2026-05-24, 09:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Står det i anmälan om det är från skolan/sjukvård eller från en bekymrad individ?
Jag blev anmäld då ett av mina barn i affekt sa "jag ska ta livet av mig". Den gången meddelade skolan oss att de anmälde och varför.
Vi blev kallade till soc, de pratade med oss och barnet var för sig, och sedan avslutade de ärendet.
Citera
2026-05-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Siffrorna är naturligtvis överdrivna men ändå ett tecken på hur korkat samhället blivit. Lär folk leva efter devisen "sköt dig själv och skit i andra" så skulle vi slippa majoriteten av dessa anmälningar.

Och det är absolut en av de mest korkade deviser man kan leva efter i ett samhälle där det är tänkt att vi alla ska bidra och delta på ett eller annat sätt som följer lagar och regler.

Att blunda och vara tyst när man upplever eller ser, eller misstänker ev missförhållanden som kan vara i strid med lagar och regler, så betyder det att man ger en tyst tillåtelse till allt elände sker och kan ske.

Det är som att stå och se en tradare backa och skita i att man ser att det går galet, att inte varsla, och låter det gå på skit.

Att våga stå fram, vara ett gott föredöme, är mycket viktigt i ett samhälle.
Citera
2026-05-24, 09:29
Medlem
Har en bekant som blev anmäld för att ungen hade ett uppskrapat knä och hål i byxan. Ungen hade härjat runt så som ungar gör och skrapat sitt knä när den trillade. Nej, då var min bekant en dålig mamma. Tror det var en jävel som störde sig på henne som anmälde henne för minsta lilla. Ändå absurt att man ens kommer på tanken att anmäla en sån grej till soc. Eller att anmäla till soc övht om det inte är något riktigt illa. Folk var blivit så förbannat korkade.
Citera
2026-05-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och det är absolut en av de mest korkade deviser man kan leva efter i ett samhälle där det är tänkt att vi alla ska bidra och delta på ett eller annat sätt som följer lagar och regler.

Att blunda och vara tyst när man upplever eller ser, eller misstänker ev missförhållanden som kan vara i strid med lagar och regler, så betyder det att man ger en tyst tillåtelse till allt elände sker och kan ske.

Det är som att stå och se en tradare backa och skita i att man ser att det går galet, att inte varsla, och låter det gå på skit.

Att våga stå fram, vara ett gott föredöme, är mycket viktigt i ett samhälle.

Det markerade håller jag med om till fullo. Att varna för allvarliga olyckor likaså. Det är dock inte liktydigt med alla "okynnesanmälningar" som görs i dagens samhälle till både polis och socialtjänst och som resulterar i att resurserna används till fel saker.
Citera
2026-05-24, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Står det i anmälan om det är från skolan/sjukvård eller från en bekymrad individ?

Japp. Skola/sjukvård har anmälningsskyldighet. Är lite olika hur det går till men ofta görs orosanmälan av rektor eller skolkurator. Skulle tekniskt sett kunna göras en anonym orosanmälan från personal men tror att det är högst ovanligt.
Citera
2026-05-24, 11:54
Medlem
Vi har vänner till familjen som blev orosanmälda av förskolan. Barnet hade nämnt något i stil med att ”pappa slåss”. Föräldrarna var helt oförstående men hade mötet med socialtjänsten och det skrevs av efter 1 möte. Föräldrarna misstänkte att barnet sett något på TV som inspirerat henne, men hon var 3 så hon bearbetade väl knappast världen som oss vuxna.

Förskolor ska hellre anmäla 100ggr för mycket än en gång för lite. Att det är många anmälningar är inte på något sätt dåligt, utan visar att förskolor tar sitt ansvar. De är inte socionomer, de vet inte varför barn säger som de gör. Bättre med ett möte med kommunen som kan skriva av det.
Citera
2026-05-24, 12:00
Medlem
Har du någon gång suttit i samtal med soc?

Jag antar inte för då skulle din åsikt vara annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Vi har vänner till familjen som blev orosanmälda av förskolan. Barnet hade nämnt något i stil med att ”pappa slåss”. Föräldrarna var helt oförstående men hade mötet med socialtjänsten och det skrevs av efter 1 möte. Föräldrarna misstänkte att barnet sett något på TV som inspirerat henne, men hon var 3 så hon bearbetade väl knappast världen som oss vuxna.

Förskolor ska hellre anmäla 100ggr för mycket än en gång för lite. Att det är många anmälningar är inte på något sätt dåligt, utan visar att förskolor tar sitt ansvar. De är inte socionomer, de vet inte varför barn säger som de gör. Bättre med ett möte med kommunen som kan skriva av det.
Citera
2026-05-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillaratttrolla
Har du någon gång suttit i samtal med soc?

Jag antar inte för då skulle din åsikt vara annorlunda.

Det har jag inte, men mina vänner tyckte det var läskigt innan samtalet (då de inte visste vad de hade att förvänta sig), men var positivt överraskade av själva samtalet. Det är inte ovanligt med anmälningar som bara leder till ett samtal förstår jag det som.

Vad är det som är så hemskt med ett samtal med soc? Att de försöker ta reda på om missförhållanden finns hemma hos er?
Citera
2026-05-25, 19:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Det har jag inte, men mina vänner tyckte det var läskigt innan samtalet (då de inte visste vad de hade att förvänta sig), men var positivt överraskade av själva samtalet. Det är inte ovanligt med anmälningar som bara leder till ett samtal förstår jag det som.

Vad är det som är så hemskt med ett samtal med soc? Att de försöker ta reda på om missförhållanden finns hemma hos er?

Det som är läskigt är att de har makten att placera barn utan bevis. De behöver inte ett enda bevis. Magkänslor räcker. Om de fått en magkänsla så kan de sitta och fabulera i sina utredningar för att få barn placerade. Och de har i princip inget personligt ansvar om de tar ett barn felaktigt och olagligt.

Sjukt är det och att de kan fortsätta ostört år 2026 är faktiskt helt otroligt.
Citera
2026-05-25, 21:23
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det som är läskigt är att de har makten att placera barn utan bevis. De behöver inte ett enda bevis. Magkänslor räcker. Om de fått en magkänsla så kan de sitta och fabulera i sina utredningar för att få barn placerade. Och de har i princip inget personligt ansvar om de tar ett barn felaktigt och olagligt.

Sjukt är det och att de kan fortsätta ostört år 2026 är faktiskt helt otroligt.
Hur å än sjukt det låter så har du rätt.

Från å med den 3e juli (har jag för mig)så kommer det förhoppningsvis bli ändring på det, då kommer dom behöva ta personligt ansvar, vare sig som vill eller inte..
Citera
2026-05-26, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
- 55% ökning jämfört med år 2018.

- Tröskeln för att anmäla har blivit lägre.

- I 44% av anmälningarna handlar det om beteende hos vårdnadshavare.

- Hälften av anmälningarna leder till utredning.

(Ovanstående är punkter från artikeln i TS).

Det har väl varit mer eller mindre känt under en relativt lång tid att fler och fler anmäler för småsaker. Det är alltså både privatpersoner och personal i exempelvis skola och vård som anmäler för minsta lilla. Exempelvis grannar som anmäler för att barn är ute och skriker eller för att föräldrar höjer rösten, det går inte att göra längre utan att utomstående förstår situationen fel. Barn med för hög frånvaro i skolan, den gränsen är relativt låg. Då har skolorna skyldighet att göra en anmälan.

Sen har vi det här med influencers som lägger ut barn och vardag i sociala medier. Där tror jag att det förekommer en hel del orosanmälningar. Både från närstående och från människor som aldrig ens träffat familjerna i fråga. De anmäler med innehållet i deras sociala medier som grund. Detta är ett fenomen som troligtvis också ökat på statistiken i att orosanmälningarna ökat.

Det heter att hälften av anmälningarna leder till utredning. Men som TS skriver "Tror många barn och föräldrar känner en enorm psykisk press av det här". Så är det naturligtvis, oavsett om anmälningarna har grund eller ej. Leder en anmälan till utredning är det tufft för familjen även om familjen ifråga har det bra och inga problem föreligger. Det är klart att det är bra att systemet överhuvudtaget existerar och i de fall där familjer lever i exempelvis våld eller missbruk eller där man inte kan ta hand om barnen är det naturligtvis befogat. Men det har tyvärr gått till överdrift. Vet många som blivit anmälda för märkliga anledningar och mått väldigt dåligt för att de är medvetna om att de är anmälda och att socialen bestämt att de ska utredas, trots märkliga orsaker. Det skapar tyvärr mycket psykisk ohälsa under tiden ända tills utredningen läggs ner, vilket kan ta flera månader.

Sen om man vänder på det och ser det ur socialens perspektiv. Hur "roligt" på en skala är det egentligen för dem med alla konstiga anmälningar som kommer in, men som de ändå väljer att utreda, mer eller mindre för att de måste göra det? Går åt otroligt med resurser för dem, både med befogade och obefogade anmälningar. Blir nog för mycket för dem också många gånger.

Asså, jag har fått en orosanmälan på mig. För en liten skitgrej som vården reagerade över när jag sökte hjälp. Det är en isolerad händelse som hände för ett år sedan, en gång. Men bara för att det finns barn under 18 år i mitt hushåll så är dom skyldiga att göra en anmälan. Jag bad henne att inte göra det, då det verkligen inte finns nån fara att min lille pojk far illa. Men dom har ju såklart anmälningsskyldighet, vilket jag fattar. Men tycker det är så sjukt obefogat och att vi då nu ska behöva ha ett möta med en person från socialen bara för att se om det behövs inledas en utredning eller inte. Detta har lagt så sjukt mkt stress, oro och rädsla på mig men oxå min partner som är väldigt orolig av sig överlag.

Han tror ju det värsta, att dom kommer att dissekera våra liv, vad vi gjort tidigare med mera, hans rädsla är ju att dom ska ta sonen, men det försäkrar jag honom att det kommer dom inte göra. Men jag känner mig oxå väldigt rädd, stressad och orolig. Och jag känner att det finns så många fler som behöver socialen och en ev. utredning, men nä där händer inget. Tröskeln är så låg, men pressen det sätter på oss som föräldrar som nu svävar i en grym ovisshet är så jobbig. Jag vill bara att det ska vara över, att detta mötet som kommer, kommer vara det enda, sen läggs ärendet ner och vi kan gå vidare med våra liv.

Blir bara så jävla förbannad när man blir anmäld för en skitsak. kan man inte se till det stora hela "hmm, verkar det finnas nåt problem här i denna familjen, nä, finns inget annat som tyder på det, två föräldrar som i grunden mår bra, ett barn som är friskt och välmående, men åh mamman gjorde en grej för ett år sedan som vi rynkade på ögonen åt och NU måste vi ju anmäla, vara sig vi vill eller inte tycker att det egentligen behövs." Ibland kan jag tycka att anmälningsplikten är lite väl hög! Vid vissa saker ska man direkt anmäla, men med andra som egentligen kan ligga till grund för värre saker, då skiter man i det.

Om nån har erfarenhet av ett första samtal med soc och vad dom ställer för frågor, får ni gärna svara till mig. Sitter med sån jäkla ångest och oro just nu för mitt barn som inte alls far illa. Vill bara veta att allt kommer gå bra, att det inte blir nån utredning, att samtalat leder till att ärendet läggs ner.
Citera
2026-05-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är sjukvården. Eftersom det är en skydighet att orosanmäla så sker en enorm överanmälning. Jag är en insider. Vården är också kvinnodominerad. Dessa kvinnor tror att de gör gott i att orosanmäla en familj på svaga grunder. "För säkerhets skull."

Exakt detta har hänt mig! En fin liten sköterska på Vårdcentralen där jag sökte hjälp tyckte tydligen att något i min text angående psykisk ohälsa, var att reagera på! "Åh denna kvinnan söker hjälp för att hon vill må bättre, bli en gladare mamma, en snällare partner och inte vara så arg, ledsen och ha ångest så mkt och att det ska gå ut över hennes familj. Nä men då ska vi hjälpa henne, men vänta, psykisk ohälsa, ångest lätt irriterad och ledsen, TÄNK OM BARNET FAR ILLA!?, Hon kanske inte är kapabel att ta hand om sin son, hon kanske är så uppe i sitt mående att det är risk för barnet, vi anmäler henne till soc, bättre att anmäla "för säkerhets skull"."

Så nu sitter vi här med en jävla anmälan, för att jag ville söka hjälp för mitt psykiska mående. Det gör ju inte mitt mående godare av att få en orosanmälan kastad i ansiktet på en!! Hur fan kan dom göra så, det finns inte minsta fog till denna anmälan, att jag inte skulle kunna ta hand om mitt eget barn, vi är dessutom 2! Jag hoppas verkligen att samtalet blir just bara det, ett samtal och att det sedan läggs ner. Fy fan alltså...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in