2026-05-24, 10:15
  #1
Medlem
Jag kommer att bli förälder till hösten och det dök just upp en annons på ett av mina drömjobb. Tillsvidaretjänst och om jag får det skulle jag börja cirka en månad innan det blir föräldraledighet.

Jag har idag ett bra välbetalt jobb, bra arbetsmiljö, rimlig arbetsbelastning, bra chef, hög flexibilitet och mycket frihet. Bor dessutom väldigt nära mitt jobb. Finns således många fördelar men börjat känna mig ostimulerad då jag jobbat med det i cirka fem år.

Jag ser mycket fram emot att bli förälder och kommer att lägga mitt fokus på att vara hemma mycket med barnet och bli en så bra förälder som jag bara kan.

Hur hade ni gjort? Hade ni sökt jobbet eller valt att stanna kvar?
Citera
2026-05-24, 10:19
  #2
Medlem
Är den nån som vill anställa dig, om du ska gå på ledighet efter en månad på jobbet?

Dessutom verkar du inte vara den optimala medarbetaren:

(FB) Systematisk sjukanmälan för återhämtning
Citera
2026-05-24, 10:20
  #3
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Jag kommer att bli förälder till hösten och det dök just upp en annons på ett av mina drömjobb. Tillsvidaretjänst och om jag får det skulle jag börja cirka en månad innan det blir föräldraledighet.

Jag har idag ett bra välbetalt jobb, bra arbetsmiljö, rimlig arbetsbelastning, bra chef, hög flexibilitet och mycket frihet. Bor dessutom väldigt nära mitt jobb. Finns således många fördelar men börjat känna mig ostimulerad då jag jobbat med det i cirka fem år.

Jag ser mycket fram emot att bli förälder och kommer att lägga mitt fokus på att vara hemma mycket med barnet och bli en så bra förälder som jag bara kan.

Hur hade ni gjort? Hade ni sökt jobbet eller valt att stanna kvar?
Du verkar sakna verklighetsförankring.
Citera
2026-05-24, 10:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du verkar sakna verklighetsförankring.

Det där svaret får du nog utveckla en smula.
Citera
2026-05-24, 10:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är den nån som vill anställa dig, om du ska gå på ledighet efter en månad på jobbet?

Dessutom verkar du inte vara den optimala medarbetaren:

(FB) Systematisk sjukanmälan för återhämtning

Har ingen som helst skyldighet att informera om att jag ska bli förälder, det kan jag göra sekunden efter att jag skrivit på kontraktet.

Faktiskt toppen att du skickar länken om min tidigare tråd. Har sedan inlägget sökt stöd och har inte varit sjukanmäld mer än en gång sedan dess. Vid tillfället blev jag magsjuk och spydde som en gris. M.a.o. en helt legit sjukskrivning.
Citera
2026-05-24, 10:29
  #6
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Det där svaret får du nog utveckla en smula.
Skulle tro företag blir rätt besvikna om de skulle välja anställa dig och du går på föränderlighet efter en månad, två, tre månader. Anställa någon är en investering. Går du direkt på föräldraledighet är du en dålig investering, de måste direkt börja söka en vikarie för dig. De kommer bli förbannade på dig då de annars kunde tagit någon som börjat arbeta och fortsatt så. Du krånglar till deras värld och det gillar de inte.
Citera
2026-05-24, 10:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Har ingen som helst skyldighet att informera om att jag ska bli förälder, det kan jag göra sekunden efter att jag skrivit på kontraktet.

Faktiskt toppen att du skickar länken om min tidigare tråd. Har sedan inlägget sökt stöd och har inte varit sjukanmäld mer än en gång sedan dess. Vid tillfället blev jag magsjuk och spydde som en gris. M.a.o. en helt legit sjukskrivning.


Självklart. Men är du kvinnan, så lär det synas. Är det mannen, så är du en omoralisk jävel, och chefen lär hitta en anledning till "omorganisation" och undanta dig från LAS. Dessutom har du väl en provanställning. Oavsett vad lagstiftningen säger, så brukar de flesta chefer använda sig att sitt sunda förnuft. Får du frågan om eventuell föräldraledighet, så måste du svara. Ljuger du då, så är det skäl för uppsägning med anledning av "personliga skäl". Vad är det för slags "stöd" man behöver söka, när man blir magsjuk?
Citera
2026-05-24, 10:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skulle tro företag blir rätt besvikna om de skulle välja anställa dig och du går på föränderlighet efter en månad, två, tre månader. Anställa någon är en investering. Går du direkt på föräldraledighet är du en dålig investering, de måste direkt börja söka en vikarie för dig. De kommer bli förbannade på dig då de annars kunde tagit någon som börjat arbeta och fortsatt så. Du krånglar till deras värld och det gillar de inte.

Självklart skulle de bli besvikna. Har detta i beaktning men det rycker i mig är att det är ett väldigt attraktivt jobb med ytterst få tjänster. Senaste gången de fick en tjänst ledig var 2003. Har träffat de anställda tidigare och det här rör sig inte om personer som blivit fast på sitt jobb, de har bara trivts så bra att de valt att stanna då det saknas motsvarande jobb. Mig veterligen så finns det totalt två tjänster över hela landet och jag vill liksom inte riktigt missa denna chans. Av annonsen framgår att alla måste gå en utbildning (om man inte har den sen tidigare). Utbildningen bekostar man vanligtvis själv och den kostar 200 000 kr. Utbildningen är obligatorisk. Är offentlig verksamhet så de kommer de inte undan.
Citera
2026-05-24, 10:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Självklart. Men är du kvinnan, så lär det synas. Är det mannen, så är du en omoralisk jävel, och chefen lär hitta en anledning till "omorganisation" och undanta dig från LAS. Dessutom har du väl en provanställning. Oavsett vad lagstiftningen säger, så brukar de flesta chefer använda sig att sitt sunda förnuft. Får du frågan om eventuell föräldraledighet, så måste du svara. Ljuger du då, så är det skäl för uppsägning med anledning av "personliga skäl". Vad är det för slags "stöd" man behöver söka, när man blir magsjuk?

Är det verkligen så? Tror att det skulle gå under diskriminering och när det gäller att göra en sån grej så finns det vad jag vet rätt saftiga rättsfall som gör att jag skulle få rätt. Den vägen är ju naturligtvis inte aktuellt att gå.

Nej, det är en tillsvidaretjänst.

Irrelevant till tråden men det jag menade var att det inte handlade om återhämtning utan att jag faktiskt var sjuk på riktigt, inte så att de hade velat att jag kom till jobbet och smittade resten av personalstyrkan.
Citera
2026-05-24, 10:48
  #10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Självklart skulle de bli besvikna. Har detta i beaktning men det rycker i mig är att det är ett väldigt attraktivt jobb med ytterst få tjänster. Senaste gången de fick en tjänst ledig var 2003. Har träffat de anställda tidigare och det här rör sig inte om personer som blivit fast på sitt jobb, de har bara trivts så bra att de valt att stanna då det saknas motsvarande jobb. Mig veterligen så finns det totalt två tjänster över hela landet och jag vill liksom inte riktigt missa denna chans. Av annonsen framgår att alla måste gå en utbildning (om man inte har den sen tidigare). Utbildningen bekostar man vanligtvis själv och den kostar 200 000 kr. Utbildningen är obligatorisk. Är offentlig verksamhet så de kommer de inte undan.
Sök tjänsten då! Skulle du få den har du väl en kvinna, mamma till barnet som kan ta första året föräldraledigt? Ärligt, du missar inte så mycket mer än kolik, barnskrik och bajsblöjor.

Låter som en bra tjänst, sumpa den inte.
Citera
2026-05-24, 10:49
  #11
Avstängd
Du har skrivit "kommer att lägga mitt fokus på att vara hemma mycket med barnet". Du kommer därför att ha en mycket hög frånvaro?
__________________
Senast redigerad av Newton555 2026-05-24 kl. 10:54.
Citera
2026-05-24, 10:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Självklart. Men är du kvinnan, så lär det synas. Är det mannen, så är du en omoralisk jävel.

Är man. Är dessutom övertygad om att jag är rätt person för jobbet och att jag verkligen skulle bidra med mycket inom området. En föräldraledighet är inte forever. Jobbet kräver hög grad av objektivitet då det är inom ett kontroversiellt område och det är mycket få som jag stött på som fixar att hålla sina värderingar åt sidan. På det sättet så tror jag nästan att det vore omoraliskt om någon som inte fixar det får tjänsten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in