2026-05-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Här ändras ingenting Pusher. Agendan är glasklar och högerblivenheten strålar i sin fulla prakt. I dag tänker jag att det visar på en regering som har lika dålig överlevnadsinstinkt som lämlarna.

Japp. Dagens regering är ett skämt
Citera
2026-05-24, 11:06
Avstängd
Ska de dra in ännu mer vrålkåta araber hit?

Snart går det tio snubbar per kvinna i Sverige.
Citera
2026-05-24, 11:23
Medlem
Ratads avatar
En tanke.

Svenskt näringsliv är en del av kompetensbristen - jag tänker mig att vi gör oss av alla gubbar och kärringar i Svenskt näringsliv och ersätter dem med nyutexaminerade, pigga och hungriga entreprenörer och ekonomer från Indonesien och Nigeria. Folk med lite initiativ som både är självgående, teamplayers och har det som vi så fint kallar "social kompetens".

Eller så hittar vi en mer slutgiltig lösning på problemet och ersätter dem med någon AI-tjänst.
Citera
2026-05-24, 11:38
Medlem
Niggwards avatar
Tänkt om man såg till att få ut utbildningar som med största sannolikhet kommer vara en yrkesroll inom gruppen ”kompetensbrist” på morgondagens arbetsmarknad. Nej, vi ska blunda och inte göra skit, sen val lova/ljuga för att börja om vid val vinst. Oavsett färg är det politik strategin senaste 30 åren

Sverige kan aldrig någonsin tänka ett steg längre, aldrig. Blunda, lögner, signal politik -> kris som alla såg komma -> Panik lösningar

Ja, ta in massa invandrare där 98% aldrig någonsin betalar in lika mycket skatt som de drar ur för de där 2% indierna som täcker upp hög kompetens inom IT.

Flytta ut ur Sverige för 2 år sen till NL och det är fan inte allt perfekt här, men finns tillräckligt med kulturellt vett i folket att de invandrare som strör runt i södra Limburg sköter sig själva eller tittar ner med skolbok under armen. Den där naturliga processen där problem invandrare försvinner för gemene man kollektivt trycker ut dem över tid är uppfriskande. För mig bevis att det inte finns ett enda folk i världen som är så mesiga som svenskar. Likt kinesisk panda som hade varit utrotat om det inte var för människans hjälp; är ödet densamma för Sverige. Utan hjälp från utlandet så tar vi död på oss själva.

Tänk att bo i ett ghetto med 95-98% bara vita och alla sköter sitt utan problem? Inte i Sverige.

Kommer post rösta blankt era jävlar till politiker. Näringslivet och riksdags politiker dricker kava på samma orgy fester, sen skrattar de över sina vinster i år. Tro inget annat
Senast redigerad av Niggward 2026-05-24 kl. 12:18.
Citera
2026-05-24, 12:10
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Att möta den typen av lönedumpning på det sättet fungerar ju inte i längden. Det är som att säga att det bara är att vara mer korrupt än andra för att dra längsta strået i ett korrupt samhälle.

Du ser inte en risk att fler indier gör så att Sverige blir mer likt Indien? Eller är Indien inte ett resultat av indierna?

Ok vad är ditt förslag? Hur planerar du att möta kompetensinvadringen? Skriva på Flashback?

Härligt att Sverige blir mer utblandat med icke-problematiska grupper som indier och kineser. Kommer bli spännande kulturella möten i Sveriges framtida Indian Towns och China Towns.

Näringslivet skriker efter kompetensinvandring, bara att öppna portarna och blåsa på med kompetensinvandring så står sig svenskt näringsliv starkare.
Citera
2026-05-24, 12:11
Medlem
Jag förstår bara inte varför den efterfrågade kompetensen finns i sönderbombade och starkt islamiserade u-länder. Varför kan inte vi vara lika kompetenta?
Citera
2026-05-24, 12:18
Medlem
Arbetskraftsinvandring? Absolut. Mer mög från Afrika och mellanöstern? Nej tack. Det ÄR skillnad på folk och folk.
Citera
2026-05-24, 13:07
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Jag förstår bara inte varför den efterfrågade kompetensen finns i sönderbombade och starkt islamiserade u-länder. Varför kan inte vi vara lika kompetenta?

I grund och botten är det barnafödandet som är för lite i Sverige och väst - brist - enda lösning invandrare (som den mest riskfyllda aktien så stört dyker den i avgrunden direkt för att kanske sluta i vinst ”en dag”.) citat: En dag

Med brist för någon annan lösning är det vad vi dras med. För hus i helvete om man talar om att försöka få par att skaffa barn. Västvärldens handikapp i 20 år att det kan man inte tala om. För kvinnor är en del av ön ekvationen och fy fan om de kollektivt fick brösta kulturellt och socialt arbete för landet. Ser inte män grinar när de är stark majoritet att de till att elnätet fungerar och kloakerna forsar? Vad är det frågan om? När ska gruppen kvinnor sluta ses som efterblivna cp barn och som vuxna individer?

Likt tal om Israel så ska all diskussion om stöd för mer barnafödande aldrig få luft. Oavsett hur destruktivt.

Skitsamma, låt Israel starta världskrig och våra kulturer övergå till misär likt U-länder.

Så ja, kompetens finns om man vill. Men vi vill inte, så då blir invandrare från Somalia vår räddning i alla sektorer.

Sen undrar folk varför det finns människor som knarkar, yes yes
Senast redigerad av Niggward 2026-05-24 kl. 13:12.
Citera
2026-05-24, 13:10
Medlem
Problemet är inte att det saknas folk till okvalificerade jobb. 9 % av den svenska arbetskraften (500.000 personer) var arbetslösa i april 2026. Som hellre går på a-kassa än tar låglönejobb.

Martin Ådahl (C) har insett detta. Klipp från DN-intervju idag:

- Arbetslösheten är det helt överskuggande problemet just nu.

- Kampen mot arbetslösheten är närmast existentiell kräver omvälvande åtgärder.

– Sverige sticker ut i hela västvärlden med sin höga arbetslöshet och företagen måste få en chans att lösa jobbkrisen.

– Vi ser också att det är andra länder i Europa som lyckats besegra arbetslösheten. Sverige sticker ju ut. Vi har dubbelt så hög arbetslöshet som många jämförbara länder som Holland och Tyskland.

Ådahl föreslår bl.a. sänkt a-kassa.
Citera
2026-05-24, 13:14
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Kommer post rösta blankt era jävlar till politiker. Näringslivet och riksdags politiker dricker kava på samma orgy fester, sen skrattar de över sina vinster i år. Tro inget annat
Jag är inne på samma spår. Mitt förakt ökar varje år. Och det är synd att aktivism knappt leder någonstans längre. Man får istället använda verktygen som finns för att bryta upp bojorna som Kristerssons klass har satt på en. Tekniken är visserligen inte perfekt än, men jag ser hellre vart AI och biotekniken leder mig än att låta sig styras av en certifierat galen styrandeklass.
Citera
2026-05-24, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.di.se/ditv/borsmorgon/chefsekonomen-akut-overallt-i-sverige-kompetensproblem/

Lösningar enligt Svenskt Näringsliv:

• Ställa om utbildningar så att dom matchar företagens behov.

• Sänk bolagsskatten

• Måste öka invandringen och ta bort lönegolvet.

Vad tror ni om detta då?

Jag gissar att Svenskt Näringsliv bästa kompis Tidö kommer att tillmötesgå. Även globalisterna SD kommer driva denna politik.

så antingen behövde vi invandring då, när vi importera en hel analfabet bidragsklass, eller så behöver vi det nu men hur kan man lita på att även dessa inte är förståndshandikappade ?
Citera
2026-05-24, 14:25
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Nej. Eftersom i april 2026 uppgick antalet arbetslösa i Sverige till 500 000 personer. Detta motsvarar en arbetslöshet på 9,0 procent av arbetskraften.

Vi behöver verkligen inte ta hit lågutbildade så länge vi inte satt dessa 500.000 i arbete.

Ja, jag hade nog fel. 500 000 redan här? Jösses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in