot utvisningar av heltidsarbetande arbetskraftsinvandrare med för låg lön, men S kommer knappast att stoppa det, eftersom regeringen nu inför en lista över bristyrken med undantag från lönekravet. S gillar inte lönedumpning.