Citat:
Jag tänker inte förklara artikeln för dig eller utbilda dig, däremot tänker jag förklara för dig varför jag inte tänker göra det.
Du får gärna också gärna visa vart i FI:s artikel man kommer fram till att man har mer tillgångar om man sätter sina pengar på ett sparkonto och inte amorterar jämfört med att amortera samma belopp. Eftersom du har lika mycket tillgångar och skulder i båda fallen så är amortering ett sparande, oavsett om det kallas amortering , sparande eller att samla kottar.
Du är som alla andra lågbegåvade personer härinne, du tror att ifall du inte förstår något så kan det omöjligt vara sant. Det kallas Argument from incredulity och är strukturerat utifrån att eftersom du inte förstår något så tror du att du automatiskt har rätt. Såvida jag inte bevisar saken tillräckligt bra för dig så stämmer det du säger, vilket är orimligt och varför jag inte tänker slösa tid på att spela det spelet med dig.
Det är inte svårt att förstå varför amortering inte är ett sparande, det står i artikeln och om du inte förstår det så...tja synd för dig
Citat:
Nope, jag kom med påståendet att det vore bättre att göra fler billiga bostäder tillgängliga så man kan få in fler människor som kan arbeta och bidra till offentliga finanser än att hoppas på att kunna sälja mark dyrt.
Det var du som kom med det bisarra påståendet att höga bostadspriser skrämmer bort produktiva människor. Om vi nu mäter produktivitet i inkomst av tjänst så är det då märkligt att Danderyd som har landets högsta bostadspriser och har landets i särklass högsta genomsnittliga inkomst av tjänst.
Det är du som hela tiden drar likhetstecken mellan "produktiv" och "högavlönad", de två är inte samma sak även om du nu har inbillat dig själv att det är så.
Din bristande läsförmåga är inte mitt problem, förstår inte varför du fått för dig att det skulle vara det heller.
Marken i Danderyd är inte magisk, det var inte dyra bostäder som skapade högavlönade människor...hade det varit så enkelt hade vi inte haft problemen vi har på bostadsmarknaden för då hade högre bostadspris automatiskt lett till högre lön vilket inte är sant.
Det är svårt att tro att du någonsin ens satt din fot på en högskola utifrån ditt sätt att resonera på.
Citat:
Först och främst menar du "välavlönade", inte produktiva.Stor skillnad på dessa två.
Sedan har era glädjekalkyler motbevisats gång på gång.
Du förutsätter hög lön (nyexamenslön för akademiker är ~30 000 kr i Göteborg och ännu lägre om du är arbetande, för att inte prata om ifall du är student) och ett väl tilltaget sparande, (400 000 kr är väldigt, väldigt mycket för en nyutexaminerad), inga barn, inga övriga skulder och att man är två som söker.
Vad får man med då med optimala förutsättningar?
Ett nedgånget radhus i en kriminell förort...
Hade detta huset du länkade till inte varit övervärderat och kostat motsvarande vad det borde vara värt (d.v.s 18-2 miljoner) hade det inte varit ett problem, men nu är det tyvärr så.
Låt mig slippa era värdelösa anekdotiska glädjekalkyler i framtiden...de är helt komplett värdelösa som argument och ingen med en gnutta förnuft köper det