2026-05-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Oförskämt, så gör man bara inte. Mycket egoistiskt.

Du har dessutom skrivit "kommer att lägga mitt fokus på att vara hemma mycket med barnet". Du kommer därför att ha en mycket hög frånvaro?

Kommer att ta ut cirka 30% av föräldraledigheten. Ungefär en månad i samband med födsel. Så typ 20 dagar utöver de 10 dagar efter födseln. Hade egentligen helst tagit ut mer tid än så men prioriterar att barnet ammas det första året. Så vi pratar om 4-5 månaders föräldraledighet någon gång under hösten 2027. Eventuellt om jag skulle ta under sommaren och att det således inte har någon påverkan då alla har ledigt på sommaren.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-05-24 kl. 11:06.
Citera
2026-05-24, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sök tjänsten då! Skulle du få den har du väl en kvinna, mamma till barnet som kan ta första året föräldraledigt? Ärligt, du missar inte så mycket mer än kolik, barnskrik och bajsblöjor.

Låter som en bra tjänst, sumpa den inte.

Kul med lite medhåll, det är lite så jag resonerar också. Överväger att ta kontakt med arbetsgivaren och förklara min situation för moralen och samvetets skull. Det låter kanske märkligt men med min kompetens skulle det faktiskt inte vara omöjligt att de ger mig tjänsten ändå. Lite åt det hållet jag lutar åt.
Citera
2026-05-24, 10:58
Avstängd
Felpost.
Senast redigerad av Newton555 2026-05-24 kl. 11:02.
Citera
2026-05-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
När du har jobbat där i ett par månader, så ska du försvinna i en månad för föräldraledighet? Ska du då bara ösa över ditt jobb på andra? Eller måste de då lära upp någon annan för denna månad?

Tjänsten är till mångt mycket strategisk och handlar mycket om att nå en målgrupp som är mycket svår att nå, således handlar det mycket om kunskapsspridning, kontakt med media, organisationer, föreläsningar och så vidare. Sen har man individuella samtal men tror att det är mindre del av arbetstiden. Ser det som att kollegorna skulle kunna minska något med den strategiska biten vid behov. Alternativt så får någon vänta en månad för att få hjälp, det är inga akuta grejer vi snackar om så det skulle nog inte vara hela världen.

Tillägg: i realiteten så är jag borta under oktober, sen tar jag ut föräldraledighet under hösten 2027.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-05-24 kl. 11:07.
Citera
2026-05-24, 11:16
Avstängd
Rätt person på rätt plats håller i längden.
KBK!
Citera
2026-05-24, 11:39
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Har ingen som helst skyldighet att informera om att jag ska bli förälder, det kan jag göra sekunden efter att jag skrivit på kontraktet.

Faktiskt toppen att du skickar länken om min tidigare tråd. Har sedan inlägget sökt stöd och har inte varit sjukanmäld mer än en gång sedan dess. Vid tillfället blev jag magsjuk och spydde som en gris. M.a.o. en helt legit sjukskrivning.

Haha härligt att bli populär på arbetsplatsen efter bara 2 veckor typ när ansökan om föräldraledighet kommer in. Får du prövotid så blir du knappast förlängd heller.

Du kommer mao ALDRIG få det här jobbet - nu iaf!
Citera
2026-05-24, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Rätt person på rätt plats håller i längden.
KBK!

Hell yeah! Fel person på fel plats har vi tillräckligt av
Citera
2026-05-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Haha härligt att bli populär på arbetsplatsen efter bara 2 veckor typ när ansökan om föräldraledighet kommer in. Får du prövotid så blir du knappast förlängd heller.

Du kommer mao ALDRIG få det här jobbet - nu iaf!

Å andra sidan så är jag inte borta för evigt. Får jag det så kommer de ha en jävligt nöjd anställd som med största sannolikhet stannar länge. De kanske ser en vinst i det!
Citera
2026-05-24, 12:23
Moderator
HelgeBuks avatar
Vänta tills du känner att du har ork och tid att lägga energi på jobbet. Osnyggt att söka jobb bara för att direkt ta föräldraledigt. Alltså är du öppen med det på förhand, visst. Men då kommer du antagligen ha minimal chans att få det.
Citera
2026-05-24, 12:38
Medlem
godboys avatar
Min absoluta rekommendation är att du hör av dig till dem, dels att du "säljer" in dig med att du är väldigt intresserad, men även berättar ärligt om dina planer ang föräldraledighet.

Gör du på fel sätt så finns det alltid metoder att "straffa ut dig" på sikt. Sen är det alltid en risk att anställa, man kan få en idiot som är där på heltid, men man kan också få en bra som är där med planerad föräldraledighet och då kan verksamheten planera för det.

Hur du kommunicerar med dem är upp till dig, men i ett sånt här fall kan mail vara av godo, för det finns alltid en risk att man ringer i fel tidpunkt och att den du vill prata med måste avbryta samtalet innan du hunnit säga allt, eller att de slutar lyssna.
Citera
2026-05-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Självklart. Men är du kvinnan, så lär det synas. Är det mannen, så är du en omoralisk jävel, och chefen lär hitta en anledning till "omorganisation" och undanta dig från LAS. Dessutom har du väl en provanställning. Oavsett vad lagstiftningen säger, så brukar de flesta chefer använda sig att sitt sunda förnuft. Får du frågan om eventuell föräldraledighet, så måste du svara. Ljuger du då, så är det skäl för uppsägning med anledning av "personliga skäl". Vad är det för slags "stöd" man behöver söka, när man blir magsjuk?

Förbjuden fråga: Arbetsgivaren får i regel inte ens ställa frågan om du planerar att skaffa barn inom kort, eftersom det saknar relevans för din yrkeskompetens.
Citera
2026-05-24, 17:20
Medlem
Du skriver att du ska bli förälder.
Dvs barnet har inte ploppat ut ännu.

Ta jobbet då.
Och ta ledigt när barnet är 5.

För från 1-5 minns barnet inte ett skit.
Och det enda barnet gör från 1-3 är att skrika och skita på sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in