2026-05-23, 23:30
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Förvånar mig att Hegseth är kvar än. Men om det kommer en deal här nu så ryker väl han strax efteråt, och så rullar den stora "skyll allt på Hegseth"-kampanjen igång lagom till fotbolls-VM.
Citera
2026-05-23, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Från Expressen:
"Trump säger även att han haft samtal med Israels premiärminister Benjamin Netanyahu som "gick mycket bra".

OM detta stämmer får det väl tolkas som att Israel är nöjda med det påstådda avtalets innehåll? Det skulle de knappast vara om Iran fick fortsätta med sitt uran.

Man får väl anta att Iran insett att de i praktiken inte behöver några kärnvapen. USA vågar ju inte invadera landet trots att Iran inte har en enda atombomb.

Det är svårt att stänga av en markinvasion och Iran vill definitivt inte vara med om en amerikansk sådan hur tuff än den skadeskjutna Mojtaba än låter från sjukbädden? Kanske visar han sig nu om fredsförhandlingar inleds på allvar?

Det viktiga är som sagt, att det blir ett avtal som alla parter kan leva med.

Katastrof för äggfjärten som precis hittat till fantastiska Flashback och nu antas fokusera på något helt annat? Lär bli svårt att släppa personan iofs.
Citera
2026-05-23, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Det verkar efter vad som sägs ryktesvägen vara en total amerikansk kapitulation, men det lär vi snart få veta.
Ja, om Trump är så säker på att Sundet snart skall öppnas, då handlar det om på Irans villkor.
Kan t.ex. tänka mig en tull för alla fartyg som passerar Sundet, att användas till att betala allting som förstörts under kriget i Iran och i Gulfstaterna, med undantag av förstörd amerikansk egendom i Gulfstaterna.
Likaså förbud för alla militära fartyg över t.ex. 20 m längd att passera. (Iran har inte mer några sådana båtar.)
Men detta är bara gissningar?
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-05-23 kl. 23:37.
Citera
2026-05-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Intressanta rykten, du verkar ha goda kontakter?!

Som jag skrivit vid ett flertal tillfällen kommer det krävas en överenskommelse som båda sidor kan visa upp som en seger.

USA agerar som förväntat, storsint. Gäller att detta håller, det är bara punkter som visas upp men varje punkt lär ju innehålla stora mängder text och tysta överenskommelser.

Det är iaf bra om man kan ha kommit överens något mer än ett luddigt ramverk här, alla kommer definitivt inte vara nöjda men det är vad det är.
Fy fan vilket svammel. Första meningen menat som förolämpning och följande bara svammel helt utan mening. Nej, jag har inte några kontakter i den amerikanska eller iranska utrikesförvaltningen. När jag talar om rykten så är det självklart rykten som jag läst i media.
Citera
2026-05-23, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag förstår det är ett oklart läge. Stämmer det?
Är det oklart vem som har bestämmandet i Iran?
Är det oklart vad Trump menar med alla hot - och tillbakatagna hot?
Vad kan man dra för slutsatser av dessa oklarheter?
Håller Israel på att ta över Iran - i det tysta?
Är det det som egentligen händer?
Upplys mig gärna!

Citat:
Ursprungligen postat av Procrastination1
Vad är det som är oklart?
Kan ju inte bli tydligare.

Det verkar vara oklart vem som har kontrollen i Iran?
Förekommer det några förhandlingar?
Om inte, så undrar man ju varför det?
Trump upprepar samma sak om och om igen - varför gör han det?
Nya hot, kommer i stort sett varje dag - är det inte ett sätt att förhala?
Varför skriver folk så mycket här - om det inte sker någon verklig förhandling?
Är allt vi ser bara ett sken som upprätthålls?
Citera
2026-05-23, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Ja, om Trump är så säker på att Sundet snart skall öppnas, då handlar det om på Irans villkor.
Kan t.ex. tänka mig en tull för alla fartyg som passerar Sundet, att användas till att betala allting som förstörts under kriget i Iran och i Gulfstaterna, med undantag för förstörd amerikansk egendom i Gulfstaterna.
Likaså förbud för alla militära fartyg över t.ex. 15 m längd att passera. (Iran har inte mer några sådana båtar.)
Men detta är bara gissningar?
Det har till och med ryktats om att USA ska lämna sina baser på den arabiska halvön men det låter så dramatiskt att det är svårt att tro att det kan stämma.

Dock är det logiskt på så sätt att det troligen var det Iran menade i sitt tiopunktsprogram om att Irans framtida säkerhet och skydd mot angrepp skulle garanteras.
Citera
2026-05-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Förvånar mig att Hegseth är kvar än. Men om det kommer en deal här nu så ryker väl han strax efteråt, och så rullar den stora "skyll allt på Hegseth"-kampanjen igång lagom till fotbolls-VM.

Kul att vi tänker så olika, gillar inte karlfan en millimeter (även om frisyren känns lite om superhjältehållet och fräck &#128170 men jag är inte ett dugg förvånad över att Trump har fortsatt förtroende för honom.

Han verkar ha levererat ungefär precis det som förväntades av honom, kanske trist att han verkar vara nationalist när bara smuts ska få vara det(typ Soran)
Citera
2026-05-23, 23:49
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det har till och med ryktats om att USA ska lämna sina baser på den arabiska halvön men det låter så dramatiskt att det är svårt att tro att det kan stämma.

Dock är det logiskt på så sätt att det troligen var det Iran menade i sitt tiopunktsprogram om att Irans framtida säkerhet och skydd mot angrepp skulle garanteras.

Iran har ju redan till stora delar förstört dessa baser, så vad finns det för poäng att behålla dem? Gulfstaterna har ju redan fått facit på att USA inte kan försvara dem, så det är möjligt att de har sagt till USA att de ändå vill riva sina försvarskontrakt med USA.

Storslaget seger för Iran i vilket fall ifall det är sant.
Citera
2026-05-23, 23:50
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:

Beroende på hur det blir med Hormuz, om Iran i avtalet kommer ha rätt att ta ut tullar för passage, så behövs mest troligt inte det med baserna som en del av avtalet.

Då kommer dom lugnt och metodiskt kunna pressa dessa mot att överge USA och jobba tillsammans inom Gulfen istället.
Citera
2026-05-23, 23:51
Medlem
Citat:

Blir det ännu mer logiskt när Trump gång på gång påtalar att man borde lämna Mellanöstern, Europa och snarare fokusera på den västra hemisfären, the Americas?

Europeiska politiker bävar, ska USA lämna oss? Vem ska vi då skylla på?

Israel verkar ha en tydlig plan på hur man ska gå framåt och har även en plan för hur detta ska fungera i praktiken.svt kommer säkert fråga din nya chef Magda om hur hon ser på det.
Citera
2026-05-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Iran har ju redan till stora delar förstört dessa baser, så vad finns det för poäng att behålla dem? Gulfstaterna har ju redan fått facit på att USA inte kan försvara dem, så det är möjligt att de har sagt till USA att de ändå vill riva sina försvarskontrakt med USA.

Det låter som att dom stackars Gulfstaterna blivit totalt sönderbombade juh!

Har inte tidigare sett några som helst bevis för det så det blir bra för alla här att du slänger upp en stadig bevisföring här. Du har väl tusentals foton?

Vi väntar.
Citera
2026-05-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren

Nej jag tror inte USA vill öppna dessa baser igen. Dels kostar det för mycket och dels har kriget visat att de saknar militär nytta eftersom de inte går att försvara.

Men vad som vore dramatiskt vore om USA medger en sådan förlust i ett skrivet avtal som hela världen kan läsa. Det är någonting annat än att lämna Mellanöstern i tysthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in