2026-05-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Folk har förstått att man kan använda det som vapen.
Blir du ovän med någon eller vill att någon ska få det jobbigt, orosanmäl deras barn.
Dessutom har läkare, poliser, lärare osv en anmälningsskyldighet, så om tankspridda Lasse 10 år glömmer sina smörgåsar hemma när klassen ska ut på skolutflykt, kanske läraren gör en orosanmälan, eller när Lisa 16 sitter och dricker cider i parken med sina kompisar på midsommar, gör polisen en orosanmälan.
Citera
2026-05-20, 11:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det här är ju hejdlöst roligt.

För den som mot förmodan inte fattat det än så kommer det här systemet att braka ihop. Det är bara en tidsfråga nu. Och det borde ingen vara ledsen över.

Jag tror det redan har brakat ihop. I vart fall när anmälningarna inkommer från privatpersoner. Hade varit intressant att veta hur stor andel som inkommer från förskola och skola.
Citera
2026-05-20, 11:26
Medlem
Siffrorna är naturligtvis överdrivna men ändå ett tecken på hur korkat samhället blivit. Lär folk leva efter devisen "sköt dig själv och skit i andra" så skulle vi slippa majoriteten av dessa anmälningar.
Citera
2026-05-20, 11:35
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
- 55% ökning jämfört med år 2018.

- Tröskeln för att anmäla har blivit lägre.

- I 44% av anmälningarna handlar det om beteende hos vårdnadshavare.

- Hälften av anmälningarna leder till utredning.

(Ovanstående är punkter från artikeln i TS).

Det har väl varit mer eller mindre känt under en relativt lång tid att fler och fler anmäler för småsaker. Det är alltså både privatpersoner och personal i exempelvis skola och vård som anmäler för minsta lilla. Exempelvis grannar som anmäler för att barn är ute och skriker eller för att föräldrar höjer rösten, det går inte att göra längre utan att utomstående förstår situationen fel. Barn med för hög frånvaro i skolan, den gränsen är relativt låg. Då har skolorna skyldighet att göra en anmälan.

Sen har vi det här med influencers som lägger ut barn och vardag i sociala medier. Där tror jag att det förekommer en hel del orosanmälningar. Både från närstående och från människor som aldrig ens träffat familjerna i fråga. De anmäler med innehållet i deras sociala medier som grund. Detta är ett fenomen som troligtvis också ökat på statistiken i att orosanmälningarna ökat.

Det heter att hälften av anmälningarna leder till utredning. Men som TS skriver "Tror många barn och föräldrar känner en enorm psykisk press av det här". Så är det naturligtvis, oavsett om anmälningarna har grund eller ej. Leder en anmälan till utredning är det tufft för familjen även om familjen ifråga har det bra och inga problem föreligger. Det är klart att det är bra att systemet överhuvudtaget existerar och i de fall där familjer lever i exempelvis våld eller missbruk eller där man inte kan ta hand om barnen är det naturligtvis befogat. Men det har tyvärr gått till överdrift. Vet många som blivit anmälda för märkliga anledningar och mått väldigt dåligt för att de är medvetna om att de är anmälda och att socialen bestämt att de ska utredas, trots märkliga orsaker. Det skapar tyvärr mycket psykisk ohälsa under tiden ända tills utredningen läggs ner, vilket kan ta flera månader.

Sen om man vänder på det och ser det ur socialens perspektiv. Hur "roligt" på en skala är det egentligen för dem med alla konstiga anmälningar som kommer in, men som de ändå väljer att utreda, mer eller mindre för att de måste göra det? Går åt otroligt med resurser för dem, både med befogade och obefogade anmälningar. Blir nog för mycket för dem också många gånger.
Citera
2026-05-20, 11:41
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det redan har brakat ihop. I vart fall när anmälningarna inkommer från privatpersoner. Hade varit intressant att veta hur stor andel som inkommer från förskola och skola.

Det är i alla fall en tiondel från privatpersoner. Sen har man räknat ihop skola, polis och vård och de står för 60% av anmälningarna. Detta enligt artikeln nedan:

https://kvartal.se/nyheter/artiklar/vart-tionde-barn-berord-av-orosanmalan/cG9zdDoxMTQ1ODg
Citera
2026-05-20, 11:44
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
"Från och med 2026 blir dessutom flera nya myndigheter anmälningsskyldiga, bland annat Försäkringskassan, Skatteverket och Arbetsförmedlingen. Socialstyrelsen räknar därför med att antalet orosanmälningar kommer att fortsätta öka".

https://kvartal.se/nyheter/artiklar/vart-tionde-barn-berord-av-orosanmalan/cG9zdDoxMTQ1ODg
Citera
2026-05-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Siffrorna är naturligtvis överdrivna men ändå ett tecken på hur korkat samhället blivit. Lär folk leva efter devisen "sköt dig själv och skit i andra" så skulle vi slippa majoriteten av dessa anmälningar.
Många personer är väldigt känsliga.

Bara i år har jag varit med om en granne i ett stugområde som skickade arga mail för att vi hade en lampa tänd på kvällen (störde hennes TV tittande).
En annan granne härjade över att lillgrabben på lite drygt 25 kg sprang till toaletten på kvällen (för att inte kissa på sig). Typ 10s ljud, inte som att han körde löpträning

En annan granne kommer med sura kommentarer om någon annan tryckt på hissknappen när han ska använda den. Klarar typ inte att vänta 20s extra.

Dock har inget av detta lett till orosanmälan.

Många verkar gå efter devisen att vara så lättkränkt som möjligt, men verkar snarare själva ha någon form av problem att lugna ned sig själva vid minsta störning.
Citera
2026-05-20, 11:57
Medlem
Extremeflys avatar
Verkar inte som dom i statistiken tagit hänsyn till alla jävelskap orosanmälningar? Folk använder ju de som vapen mot kreatörer framförallt. Hur många gånger har Rask, Lundell etc fått anmälningar?
Citera
2026-05-20, 12:36
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det låter helt sjukt.
Det är väl bra med anmälningar på sitt sätt men hur skall socialtjänsten klara av att hantera det när 10% av Sveriges barn blir anmälda varje år?

Utbildar och anställer fler socionomer. För att tala klarspråk, vänsterkvinnor får skyhöga löner finansierade av skattebetalarna.

Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Ja det är lite bisarrt.

Utöver som ovan nämnts med hämdanmälningar så tror jag också att det handlar om att människor i vår tid är rädda att konfrontera varandra och klaga på andras barn.

När jag växte upp för 50 år sedan och hade gjort ofog ute på stan kunde en allmän vuxen tillrättavisa mig. Man var livrädd för arga tanter och gubbar.

Vid ett tillfälle avkrävde en kvinna mina föräldrars telefonnummer som jag förstås uppgav (vågade inte annat) och hon ringde sedan hem och berättade vad jag gjort (kastat sten på plåttak som det smällde jättehögt men förstås riskerade ett antal fönsterrutor omkring).

Jävlar vicken utskällning jag fick av morsan. Du skämmer ut hela familjen, skrek hon och så fick man vara inne och gå och lägga sig tidigt och ingen TV. Jo, på den tiden hade vi också en hederskultur i Sverige.

Innan vi cementerar fast parallellerna kanske man ska vara tydlig med att vår syn på rätt och fel samt heder och moral skiljer sig diametralt mot öken och djungelfolkens.

Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Dessutom har läkare, poliser, lärare osv en anmälningsskyldighet, så om tankspridda Lasse 10 år glömmer sina smörgåsar hemma när klassen ska ut på skolutflykt, kanske läraren gör en orosanmälan, eller när Lisa 16 sitter och dricker cider i parken med sina kompisar på midsommar, gör polisen en orosanmälan.

Tror du verkligen att glömd smörgås eller cider i parken osv är det stora flertalet av anmälningarna?

Citat:
Ursprungligen postat av CatSith
Många personer är väldigt känsliga.

Bara i år har jag varit med om en granne i ett stugområde som skickade arga mail för att vi hade en lampa tänd på kvällen (störde hennes TV tittande).
En annan granne härjade över att lillgrabben på lite drygt 25 kg sprang till toaletten på kvällen (för att inte kissa på sig). Typ 10s ljud, inte som att han körde löpträning

En annan granne kommer med sura kommentarer om någon annan tryckt på hissknappen när han ska använda den. Klarar typ inte att vänta 20s extra.

Dock har inget av detta lett till orosanmälan.

Många verkar gå efter devisen att vara så lättkränkt som möjligt, men verkar snarare själva ha någon form av problem att lugna ned sig själva vid minsta störning.

Ha en bekant som arbetade utomlands mellan 2008 och 2016. När han kom hem frågade han vad fan som hänt med Sverige. Eftersom han är pk och inte alls velat lyssna på mina varningar tidigare så frågade jag vad han menade. Han sa att svenskar var så jävla sura. Förr i tiden stod folk tex på led utanför bussen men nu tränger sig folk, ingen ler alla är sura. Just det, svarade jag honom kort.
Citera
2026-05-20, 13:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Rimligen samma barn som får många anmälningar? Så "ett barn av 10" kanske mer är 1 av 100?

Min kompis glömde byta blöjan på sin lilla när han tog honom till dagis. Dagisfrökarna såg naturligtvis detta och anmälde honom till sociala. Så det kom hem en socialtant och kollade hur de bodde. Min kompis var inte helt normal men tillräckligt bra för att uppfostra barn.
Citera
2026-05-20, 13:34
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Rimligen samma barn som får många anmälningar? Så "ett barn av 10" kanske mer är 1 av 100?

Min kompis glömde byta blöjan på sin lilla när han tog honom till dagis. Dagisfrökarna såg naturligtvis detta och anmälde honom till sociala. Så det kom hem en socialtant och kollade hur de bodde. Min kompis var inte helt normal men tillräckligt bra för att uppfostra barn.
Blir ju helt klart ett stress/press moment. För det beror ju oxå även på vilken handläggare du får. Vissa jobbar ju inom det yrket för makten som det ger.
Citera
2026-05-20, 13:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Blir ju helt klart ett stress/press moment. För det beror ju oxå även på vilken handläggare du får. Vissa jobbar ju inom det yrket för makten som det ger.
Så är det, många socialtanter är någon slags lill-Hitler med maktambitioner, det kan ses i reportage på tv t.ex Uppdrag Granskning om pappan i Landskrona som inte fick se sitt lilla barn på 3 år. Hans hatiska fru vräkte in anmälningar om jag inte minns fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in