2026-05-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Du får gärna också gärna visa vart i FI:s artikel man kommer fram till att man har mer tillgångar om man sätter sina pengar på ett sparkonto och inte amorterar jämfört med att amortera samma belopp. Eftersom du har lika mycket tillgångar och skulder i båda fallen så är amortering ett sparande, oavsett om det kallas amortering , sparande eller att samla kottar.
Jag tänker inte förklara artikeln för dig eller utbilda dig, däremot tänker jag förklara för dig varför jag inte tänker göra det.
Du är som alla andra lågbegåvade personer härinne, du tror att ifall du inte förstår något så kan det omöjligt vara sant. Det kallas Argument from incredulity och är strukturerat utifrån att eftersom du inte förstår något så tror du att du automatiskt har rätt. Såvida jag inte bevisar saken tillräckligt bra för dig så stämmer det du säger, vilket är orimligt och varför jag inte tänker slösa tid på att spela det spelet med dig.

Det är inte svårt att förstå varför amortering inte är ett sparande, det står i artikeln och om du inte förstår det så...tja synd för dig

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det var du som kom med det bisarra påståendet att höga bostadspriser skrämmer bort produktiva människor. Om vi nu mäter produktivitet i inkomst av tjänst så är det då märkligt att Danderyd som har landets högsta bostadspriser och har landets i särklass högsta genomsnittliga inkomst av tjänst.

Nope, jag kom med påståendet att det vore bättre att göra fler billiga bostäder tillgängliga så man kan få in fler människor som kan arbeta och bidra till offentliga finanser än att hoppas på att kunna sälja mark dyrt.
Det är du som hela tiden drar likhetstecken mellan "produktiv" och "högavlönad", de två är inte samma sak även om du nu har inbillat dig själv att det är så.
Din bristande läsförmåga är inte mitt problem, förstår inte varför du fått för dig att det skulle vara det heller.

Marken i Danderyd är inte magisk, det var inte dyra bostäder som skapade högavlönade människor...hade det varit så enkelt hade vi inte haft problemen vi har på bostadsmarknaden för då hade högre bostadspris automatiskt lett till högre lön vilket inte är sant.
Det är svårt att tro att du någonsin ens satt din fot på en högskola utifrån ditt sätt att resonera på.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Varför skulle det vara omöjligt för ett produktivt ungt par att köpa denna bostad kan man ju fråga sig. Detta fiktiva par får lånelöfte om runt 4,5msek i bankernas kalkyler.
Först och främst menar du "välavlönade", inte produktiva.
Stor skillnad på dessa två.

Sedan har era glädjekalkyler motbevisats gång på gång.
Du förutsätter hög lön (nyexamenslön för akademiker är ~30 000 kr i Göteborg och ännu lägre om du är arbetande, för att inte prata om ifall du är student) och ett väl tilltaget sparande, (400 000 kr är väldigt, väldigt mycket för en nyutexaminerad), inga barn, inga övriga skulder och att man är två som söker.
Vad får man med då med optimala förutsättningar?
Ett nedgånget radhus i en kriminell förort...

Hade detta huset du länkade till inte varit övervärderat och kostat motsvarande vad det borde vara värt (d.v.s 18-2 miljoner) hade det inte varit ett problem, men nu är det tyvärr så.

Låt mig slippa era värdelösa anekdotiska glädjekalkyler i framtiden...de är helt komplett värdelösa som argument och ingen med en gnutta förnuft köper det
Citera
2026-05-23, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Intressanta nyheter från dagen:

-Högt belånade svenska hushåll står återigen inför risken för en räntesmäll, bara några år efter inflations- och räntechocken 2022–2024.
I mars i år var över 75 procent av svenskarnas bolån rörliga, enligt Finansinspektionen, och förra året tog fler nya bostadsköpare stora lån – både i förhållande till bostadens värde och sin inkomst.

Undrar varför nya bostadsköpare behövde ta stora lån i förhållande till bostadens värde och sin inkomst, verkligen ett mysterium hur det förhållandet har uppstått...

Trådens inbitna dödgrävare lär väl snabbt förneka detta och gnida händerna över att yngre behöver skuldsätta sig djupt för att köpa övervärderade bostäder, det är ju självklart dagens unga som är för lata.
Hur svårt skall det vara att vara 4-5 gånger så produktiv som tidigare generationer egentligen?

Noll sympati för "dagens unga". En patetisk skara arbetsskygga tiktok-telefon-beroende människor som växt upp med en självbild som är mil ifrån vad den borde vara. Röstar för att totalt rasera Sveriges konkurrenskraft med idioti som "4 dagars arbetsvecka" och allt miljötrams. Sen gråter de att de inte har får jobb eller har råd med det ena eller det andra, när det är de själva som orsakat problemet.
Citera
2026-05-23, 23:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
För att en bostadsrättsförening är en ekonomisk förening som har redovisningskrav på sig, krav på att upprätta balans och resultaträkningar och upprätta årsredovisning.
Det har inte privatpersoner...kan inte förstå att man behöver upplysa er om detta men tydligen så är kunskapsnivån härinne så låg så att ni inte vet detta.

Därför är det skillnad på en privatperson och en juridisk person
Ja, men principen är ju densamma, ditt korkade får.
Citera
2026-05-23, 23:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Nä, nä, du kan gömma sedlar under madrassen. Det är inte det mest effektiva sparandet, men det är ett sparande.

Det här har ingenting med mitt argument att göra.

För att det ena är pengar som läggs undan för ett framtida syfte, medans det andra är avbetalningen av ett lån.

Eller om du vill ha det uttryckt mer tekniskt: Det ena är en ökning av tillgångar, det andra är en minskning av skulder.

Sparande är inte heller direkt kopplat till en ökning av nettovärde, även om det är avsikten. Om du sparar i högriskaktier så kan du lätt förlora stora delar av dina tillgångar, men det är fortfarande ett sparande.
Du definierar inte sparande i form av vilken risk det är. Förstår du inte det?
Citera
2026-05-24, 02:15
Medlem
DVikings avatar
Jaså, har den urgamla diskussionen om huruvida amortering är sparande vaknat till liv igen

Nej amortering är just amortering, avbetalning av en skuld. Som ni ser är det ett annat ord är "sparande", där sparande innebär att man avsätter medel för framtiden. Att låna är motsatsen till att spara, och att återställa lånet innebär inte att man sparar även om det finns många som gärna vill att det ska vara så.

När ni betalar av era SMS-lån så har ni inte "sparat" något. Allt tillgängligt låneutrymme är inte ett "sparande"
Citera
2026-05-24, 04:47
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du definierar inte sparande i form av vilken risk det är.
Det gjorde jag inte alls. Läs min definition.

Sparande är pengar du lägger undan för ett framtida syfte. Sedan om det är högrisk- eller lågrisk sparande spelar ingen roll.

Det är ingen frisk människa som kallar amortering "sparande", utan man kallar det för amortering. Om du bara amorterar så sätter Lyxfällan 0 under sparande på budgettavlan.

Det du amorterat är inte dina pengar, det är bankens pengar.
Senast redigerad av Tidvind 2026-05-24 kl. 05:10.
Citera
2026-05-24, 05:00
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Så sparande i fonder, aktier eller andra tillgångsslag är inte sparande?
Det är sparande.

Citat:
För du har ju lika lite tillgång till dom som din bostad innan du har sålt.
Skillnaden är likviditeten.

Ska du sälja bostaden till marknadsvärdet så måste du göra en besiktning, anlita en mäklare, och invänta rätt köpare, vilket kan ta månader...till och med år, och även då kan du behöva gå ner i pris.

Jag kan sälja mina fonder till marknadsvärdet när som helst, jag kan även sälja av delar av mitt innehav.
Senast redigerad av Tidvind 2026-05-24 kl. 05:06.
Citera
2026-05-24, 06:54
Medlem
Citat:
Jag tänker inte förklara artikeln för dig eller utbilda dig, däremot tänker jag förklara för dig varför jag inte tänker göra det.
Du är som alla andra lågbegåvade personer härinne, du tror att ifall du inte förstår något så kan det omöjligt vara sant. Det kallas Argument from incredulity och är strukturerat utifrån att eftersom du inte förstår något så tror du att du automatiskt har rätt. Såvida jag inte bevisar saken tillräckligt bra för dig så stämmer det du säger, vilket är orimligt och varför jag inte tänker slösa tid på att spela det spelet med dig.

Det är inte svårt att förstå varför amortering inte är ett sparande, det står i artikeln och om du inte förstår det så...tja synd för dig

Nope, jag kom med påståendet att det vore bättre att göra fler billiga bostäder tillgängliga så man kan få in fler människor som kan arbeta och bidra till offentliga finanser än att hoppas på att kunna sälja mark dyrt.
Det är du som hela tiden drar likhetstecken mellan "produktiv" och "högavlönad", de två är inte samma sak även om du nu har inbillat dig själv att det är så.
Din bristande läsförmåga är inte mitt problem, förstår inte varför du fått för dig att det skulle vara det heller.

Marken i Danderyd är inte magisk, det var inte dyra bostäder som skapade högavlönade människor...hade det varit så enkelt hade vi inte haft problemen vi har på bostadsmarknaden för då hade högre bostadspris automatiskt lett till högre lön vilket inte är sant.
Det är svårt att tro att du någonsin ens satt din fot på en högskola utifrån ditt sätt att resonera på.

Först och främst menar du "välavlönade", inte produktiva.
Stor skillnad på dessa två.

Sedan har era glädjekalkyler motbevisats gång på gång.
Du förutsätter hög lön (nyexamenslön för akademiker är ~30 000 kr i Göteborg och ännu lägre om du är arbetande, för att inte prata om ifall du är student) och ett väl tilltaget sparande, (400 000 kr är väldigt, väldigt mycket för en nyutexaminerad), inga barn, inga övriga skulder och att man är två som söker.
Vad får man med då med optimala förutsättningar?
Ett nedgånget radhus i en kriminell förort...

Hade detta huset du länkade till inte varit övervärderat och kostat motsvarande vad det borde vara värt (d.v.s 18-2 miljoner) hade det inte varit ett problem, men nu är det tyvärr så.

Låt mig slippa era värdelösa anekdotiska glädjekalkyler i framtiden...de är helt komplett värdelösa som argument och ingen med en gnutta förnuft köper det

40k är medellön. Inte högavlönad.

Hur exakt ska bidraget till ”offentliga finanser” bli högre av att folk flyttar till Göteborg i stället för en annan kommun. Är det invandring till Sverige du talar om eller om de som redan är här. Finns ingen röd tråd öht i dina snurriga resonemang.

”Kriminell förort” där kom det. Wallincus tycker allt utom typ Örgryte är ”kriminella förorter” du avfärdar Stockholms typ bästa närförorter med högst priser som totala ghetton. Lite oklart vad snurrige wallincus anser att alla ska bo? Det är typ 1% av landets yta som inte är ”kriminella förorter” i dina snurriga resonemang och där ska man tydligen ge bort all mark för att alla ska flytta dit.

Du skriver att produktivitet inte har något med inkomst av tjänst att göra och samtidigt pratar du om bidrag till ”offentliga finanser”. Otroligt svårt att försöka följa dina osammanhängande, inkonsekventa resonemang.

Att försöka diskutera med dig är idiotiskt att ens försöka sig på
Citera
2026-05-24, 08:48
Medlem
Citat:
Vilket inte alls är applicerbart i vardagligt språk, och som Wallincus klargjorde för dig så antydde rapporten du hänvisade till just detta.
Vilket delforum var nu detta?
Du missade att kolla upp det.

Nej, Wallincus har inte klargjort något. Det har han inte gjort någon gång. Han vet inte hur man gör.

Citat:
Ingen i tråden har argumenterat detta.
??
Människor som baserar sig på känsla argumenterar inte. Dom har inga argument. Dom påstår vad deras känslor förmedlar.

Citat:
När du amorterar så betalar du av ett lån, när du sparar så lägger du undan pengar för ett framtida syfte. Det är argumentet.
Det finns inget argument där. Det finns bara två frikopplade påståenden.

Du skulle med samma princip kunna skriva "När du köper aktier så köper du in dig i ett företag, när du sparar så lägger du undan pengar för ett framtida syfte."
Och pss med fonder. Och därmed skulle enligt dig fond och aktieinnehav inte vara en form av sparande.

Och det kolliderar mycket med vad FI skriver.

Felet du gör här är att du tar stöd i dina känslor och så drämmer du till med några påståenden som stämmer med känslorna. Men helt utan att tänka på vilka konsekvenser de för med sig.

Citat:
Nu har jag mina pengar i indexfonder, så det tar cirka tre dagar för mig att få ut mina pengar från det att jag säljer. Men det spelar ingen roll, vill du låsa pengarna på ett sparkonto i tre år för en lite högre ränta så är det fortfarande ett sparande, eftersom det är pengar du lägger undan för ett framtida syfte.
Är vi då överens om att hur likvid en sparform är inte har någon relevans i sammanhanget.
(Annars måste du säga att fasträntekonton inte är sparande).

Citat:
Pengarna du amorterat är inte dina pengar. Det är bankens pengar. Därmed inte ett sparande.
Hur ökar spararens nettotillgångar när denna amorterar.
Citera
2026-05-24, 09:06
Medlem
Ny spännande dag då man väntar på bostadskraschen, passade på läsa igenom FI:s rapport om sparande:
https://www.fi.se/contentassets/7a5700557b96482ea86c6c853854b979/svenskarnas-sparande-2025.pdf

FI definierar sparande så här på sidan 4:
”Vi använder sparande som begrepp för att beskriva de pengar som individer sätter av för att använda senare.”
Men direkt därefter preciserar de att rapporten huvudsakligen handlar om:
”det likvida finansiella sparandet
och de definierar det som tillgångar:
-på bankkonton
-i fonder
-i aktier
eller annat sparande som kan omsättas i pengar relativt enkelt.
Det centrala ordet är alltså likvidt.
FI motiverar detta med att de vill analysera hushållens:
-ekonomiska motståndskraft,
-buffertar,
-förmåga att hantera inkomstbortfall och oväntade kostnader,
-samt finansiell stabilitet.

Varför bostäder exkluderas
Det står i fotnot 1 på sidan 4:
”Med tillgångar avser vi finansiella tillgångar. Vi exkluderar bostadsrätter som i Finansräkenskaperna klassificeras som en finansiell tillgång.”
Det är ganska intressant eftersom bostadsrätter rent nationalekonomiskt faktiskt kan klassas som finansiella tillgångar, men FI väljer ändå att ta bort dem ur analysen.
Skälet verkar vara att bostäder inte är likvida:
de kan inte snabbt användas för konsumtion,
de fungerar sämre som buffert,
och värdet är svårt att realisera utan att sälja eller belåna bostaden.
FI:s perspektiv är alltså mer:
”Vilka pengar kan hushållet faktiskt använda vid ekonomisk stress?”
än:
”Hur stor är hushållets totala förmögenhet?”
Varför pensioner undantas
Det står också explicit i samma fotnot:
”Pensionstillgångar ingår inte i rapporten.”
FI utvecklar inte resonemanget särskilt mycket, men man kan läsa mellan raderna att pensioner faller utanför eftersom de:
-inte är fritt disponibla,
-ofta är låsta till pensionsålder,
-inte fungerar som kortsiktig buffert,
och därför inte räknas som likvida tillgångar.
Det innebär att:
-tjänstepension,
-premiepension,
-privat pensionsförsäkring,
i praktiken ignoreras trots att de ekonomiskt sett absolut är ett sparande.
Det gör rapporten ganska speciell jämfört med hur hushåll normalt ser på sin ekonomi. Många skulle intuitivt räkna:
-bostadskapital,
-amorteringar,
-tjänstepension,
-privat pensionssparande,
som centrala delar av sitt sparande.
Amorteringar: både sparande och inte sparande
Här blir rapporten lite inkonsekvent — och ganska intressant.
På sidan 4 skriver FI:
”Vi inkluderar även viss information om amorteringar, även om de inte på samma sätt som likvida tillgångar kan omsättas i pengar.”
Och i fotnot 2 förklarar de varför amortering ändå räknas:
”Amorteringar är en form av sparande eftersom de ökar nettotillgångarna (tillgångar minus lån) genom att lånen minskar.”

FI säger alltså att amortering är sparande,
eftersom hushållets nettoförmögenhet ökar när skulden minskar.

Men samtidigt behandlas amortering separat från det ”egentliga” sparandet eftersom:
pengarna inte är likvida,
kapitalet är bundet i bostaden,
och det inte går att konsumera utan nytt lån eller försäljning.
Det är därför rapporten ibland använder två olika principer samtidigt:
likviditet - vad kan användas snabbt?
balansräkning - vad ökar nettoförmögenheten?
Amortering uppfyller bara punkt 2.
Det leder till en ganska smal bild av ”sparande”
Om man sammanfattar FI:s definition så handlar rapporten egentligen mer om:
”likvida finansiella hushållstillgångar”
än om sparande i vardaglig mening.
Därför saknas stora delar av svenska hushålls faktiska förmögenheter:
-bostäder,
-tjänstepensioner,
-privat pensionskapital,
-och delvis amorteringar.
För svenska medelklasshushåll är det ofta just dessa delar som dominerar nettoförmögenheten. Därför kan rapporten ge intrycket att många hushåll sparar mindre än de egentligen gör i ett bredare förmögenhetsperspektiv.

Slutsatsens är alltså att enligt FI är amortering sparande, precis som pensioner, även om pengarna är låsta men de har dock valt att i rapporten fokusera på likvida tillgångar. Frågor på det?
Senast redigerad av Perfecthairline 2026-05-24 kl. 09:10.
Citera
2026-05-24, 09:10
Medlem
Citat:
Tydligen inte eftersom de klart och tydligt säger att amortering inte är ett sparande men inkluderas ändå, lol.
Skall vi titta på det igen?
Rapporten behandlar i huvudsak det likvida finansiella sparandet, som består av tillgångar på bankkonton, i fonder, i aktier eller annat sparande som kan ge avkastning i pengar. Att sparandet är likvitt betyder att det går att avsluta sparandet och omvandla det till pengar som går att använda till att exempelvis konsumera eller köpa en bostad. Vi inkluderar även viss information om
amorteringar, även om de inte på samma sätt som likvida tillgångar kan omsättas i pengar.

Där har du deras definition av ett sparande, som är den du påstår att du använder.
Säg mig, är din amortering ett likvitt sparande du kan avsluta och omvandla till pengar för att konsumera?
Här ser vi hur Wallincus inte klarar av att läsa en enkel mening och få den rätt.
Låt oss då titta i texten från FI's rapport.
"Rapporten behandlar i huvudsak det likvida finansiella sparandet"

Dvs rapporten behandlar endast en del av sparandet. Nämligen sparande som faller under kategorin finansiellt.
Sparande som inte är finansiellt berör man inte i rapporten.

Vidare så begränsar man rapporten ytterligare med bivillkoret att inte allt finansiellt sparande tas upp i rapporten. Utan rapporten begränsar sig till finansiellt sparande som är likvitt.

Således:
* Sparande finns i många olika former. En huvudindelning är finansiellt och icke-finansiellt.
* Finansiellt sparande kan delas in i underkategorin likvitt finansiellt sparande.

Varför klarar nu inte en del att läsa och förstå den meningen?
Jag vet inte men så är det iaf. Och kan man inte läsa och förstå så enkla meningar bör man väl vara försiktig med att påstå saker.

-------------------
Tänk nu om det stått:
"Rapporten behandlar i huvudsak bensindrivna personbilar."
Då hade Wallincus yrat om att dieseldrivna och eldrivna bilar inte var bilar.

Wallincus borde gå om grundskolan och lära sig läsa.
Citera
2026-05-24, 09:21
Medlem
Citat:
Det är ingen frisk människa som kallar amortering "sparande", utan man kallar det för amortering. Om du bara amorterar så sätter Lyxfällan 0 under sparande på budgettavlan.
Du måste då välja:

A) På Finansinspektionen och bland alla utbildade så betraktar man amortering som en form av sparande. Därmed är dom inte friska i huvudet.

B) Du har fel och amortering är en form av sparande.

Citat:
Det du amorterat är inte dina pengar, det är bankens pengar.
Pss så är det man betalar till fonden inte mina pengar längre utan fondens.
Och då är dina indexfonder inte sparande.

Du struntar fullständigt i att tänka igenom konsekvenserna av dina påståenden.
I din iver att avfärda amortering har du nu sagt att det eget fondinnehav inte är ditt sparande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in