2026-05-23, 15:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Jag har svårt att tro att du skulle vara matematiker med tanke på att du tror att

1) antalet medlemmar i mensa säger något om hur stor andel av världens högintelligenta personer som bor i Sverige,

2) 1% av världens intelligentaste personer bor i Sverige,

3) ett land som har 1% av de smartaste individerna också har 1% av de dummaste.

Det är förstås möjligt att du är ”matematiker”, men en väldigt dålig sådan. En person som gått ut gymnasiet förstår nämligen att antalet medlemmar i Mensa beror på att svenskar gillar föreningar - snarare än att det skulle bo särskilt många extremintelligenta personer just här.
Mera Dunning Kruger och inget fel med att du skämmer ut dig, det är bara roligt.

Här kan du se normalfördelningskurvan. Eftersom du inte tror det finns lika många dumma som du på varje klok som jag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Normalf%C3%B6rdelning
Analogt finns lika många långa som korta. Att du bara tror det finns långa personer KANSKE beror på att du själv är kort? Kallas även anekdotisk bevisföring och räknas som fakta bland Dunning Kruger-personer.
Citera
2026-05-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Mera Dunning Kruger och inget fel med att du skämmer ut dig, det är bara roligt.

Här kan du se normalfördelningskurvan. Eftersom du inte tror det finns lika många dumma som du på varje klok som jag.
Analogt finns lika många långa som korta. Att du bara tror det finns långa personer KANSKE beror på att du själv är kort? Kallas även anekdotisk bevisföring och räknas som fakta bland Dunning Kruger-personer.

Fast du påstod att ”ett land som har 1% av de smartaste individerna också har 1% av de dummaste”. Det stämmer verkligen inte och är det jag invänder mot. Genomsnittlig intelligens skiljer sig mellan olika länder, det verkar du själv hålla med om.

Jag invänder inte mot att intelligens är normalfördelat.

Men det är en parentes. Övriga påståenden är felaktiga. Jag har redan fått medhåll i tråden för det.

Du kan försöka hitta någon annan skribent eller en källa som bekräftar dina påståenden om att antalet medlemmar i Mensa säger något om genomsnittlig intelligens i det landet eller att 1% av världens mest intelligenta personer skulle bo i Sverige.

Japan har högre uppmätt genomsnittlig iq än Sverige. Med sina 122 miljoner invånare har japan trots det färre medlemmar i Mensa än Sverige med sina 10 miljoner invånare. Vad säger det dig matematikern?
Citera
2026-05-23, 15:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Fast du påstod att ”ett land som har 1% av de smartaste individerna också har 1% av de dummaste”. Det stämmer verkligen inte och är det jag invänder mot. Genomsnittlig intelligens skiljer sig mellan olika länder, det verkar du själv hålla med om.

Jag invänder inte mot att intelligens är normalfördelat.

Men det är en parentes. Övriga påståenden är felaktiga. Jag har redan fått medhåll i tråden för det.

Du kan försöka hitta någon annan skribent eller en källa som bekräftar dina påståenden om att antalet medlemmar i Mensa säger något om genomsnittlig intelligens i det landet eller att 1% av världens mest intelligenta personer skulle bo i Sverige.

Japan har högre uppmätt genomsnittlig iq än Sverige. Med sina 122 miljoner invånare har japan trots det färre medlemmar i Mensa än Sverige med sina 10 miljoner invånare. Vad säger det dig matematikern?
Sverige har en ordinär medel-IQ på 98 och alltså har Sverige ett helt ordinärt (och lika stort) antal med hög IQ som låg IQ sett globalt. Du har inte gett några fakta som motsäger att den svenska normalfördelningskurvan skiljer sig från något annat lands så du bara snackar Dunning Krugerska.

Varför japaner inte vill gå med i mensa vet varken du eller jag. Men jag tycker inte det finns tecken på att Japan har något större överskott på extrem-intelligenta. Sverige har det, jag kan nämna massor med världskända smarta svenskar. Anekdotisk bevisföring, men det skrev jag också.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-23 kl. 15:25.
Citera
2026-05-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Just det. Din post passar bra även i trådarna där extroverta försöker inbilla omgivningen att av andra än korkade:
/kvinnor finner babblare mer attraktiva än ickebabblare med karisma!
/babblare väljs till ledare mer än intelligenta med karisma!
Det med baby skrev jag bara för att göra ett extra TYDLIGT exempel, men du begriper fortfarande inte. Du fortsätter hävda att hjärnan inte behöver träning!
De, som inte har tänkt tillräckligt, har inte kommit upp till sin IQpotential...

För det första vill jag adressera en vanlig missuppfattning som även förekommer inom Mensa (och många inom Mensa skiljer sig inte signifikant från övriga befolkningen utan vill partaja).

Hjärnan behöver absolut träning och man borde använda hjärnan maximalt hela tiden! För att bli något av värde krävs mycket träning. För att bli ingenjör, läkare, konstnär, jurist, journalist etc...

Även om IQ absolut är starkt genetiskt betingat så tar det inte alls (!) bort behovet av kunskap, färdighet, skicklighet eller kompetens. Idiotiskt att ens anspela på! Einstein var ett geni men även uthållig (som visserligen är ett skällsord som plugghäst som normalbegåvade använder för att kränka intellektuella).

Och slutligen så ligger det mycket i att tjejer bara attraheras av babblare... Eller åtminstone så uppfattar tjejer väldigt sällan blyga killar.
Citera
2026-05-23, 15:27
Medlem
Citat:

Du vet normalfördelningskurvan är en matematisk modell och absolut tillämplig. Men det innebär inte att real-life data avspeglar sig med exakt samma symmetri.
Citera
2026-05-23, 15:27
Medlem
Citat:
Sverige har en ordinär medel-IQ på 98 och alltså har Sverige ett helt ordinärt (och lika stort) antal med hög IQ som låg IQ.

Ja.

Citat:

Du har inte gett några fakta som motsäger att den svenska normalfördelningskurvan skiljer sig från något annat lands så du bara snackar Dunning Krugerska.

genomsnittlig uppmätt IQ skiljer sig mellan olika länder och det är därför ett land som har 1% av de dummaste inte måste ha 1% av de smartaste. Påstår inget annat än det.

Citat:

Varför japaner inte vill gå med i mensa vet varken du eller jag. Men jag tycker inte det finns tecken på att Japan har något större överskott på extrem-intelligenta. Sverige har det, jag kan nämna massor med världskända smarta svenskar. Anekdotisk bevisföring.

Svammel.

Du behöver inte veta varför de inte vill gå med i Mensa för att förstå att antalet medlemmar i mensa i sig inte säger något om hur stor andel av världens högintelligenta som bor i just det landet.

Det finns andra parametrar du kan titta på. Exempelvis kan du titta på de mätningar av iq som faktiskt gjorts.
Citera
2026-05-23, 15:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
1) antalet medlemmar i mensa säger något om hur stor andel av världens högintelligenta personer som bor i Sverige

Får kineser vara med i Mensa? Känner en kines som är extremt smart men hen sa att hen flyttade till Europa för att det var för mycket konkurrens i Kina. Menade att hälften av kineserna var smartare. Men här är den personen sedd som ultrasmart. Lätt den smartaste människa jag träffat. Dessutom har ett driv. Har man inte det kan man stå i ett hörn och vara smart.
Citera
2026-05-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Du vet normalfördelningskurvan är en matematisk modell och absolut tillämplig. Men det innebär inte att real-life data avspeglar sig med exakt samma symmetri.

Det är uppenbart att han inte har förstått det.
Citera
2026-05-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Får kineser vara med i Mensa? Känner en kines som är extremt smart men hen sa att hen flyttade till Europa för att det var för mycket konkurrens i Kina. Menade att hälften av kineserna var smartare. Men här är den personen sedd som ultrasmart. Lätt den smartaste människa jag träffat. Dessutom har ett driv. Har man inte det kan man stå i ett hörn och vara smart.

Verkar som att Kina bara har ett par hundra medlemmar trots 1,4 miljarder kineser. Tungt bevis på att svenskar är oändligt mycket smartare än kineser enligt vissa skribenter…..
Citera
2026-05-23, 15:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Verkar som att Kina bara har ett par hundra medlemmar trots 1,4 miljarder kineser. Tungt bevis på att svenskar är oändligt mycket smartare än kineser enligt vissa skribenter…..

Tror inte svenskar är dumma. Många uppfinningar som kommer från Sverige. Vi gör bra ifrån oss i ishockey också trots liten befolkning. Men samtidigt får man ju vara medveten om att asiater kan vara jävligt mycket smartare.

Men jag fattar inte denna hets att vara smart. Visst att jag tyckte det var kul att vara över snittet när jag var ung tonåring, men det är ju vad man gör av det som spelar roll. Själv tycker jag att nyfikenhet och öppenhet för kunskap är MYCKET viktigare än högt IQ. Har rätt bra nyfikenhet på det teoretiska, men min kompis är ett geni på det praktiska. Jag gör med det praktiska som jag lärt mig eller tror är bästa metoden. Känner att varför ändra det beprövade? Kompisen utvecklas hela tiden här och kan säga "om man tänker såhär istället och gör så" och vips finns en ny metod som var mycket bättre. Beundrar detta.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-05-23 kl. 15:44.
Citera
2026-05-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tror inte svenskar är dumma. Många uppfinningar som kommer från Sverige. Vi gör bra ifrån oss i ishockey också trots liten befolkning. Men samtidigt får man ju vara medveten om att asiater kan vara jävligt mycket smartare.

Men jag fattar inte denna hets att vara smart. Visst att jag tyckte det var kul att vara över snittet när jag var ung tonåring, men det är ju vad man gör av det som spelar roll. Själv tycker jag att nyfikenhet och öppenhet för kunskap är MYCKET viktigare än högt IQ. Har rätt bra nyfikenhet på det teoretiska, men min kompis är ett geni på det praktiska. Jag gör med det praktiska som jag lärt mig eller tror är bästa metoden. Känner att varför ändra det beprövade? Kompisen utvecklas hela tiden här och kan säga "om man tänker såhär istället och gör så" och vips finns en ny metod som var mycket bättre. Beundrar detta.
Kultur har betydelse. Sverige var ett av Europas fattigaste länder som triggade utvandringen till Amerika. Vi var senare än andra att industrialisera. Sen lyckades vi utnyttja vattenkraften i norr (trots ett relativt platt land) och kärnkraft samt att vi undvek kriget, samt att vi hade turen med världsledande industri och ett antal riktigt framgångsrika företag.

Svenska kulturen är extremt problematisk och trögfattad och misstänksam samt dum mot avvikelser. Vi har alldeles för högt förtroende för stat och myndighet på bekostnad av individuellt och kritiskt tänkande.
Citera
2026-05-23, 19:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katadea
Är 146 i IQ mycket?

Ja. Man brukar inte mäta högre än 145, 160 ibland. Felmarginalen är enorm efter 160 och stor efter 145.

Säg att man har 145, då är man en av ca 10 000 med det IQ. Det säger en del om hur högt det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in