2026-05-23, 19:32
Medlem
.Mlyric.s avatar
Viktor Barth-Kron på Expressen tycker att Tidö fokuserar för mycket på att framhäva att man "håller ihop" men att väljare bryr sig mindre om det än man tror. Att diverse gruppfoton inte kommer att vinna valet åt dem och att man snarare borde fokusera på vad man vill göra framledes.
Citera
2026-05-23, 19:35
Medlem
triptykens avatar
(bias uttryckt för att underlätta: jag är vänster, inte som partiet utan som ett brett begrepp. Bara så alla vet vart jag kommer ifrån)

OM jag vore Tidö skulle jag pressa på splittringen mellan S och C å ena sidan och V på andra med Mp som ett deprimerat skilsmässobarn som inte vet vad det ska göra.

I år är första gången på mycket länge som V kan fälla S. S har puttat skiten för långt och V kan för första gången på mycket länge tänka "4 år med högern, och 40 år med en mer väldresserade socialdemokrati är bättre än alternativet". Att pusha aktivt för den splittringen är positivt för nu sittande Tidölags-medlemmar. Dom kommer inte vara aktiva politiker när vinster för V kommer av den handlingen.

S har aktivt lutat sig bortom centrism mot höger istället för vänster-centrism det senaste året - så nu är tillfället redo. Skända S, få dom att stötta en M, L (om dom kommer in), Kd regering. SD kommer vika sig som alltid och bara ta det, det har dom gjort konstant när det kom till skott - och fantasin om en teknokratisk mittregering är för sexig för att släppa. Allt man behöver göra är att låta S skjuta sig i foten, och låta dom pusha för högerpolitik som dom gjort dom senaste åren.

Men sen kommer nästa val, men då är alla nu sittande ministrar i högern redan på andra poster.
Citera
2026-05-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det argument har oppositionen kört med länge nu, folk har tröttnat, har dom inget nytt/annat att komma med, vad vill ni göra...
Alliansen vann till skillnad mot Tidö för de sänkte skatten lika mycket för vanliga inkomsttagare. Vill man öka handeln så ska man dessutom ge mest pengar till fattiga för de kommer konsumera dem direkt då de har behov. Att rika får mer pengar ger bara banker mer att leka med. Att sänka kontantinsatsen på bostad ökar bara priset vilket ger rika större vinst medan köparen blir ännu mera skuldsatt. Några billigare hyresrätter har man inte fixat men däremot högre hyra än någonsin.
Citera
2026-05-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Alliansen vann till skillnad mot Tidö för de sänkte skatten lika mycket för vanliga inkomsttagare. Vill man öka handeln så ska man dessutom ge mest pengar till fattiga för de kommer konsumera dem direkt då de har behov. Att rika får mer pengar ger bara banker mer att leka med. Att sänka kontantinsatsen på bostad ökar bara priset vilket ger rika större vinst medan köparen blir ännu mera skuldsatt. Några billigare hyresrätter har man inte fixat men däremot högre hyra än någonsin.
Jag la till:
Vilka tog bort värnskatten? (För att dom med högsta inkomst)

Man väljer att köra med procenttal eller belopp om vartannat, det som passar bäst.
Löneökningar räknas i procent, tjänar mest får mest.
Citera
2026-05-23, 19:44
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Så Jimmie Åkesson gynnar bara de rika? Enligt dig är väl alla som tjänar över 40 000 i månaden rika.
Citera
2026-05-23, 20:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ja, vi som är emot massinvandring röstar på Tidö, medan folk som är extremt invandringsliberala röstar på de rödgröna. Så vilken av grupperna är du?
Jag är med dem som är emot invandringen och för återvandring och riva medborgarskap, trodde det var ganska tydligt med tanke på mina inlägg i tråden
Citera
2026-05-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
1976 och 1979 valdes borgerlig majoritet också. Men det var kanske innan du var född.
I sak: Vänta tills väljarna fattar att V hamnar i regeringen om de röstar till vänster om mitten… 😱
De har redan fattat att SD hamnar i regeringen om de röstar höger, vilket inte känns bra för någon annan än SD:s väljare.
Citera
2026-05-23, 20:36
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Jag tror inte att man kan muta sig till en valseger med ytterligare skattesänkningar helt enkelt. Finns det något man kan göra för att vände underläget?

Belysa Miljöpartiets tokigheter:
Skrota Miljöpartiet! Finns inte ett parti som ställt till det värre än vad vi nu ser konsekvenserna av i landet Sverige. Partiet ligger bakom precis allt av den dystra framtid som vi har framför oss med en stigande "Inflation" - "Energikris" och en "Krona" som rasar i värde.

Miljöpartiet säger sig stå för, en orörd landsbygd och en oförstörd natur, men varför vill Mp ta död på vår natur och våra djur med sina vindkraftsparker. Konsekvenserna av detta parti är så omfattande, med kostnader som är så hissnande, att en riksrätt vore det enda alternativet som återstår.
Citera
2026-05-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Vilka tog bort värnskatten?
Det blev S tvingade till att gå med på för att C och L skulle godkänna S+MP som regering.
Citera
2026-05-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
lova omedelbart stopp på invandringen och öka utvisningarna samt uppsägande av medborgarskap så är segern där
Hur tänker du att det här ska gå till? Du inser att tidö måste ta väldigt mycket röster från oppositionen för att vinna. Tror du att det här är frågor som kommer locka stora mängder väljare från oppositionen?
Citera
2026-05-23, 20:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Du inser att tidö måste ta väldigt mycket röster från oppositionen för att vinna. Tror du att det här är frågor som kommer locka stora mängder väljare från oppositionen?
ja det tror jag om de genomför det, alla riktiga etniska svenskar vill ha stopp på invandringen nu
Citera
2026-05-23, 20:42
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
lova omedelbart stopp på invandringen och öka utvisningarna samt uppsägande av medborgarskap så är segern där

Invandringsrelaterade frågor är ju för fan det enda de talar om. Folk som har något innanför pannbenet prioriterar andra frågor också. Sjukvård, äldreomsorg o.s.v. Jag spyr på att höra om invandring och då har jag röstat SD och den skorrande fåntratten i de två senaste valen. Det gör jag inte i september
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in